6

Verkavelingsvergunning vervallen?

MTSB
MTSB
#Ontwerp · 4 jaren geleden

Na het overlijden van mijn grootmoeder heeft de familie voor het bestaande huis en de daarnaastliggende grond een verkavelingsvergunning ingediend en verkregen, zodat het huis en de (bouw)grond apart konden verkocht worden.  Vergunning werd meer dan 5 jaar geleden verkregen.  Het huis werd binnen die termijn verkocht, maar de bouwgrond (nog) niet.  Moet er voor deze bouwgrond een nieuwe vergunning aangevraagd worden, of kan deze verlengd worden, of is de vergunning nog geldig vermits het huis als onderdeel van de vergunning wel binnen de 5 jaar verkocht werd?   

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik lees nergens dat de vergunning is vervallen. Alleen dat hij meer dan

5 jaar geleden is afgegeven. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Als die woning verkocht is zonder die bouwgrond dan is die verkaveling toch doorgevoerd?  Anders zou de huidige eigenaar ook eigenaar zijn van die aanliggende grond. Kan je toch zien op de website van het FOD CadGIS, trouwens ook op jullie aanslagbiljet. Jullie moeten immers jaarlijks een kleine aanslag van enkele tientallen € krijgen uit Aalst voor die aanliggende bouwplaats. 

Pas op ze zijn daar op het FOD niet van de snelste, verkavelingen zie je soms pas na een aantal jaar. Vijf jaar is wel al lang, zou dus zichtbaar moeten zijn. 

https://eservices.minfin.fgov.be/ecad-web/#/

0
MTSB
MTSB
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

Ja, is zichtbaar op FOD Cadview, en vergunning was ook helemaal in orde.  Bouwgrond is duidelijk aparte kavel, maar volgens notaris is elke verkavelingsvergunning slechts 5 jaar geldig en zou ze dus nu vervallen zijn, tenzij dat ze (of een deel ervan) intussen verkocht is.  Op de gemeente is iedereen met vakantie dus daar wacht ik op een antwoord. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Volgens mij vervalt die niet omdat die woning verkocht is. Wat mij ook logisch lijkt omdat dot tot enorme adminstratieve problemen en juridische onzekerheid zou leiden. Laat in ieder geval iets weten wat de gemeente hierover zegt als je meer weet. 

0
toco8400
toco8400
0 5 Andere particulier
4 jaren geleden

Eigenlijk geef je zelf het antwoord op je vraag.

"De vergunning vervalt tenzij ze, of een deel er van verkocht is"

Het huis, dat onderdeel was van de verkaveling, is verkocht; dus de vergunning iis blijvend geldig.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag