7

2 syndici voor vme

naicwill
naicwill
#Budget · 4 jaren geleden

Min vriendin is eigenaar bewoner van een assistentiewoning.Op de laatste S.A.V. is de syndicus erin gelukt volgende 2 agendapunten te laten goedkeuren:
"13: Evaluatie van de reguliere leveringscontracten (meerderheid 1/2+1)
De syndicus vestigt de aandacht op het feit dat gezien het specifieke karakter van de VME, meer in het. bijzonder de inrichting als assistentiewoningen, de taken en opdrachten omtrent het beheer van het gebouw, worden waargenomen door enerzijds de Exploitant en anderzijds de Syndicus.
De syndicus staat in voor het afsluiten van een brandverzekering voor het complex en het houden van de wettelijke keuringen.
18: Kostenverdeling beheersinstantie CM/VME (meerderheid 1/2+1)De kostenverdeling werd meegestuurd als bijlage met de uitnodiging."de bilage heeft als titel :VERDELING TAKEN EN KOSTEN VME - GAWDeze 2 agendapunten gaan dus telkens over de verdeling van de taken Vme tussen expoloitant(=beheersinstantie of woonassistent) en anderzijds  de syndicus.
We beschikken dus nu over 2 syndici volgens taakverdeling : kleine taken(zie bijlage) worden uitgevoerd door beheersinstantie, de syndicus staat in voor het afsluiten van een brandverzekering voor het complex en het houden van de wettelijke keuringen.Dit is vogens mij volledig in strijd met artikel 577-8 van de wet op mede eigendom.Graag jullie reactie;

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

Er is één syndicus en één woningassistent.  Een serviceflat is nu eenmaal zeer duur in maandelijkse kosten ....

0
naicwill
naicwill
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

dank je voor het antwoord.

Ee assistentiewoning is duur maar het gaat vooral over de verdeling van de taken binnen de vme en niet over de kostenverdeling, uiteindelijk worden in beide gevallen de "grote" kostensoorten betaald door de mede eigenaars, de kleine kosten soorten door de bewoners.

Een groep van assistentiewoningen  is een mede eigendom zoals een andere.De syndicus voert normaal alle teken uit die betrekking hebben op de gemen delen.

Bij ons worden kostensoorten water gemene delen,electriciteit gemene delen, onderhoud gemene delen,

onderhoud tuin,kleine herstellingen gemene delen gedaan door de beheersinstantie en daar heeft de mede eigenaar geen zicht op : de beheersinstantie of woonassistent speelt voor deze kostensoorten  de rol van syndicus.

Kostensoorten als blokpolis, wettelijke keuringen en grote herstellingen worden gedaan door de syndicus en hiervan krijgt de mede eigenaar jaarlijks een overzicht op de av .

Dit betekent dat we 2 syndici hebben voor dezelfde  VME.

Dit is vogens mij in strijd met artikel 577-8 van de wet op mede eigendom die zegt dat deze taken  binnen de vme alle moeten uitgevoerd worden door de wettig verkozen syndicus.
Graag jullie opmerkingen.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

Wat baten uil en bril als de aap niet horen wil ....

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

Of:

wat baat kaars en bril, als de uil niet zienen wil...

anyway: dergelijke 'details' dienen door een advocaat beantwoord te worden. 
(hallo, meester Clabots ?)

0
naicwill
naicwill
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

beste vivax

ik heb tot  een vijftal jaren geleden enkele jaren mensen geholpen met problemen mede eigendom op quimmo .Daarbij maakte ik gebruik van vorige interventies o.a. van Meester Cabots op gelijkaardige onderwerpen uit het verleden en ook deze die ik vond op het forum Livios.

Na 5 jaar was ik mijn paswoord vergeten en ook het mailadres die ik toen gebruikte gevolg ik  kon niet inloggen.

Ik heb dan besloten het onderwerp  te openen op Livios maar na twee  brutale reacties van Kris M heb ik een nieuwe naam gekozen(naicwill1 ipv Naicwill))en heb het nu ook geplaatst op QUIMMO .

Hopelijk is men daar beleefder , maar niettemin is de problematiek  assistentiewoningen actueel met voorlopig weinig antwoorden op forums.

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

beste vivax

ik heb tot  een vijftal jaren geleden enkele jaren mensen geholpen met problemen mede eigendom op quimmo .Daarbij maakte ik gebruik van vorige interventies o.a. van Meester Cabots op gelijkaardige onderwerpen uit het verleden en ook deze die ik vond op het forum Livios.

Na 5 jaar was ik mijn paswoord vergeten en ook het mailadres die ik toen gebruikte gevolg ik  kon niet inloggen.

Ik heb dan besloten het onderwerp  te openen op Livios maar na twee  brutale reacties van Kris M heb ik een nieuwe naam gekozen(naicwill1 ipv Naicwill))en heb het nu ook geplaatst op QUIMMO .

Hopelijk is men daar beleefder , maar niettemin is de problematiek  assistentiewoningen actueel met voorlopig weinig antwoorden op forums.

Beste,

Ik ben als (technisch) raadgever opgetreden in een gelijkaardig verhaal, ttz woningassistentie en VME. In die situatie was er idd enkel 1 syndicus en heeft die -conform de regelgeving- alle taken van een syndicus op zich te nemen.

Wat ik bedoel met te verwijzen naar meester Clabots, is dat men niets is met een half antwoord (zoals je wel vaak op fora vindt) in dergelijke belangrijke zaken: of een antwoord is juist en zinvol, of het is niet.

Daarom dat ik denk dat enkel een advocaat je daar een juist antwoord kan opgeven, want de jhuistheid van het antwoord is key in dit verhaal.

maar ik volg je wel wat betreft de wettelijke verplichtingen van een syndicus. Wat ik dan wel vreemd vind, is dat de vmd heeft goedgekeurd om er 2 aan te stellen...of was dat slinks verborgen door de ene syndicus?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Appartement of huis kopen? Steeds meer alleenstaanden doen het

Appartement of huis kopen? Steeds meer alleenstaanden doen het

Steeds meer alleenstaanden kopen een huis of appartement. Ontdek waarom jonge kopers steeds actiever worden op de vastgoedmarkt.

Lees meer

8 cruciale vragen voor wie wil investeren in een appartement

8 cruciale vragen voor wie wil investeren in een appartement

Een appartement om te verhuren is de populairste vastgoedinvestering. Overweeg jij de aankoop van een opbrengsteigendom? Stel jezelf dan deze acht vragen.

Lees meer

Verzekering gewaarborgd wonen: slechts 8% vraagt deze gratis verzekering aan

Verzekering gewaarborgd wonen: slechts 8% vraagt deze gratis verzekering aan

Ontdek alles over de gratis verzekering gewaarborgd wonen. Bescherm je woonlening tegen inkomensverlies door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag