Problemen bij akte met elektrische keuring
Dag allen,
Samen met mijn vriendin hebben ik in februari een huis gekocht die geadverteerd stond als instapklaar etc.
De verkopers hadden beloofd om een conforme elektriciteitskeuring bij de akte te leveren. Tot deze maandag wanneer we de akte moesten gaan tekenen en onze notaris meldde dat het attest niet conform was, afgekeurd voor 3 punten. Eén van de punten is het volgende:
3.11. - De contactdozen voorzien van een aardingscontact moeten ook verplicht verbonden worden via de beschermingsgeleider met de algemenea aardingsinstallatie (Boek 1, Onderafdeling 5.3.5.2. (b))
Uitleg: Bovenste verdieping (Slaapkamers + badkamer)
Het waren zelf klussers en hadden elektrische rolluiken laten installeren of zelf geïnstalleerd, dit doet er nu niet toe. Maar deze waren met een stekker in het stopcontact in de muur aangesloten.
We hebben een bedrag bij de notaris laten vastzetten tot de elektriciteit geldig gekeurd is, maar hun elektrieker is vandaag langsgekomen met de melding dat we 2 opties hebben.
Ofwel verwijdert hij alle contactdozen zonder aarding waar de rolluiken op aangesloten waren, waardoor we dus geen bruikbare rolluiken hebben, ofwel betalen we zelf de kosten om nieuwe bedrading te leggen van in garage tot 2 verdiepen hoger naar de kamers en badkamer.
Volgens mijn bescheiden mening werd het huis verkocht met werkende elektrische rolluiken, en opgenomen in de akte, met conforme elektrische keuring, zodus zou die kost om bedrading met aarding te leggen volgens mij voor verkopers zijn.
Het is jammergenoeg niet de eerste "verrassing"dat we vinden in het huis, ik heb de indruk dat ze nogal snel tevreden waren met hun "werk" en liever dingen ergens achter staken ipv iets in orde te doen.
Iemand ideeën of tips?
Alvast bedankt!
Groeten