Huis aankopen, maar pas binnen een jaar betalen.

4

Huis aankopen, maar pas binnen een jaar betalen.

Brockk
Brockk
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Goeiemiddag,

Ik heb een vraag ivm de aankoop van een huis. Is het mogelijk om een huis dat te koop staat aan te kopen, maar dit pas na een jaar te betalen?
Er wordt de verkoper dus een bod gedaan, maar de koop zelf vind pas binnen een jaar plaats. Er mag ervan uitgegaan worden dat de verkoper akkoord gaat.
De eigendom blijft natuurlijk nog een jaar van de verkoper.

De reden waarom er pas binnen een jaar betaald zou worden, is om eerst het eigen huis te verkopen. Er zou dan geen gebruik gemaakt moeten worden van het overbruggingskrediet.

Ik zou eigenlijk gewoon graag weten of het aanbod om de koop pas binnen een jaar te laten afronden, maar nu het contract al te ondertekenen mogelijk is?

Kan iemand mij helpen?

Merci!

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als de verkoper daarmee akkoord gaat om op zijn geld te wachten kan dit uiteraard.

De koopakte wordt nu verleden, als waarborg vestigt de notaris een hypotheek op het huis.

Wordt de koopsom na een jaar NIET betaald wordt het huis terug ( openbaar ) verkocht.

Echter moet wel binnen de 4 maanden de registratie rechten betaald worden.. 

Alle kosten bij niet naleving voorwaarden zijn wel ten laste van de koper..

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je kan dit regelen met een aankoopbelofte.  Er zullen niet veel verkopers je pad kruisen die akkoord zullen gaan...  Ook de makelaar zal z n commissie sneller willen.  Kan je 10-15% voorschot ophoesten ( die op een geblokkeerde rekening komt ) als waarborg voor betaling van schadevergoeding en kosten mocht de koop alsnog niet doorgaan (bv omdat je niet of niet genoeg genoeg kan lenen)

Ga maar voor t overbruggingskrediet ...

0
Brockk
Brockk
0 4 Andere particulier
4 jaren geleden

Merci, aangezien de woning toch al heel lang te koop staat, ga ik indien het mij aanstaat toch proberen. Werken met een voorschot is een heel goed idee, wat niet in mij is opgekomen.

Dikke merci!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom wordt het verbod op nieuwe stookolieketels uitgesteld in Wallonië?

Waarom wordt het verbod op nieuwe stookolieketels uitgesteld in Wallonië?

Nieuwe stookolieketels zouden in 2025 verboden worden in nieuwbouw in Wallonië en vanaf 2026 in bestaande woningen. Maar dit verbod wordt nu uitgesteld.

Lees meer

Wat met vervuilde bodems na de deadline van het Promaz-fonds?

Wat met vervuilde bodems na de deadline van het Promaz-fonds?

De deadline voor registratie bij het Promaz-fonds voor een tegemoetkoming bij een bodemsanering loopt af op 28 februari 2025. Maar wat na die datum?

Lees meer

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag