10

Schroeven in PVC deur

PMF
PMF
#Ramen en deuren · 4 jaren geleden

Hallo allemaal,

Ik wil de deurkruk van mijn (oudere) PVC deur vervangen. De nieuwe deurkruk wordt bevestigd met behulp van 4 kruiskop schroeven (metaal, 25mm). Mag ik de schroeven rechtstreeks in de PVC deur schroeven of moet ik voorboren?

Zijn er andere zaken waarmee ik rekening dien te houden?

Bedankt.

Pieter

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Altijd voorboren met een kleinere diameter dan de zelftapende schroef met volle draad.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/69107/54829.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e6bc8de20e131d7daa48821c99530519
0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
4 jaren geleden

JA dat kan maar lang zal die kruk niet blijven vaststaan.

Als je zelfborende schroeven gebruikt moet je niet voorboren daarvoor zijn het taraaa zelfborende schroeven.Das pas handig :o).

De dikte van het pvc materiaal is eigenlijk onvoldoende om de schroef stevig te laten pakken.Zeker bij een kruk waar de belasting vele malen hoger is dan bij bvb een bevestigng die niet gebruikt word. Eerste tijd zal de kruk wel stevig blijven vast staan maar nadien zal ze los komen. Ook de lengte van de schroeven kan voor problemen zorgen. Heb je pech dan duwt zo'n schroef tegen de slotkast en ga je die schuin duwen wat voor tal van problemen zorgt.

Vast zetten van schroefverbindingen die zwaar belast worden gebeurd altijd door middel van speciale spreidplugjes die worden meegeleverd oor de leverancier van de kruk of door middel van een blindklinkmoer zodat je de kruk kan vast zetten met een schroefje met metrische draad. Dan pas zal je een stevige verbinding krijgen

0
ludo segers
ludo segers
4 jaren geleden

In hout moet je niet voorboren..   

Wil wel eens zien hoe je een zelfborende schroef in 2/3mm pvc krijgt zonder voorboren en zonder dat de boel splijt..

blindklinkmoer is misschien een betere oplossing.

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
4 jaren geleden

Met een zelfborende  schroef van goede kwaliteit boor ik door een 0,5mm dikke metaalplaat zonder voorboren.Meermaals gedaan.

0
ludo segers
ludo segers
4 jaren geleden

Metaalplaat is géén pvc. pvc zonder voorboren zal splijten vroeg of laat.. 

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
4 jaren geleden

De boorkop van de schroef boort eerst gat door het materieel,ik zie niet in welke meerwaarde het voorboren heeft buiten het centreren van de schroef.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
4 jaren geleden

Het verspreiden van verkeerde informatie op forums blijft een plaag. Zeker wanneer die informatie komt van leken die hier en daar wel een klok horen luiden maar begot niet weten waar de klepel hangt. Voorborende schroeven zijn nu net ontwikkeld om het voorboren te voorkomen. Het is een ontwikkeling die ontstaan is in de metaalbouw, later aangepast naar alle materialen. Zeker voor ge-automatiseerde processen zoals de fabricage van PVC schrijnwerk is dit een absolute noodzaak. Zoals hier omschreven word zou men zeker in pvc moeten voorboren. Niks is minder waar. Stel je dat maar eens voor dat je dit moet doen in een geautomatiseerd proces. Dat zijn twee handelengen voor tientallen schroeven die je hebt per raam. Alleen maar denken aan de verbinding tussen de stalen delen en het pvc profiel doet mij de wenkbroauwen fronsen. Ik ken trouwens geen enkele pvc  montage lijn lijn die deze 2 stappen van voorboren en nadien de schroef zetten in zich heeft. Dus neen dat voorboren in pvc een absolute noodzaak is is absoluut verkeerde informatie. Zoals een ander schreef heeft de punt van zo'n schroef alle eigenschappen om bij het juiste toerental en druk zich zonder problemen een weg te zoeken in de pvc. Een deel van het materiaal wordt weg genomen net zoals bij een gewoon boortje. Pas daarna pakt de schroefdraad in het rondomliggend materiaal. Maar zo'n schroef in de pvc heeft weinig of geen sterke verbinding zeker niet als deze constant onderhevig is aan een dynamische belasting van bvb een deurkruk.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

amen

0
PMF
PMF
0 6 Andere particulier
4 jaren geleden

Dag allen, bedankt voor jullie reacties en leningen!

Groeten 

Pieter 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dubbel glas voor je ramen: isolatiewaarde en alternatieven

Dubbel glas voor je ramen: isolatiewaarde en alternatieven

Dubbel glas isoleert je huis beter, verlaagt je energiekosten en verbetert je EPC-label. Ontdek ook de alternatieven voor je beglazing.

Lees meer

Een vliegenraam of muggenhor plaatsen in 3 stappen

Een vliegenraam of muggenhor plaatsen in 3 stappen

Geen muggen en vliegen meer in huis dankzij een vliegenraam of muggenhor? Dit stappenplan toont je hoe je er zelf een plaatst.

Lees meer

Wat maakt aluminium ramen een slimme keuze? De voordelen en opties op een rij

Wat maakt aluminium ramen een slimme keuze? De voordelen en opties op een rij

Aluminium ramen combineren een strak design met veiligheid. Maar hoe zit het met isolatie, prijs en onderhoud? Ontdek alles wat je moet weten!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag