Wat zit er in jullie calculator : Hoeveel kost een nieuwbouwwoning en kan ik dat betalen?

6

Wat zit er in jullie calculator : Hoeveel kost een nieuwbouwwoning en kan ik dat betalen?

ACTA
ACTA
#Ontwerp · 4 jaren geleden

Beste,

Ik bekijk zonet de calculator op de website: "Hoeveel kost een nieuwbouwwoning en kan ik dat betalen ? Welke afwerkingen zit hierin ? Volledig afgewerkt, casco, ...

Het zou gaan om een gesloten woning met een bewoonbare oppervlakte van 102 m²

Alle reacties

0
Sloefke
Sloefke
1 47 Andere particulier
4 jaren geleden

Je betaald op de woning 21% en op de grond 10% registratierechten. Bij woningen waar al een woning opstaat of reeds in opbouw betaal je soms enkel 21% btw. Je moet dan nog de notariskosten bijtellen ( dat moet je bij uw notaris vragen indien je een prijs hebt deze kan dan een globale kost berekenen vd notariskosten). Tel daar nog is een 30000 tot 50000 euro bij voor de gebruikte materialen dan heb je al heel wat. Je moet bij een nieuwbouw ook nog is gas elektriciteit water en rioolaansluiting betalen dat komt op een 5000 euro met btw inbegrepen. Als de woning reeds gebouwd is zal dat al in de verkoopprijs berekend zijn maar vraag ernaar. Neem voor de elektriciteitaansluiting nooit geen standaard aansluiting maar kies optie 5 ampère.

Wij hebben onze nieuwbouw aan 6% gekocht wegens de formule afbraak en wederopbouw. Dan is de woning 6% btw en binnen is dan ook alles aan 6% en ook zijn de nutsaansluitingen dan aan 6% en ook al wat aan de woning grenst zoals het terras. Maar tuinhuis en aanleg tuin (  dat is 21% btw en niet in de som van 30000 tot 50000 bijgerekend). Registratierechten zijn bij ons wel 10% registratierechten maar had meeneembaarheid van registratierechten. Wat kan zijn is dat de woning geen registratierechten in rekening gebracht worden maar 6% btw als de woning en de grond samen gekocht worden of in aanbouw is ( zoals ik hierboven vermeld heb zelfde principe. Maar in ons geval had de aannemer de grond op een andere firma van hem ingeschreven waardoor er wel 10% registratierechten moesten betaald worden. Informeer u goed voor u aankoopt. Succes!

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dag ACTA,

We gaan uit van een standaard afwerking.

Succes met je project!

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Bedoel je dan een nieuwbouw woning zonder bouwgrond enz? Misschien de vraag nog even verder verduidelijken?

Een nieuwbouw woning volledig afgewerkt moet je rekenen op 1500 tot 2200 euro per m2 (btw inbegrepen). Dat is uiteraard zonder bouwgrond.

0
ACTA
ACTA
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

Nieuwbouw woning zonder bouwgrond. 

Volgens hun berekening in bijlage toegevoegd kom je uit op EUR 1070 euro per m2 (btw inbegrepen), vandaar mijn vraag.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Op welke basis is die berekening gemaakt .. ik kan je verhaal niet echt goed volgen?

Je kan daar eender wat toch invullen?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag