Mag buurman zonnepanelen op ons dak plaatsen?

3

Mag buurman zonnepanelen op ons dak plaatsen?

Brigitte84
Brigitte84
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Wij wonen in een appartementsgebouw dat in een soort tetris-vorm overlapt met het gebouw van een winkel. Toen ik de rol van onofficiƫle conciƫrge overnam, vertelde de winkelier dat hij niet (meer?) wil meebetalen aan de gemeenschappelijke kosten omdat hij geen sleutel heeft en onze gang los staat van zijn gebouw. Ik geloofde hem.

Kort nadien belde de man aan: "Laat mij eens binnen!". Toen ik weigerde - wist niet wat of hoe en voelde mij bedreigd - werd hij kwaad ("Ik moet gvd in de gang zijn!!!"). Ik heb hem sindsdien nog een aantal keren in onze gang betrapt. Hij heeft dus zonnepanelen op ons plat dak staan en de enige toegang is via onze dakkoepel met ladder (voor onze appartementsdeur). De man laat steeds het licht aan als hij vertrekt en nu heeft hij zijn ladder gewoon hinderlijk voor mijn voordeur laten staan.

Kunnen we hem verplichten om toch deel te nemen aan de gemeenschappelijke kosten voor elektriciteit en de verzekering? En mogen we hem de toegang ontzeggen?

Alle reacties

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 264 Andere professioneel
4 jaren geleden

Koppel zijn zonnepanelen in de nacht af boven op dak en plaats zijn ladder in u appartement. Als hij dan nog eens aanbelt voor op het dak te gaan weiger je hem de toegang. Dat hij dan later maar terug komt met politie of met deurwaarder en dan zal hij wel mee moeten betalen of zijn zonnepanelen terug afbreken.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

De vraag is hier "Is die winkel in overdeeldheid met die appartementen?"

Indien ja dan kan de eigenaaar van die winkel niet beslissen om niet meer te betalen, zo eenvoudig is dat. Weigert hij dan zal je als VME naar de rechtbank moeten stappen. Je zal dat ook als VME moeten betalen, uiteraad kan je als VME ook rechtsplegingvergoeding eisen. In dit geval een AS met het verzoek tot deelname in de onkosten, ook achterstallige. 

Om zonnepanelen te plaatsen had hij de toestemming nodig van de VME. 

Is die niet in onverdeeldheid, maw die winkel is een afzonderlijk pand dan heeft die daar niks te zoeken tenzij er een erfdienstbaarheid bestaat. Uiteraard hoeft hij dan ook niks te betalen. In dat geval hebben zijn zonnepanelen ook niks te zoeken op jullie dak. Tenzij julliea als VME dit toegestaan hebben. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ā€˜Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ā€˜Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hemelwaterverordening onder vuur: ā€œRegenwater ondergronds infiltreren mag geen uitzondering zijnā€

Hemelwaterverordening onder vuur: “Regenwater ondergronds infiltreren mag geen uitzondering zijn”

De hemelwaterverordening ligt onder vuur. Betonfederatie Febelco wil dat de regels rond ondergrondse en bovengrondse infiltratie aangepast worden.

Lees meer

Een lekkende stookolietank? Nieuwe verplichtingen vanaf 2025

Een lekkende stookolietank? Nieuwe verplichtingen vanaf 2025

Nieuwe regels voor stookolietank in 2025: onmiddellijke actie vereist bij lekkage zonder uitstel. Verwijdering enkel door erkende technicus!

Lees meer

Vlaamse regering hakt in verbouwpremie en schaft frigobon af

Vlaamse regering hakt in verbouwpremie en schaft frigobon af

De Vlaamse regering snoeit in premies en schrapt vanaf 1 januari 2026 de verbouwpremie voor veel huishoudens. Heb jij nog recht op de Mijn VerbouwPremie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag