Asbest in novex onderdak ? (bouwjaar 1987)

3

Asbest in novex onderdak ? (bouwjaar 1987)

StieneT
StieneT
#Dak · 4 jaren geleden

We verkopen de woning van onze overleden vader.  We vragen ons af of het onderdak asbest bevat.  Op de factuur van destijds (juli 1987) stonden deze omschreven als "Novex platen 4.5 mm".  Deze werden geleverd door een lokale houthandel die er al meerdere jaren niet meer is.  Het is in het waasland, we vermoeden dus dat ze afkomstig zijn van SVK.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

Vanaf 2022 is bij de verkoop van een woning een asbestinventaris verplicht. De verkoop zal dus snel moeten verlopen om de verkoopacte te verlijden voor 01 januari 2022. Dus best een asbestinventaris voor verkoop laten opmaken.

De door u genoemde platen bevatten inderdaad asbest, weliswaar gebonden dus niet een gevaar voor de gezondheid. Sinds 1980 waren de gevaren van ongebonden asbest officieel erkend. Voor de gebonden asbestproducten heeft het nog 20 jaar geduurd vooraleer de fabricatie en gebruik werd verboden.

0
knoei22
knoei22
0 1 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik heb been nieuwbouwwoning gezet rond de periode van 1997 / 1998 en vraag me af als de onderdakplaten asbest bevatten. Het zijn Novex platen van 3 mm dikte. Normaalgezien zouden onderdakplaten asbestvrij moeten geproduceerd zijn vanaf 1994, maar het is niet duidelijk als dit geldt voor alle fabrikanten. Ik vermoed dat Novex van SVK is en die hebben wel alleszins asbest gebruikt destijds.Iemand meer zekeheid hierover?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Op zoek naar een dakbedekking voor een plat dak? Ontdek de verschillende soorten roofing en hoe je ze correct plaatst, onderhoudt en herstelt.

Lees meer

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Wil je een houten dakbedekking of een dakconstructie uit hout? Lees meer over de houtsoorten en prijs voor een moderne of landelijke architectuur.

Lees meer

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Een warm dak is de populairste methode om een plat dak te isoleren. Maar hoe is zo’n dak opgebouwd en hoe kies je het geschikte isolatiemateriaal?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag