7

Ruzie burenman omtrent garage

ScienceMySon
ScienceMySon
#Isolatie · 4 jaren geleden

Onze buurman en ik kunnen niet met elkaar overweg en er is nu al enkele maanden een ruzietje omtrent deze muur.

Ons huis is reeds gebouwd sinds 1934 door mijn schoonvader. rond de periode van 1970 is de buurman gekomen en heeft zijn huis daar gebouwd. 

Mijn schoonvader had destijds een kleine garage aan de perceelsgrens staan met een overkapping. De buurman vroeg om dit af te breken zodat hij zijn huis makkelijker kon zetten. Mijn schoonvader was akkoord hieromtrent, maar vroeg toen als hij een nieuwe garage tegen zijn huis kon zetten. Dus mijn schoonvader bouwt zijn garage in 1975 tegen de buurman zijn huis. Hier is geen spraken van spouwmuur of wat dan maar ook. Mijn schoonvader heeft 3 muren gemetst zodat hij eigenlijk 3+1 buurman muur krijgt. snap je ? Hij heeft dan 12 gaten in de buurman zijn muur geboord om daar zijn dak aan te verankeren. 

Waarom zeg ik ook 1975. dat is omdat in onze gemeente het gewesteplan in voegen is gekomen in 1978. alles wat gebouwd en bewezen is gebouwd te zijn voor 1978 wordt vergund geacht. Met luchtfoto kunnen wij dit aantonen. Ook zitten wij nog een zonevreemd te bouwen, maar ik weet niet als dit nodige info is.

De discussie.

Wij zijn beginnen te verbouwen in de garage in 2020. wij gingen enkel alleen het dak vernieuwen door een plat dak. Het plan was ook de nieuwe balken eveneens te verankeren in dezelfde muur wat al sinds 1975 zo is. Wij doen de nodige stappen (vergunning aanvraag, handtekening van de buren, procedures) .  Groen licht!!! we beginnen eraan. HALT zegt de buur plots. Niet boren in de muur....  Na nodige discussie hebben wij ons plan omgegooid. Wij hebben nu eigenlijk vertical balken op de grond verankerd. en daarboven onze horizontale balken gezet en deze aan weerszijde in onze eigen muur verankerd. Dus zijn muur is onaangeroerd. Onze palen zitten op pakweg 1cm van zijn muur af.

Hij is nog steeds niet tevreden. Hij wilt nu dat wij de muur van hem isoleren, maar dan zit heel onze garage in de soep omdat hij nu zo ingetekent en geplanned is, rekken, enz enz enz.  Ik weet wat isoleren inhoudt (=isolatiepluggen , boren dus).

de vragen :

Zijn wij verplicht te isoleren? (bij mijn weten zijn er geen enkele verplichtingen tot isoleren binnen belgie voor een garage. in de woning is het dak isoleren verplicht dacht ik)

Wordt dit nu gezien als een gemene muur (1975 bouw en verankering dus langer als 30 jaar , verjaring ?)

Dank je voor jullie antwoord

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

Buur moet zelf isoleren.  Zonder jouw toestemming mag hij geen isolatie op jouw kant aanbrengen.  Gewoon negeren. 

0
0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

Staat die muur van de buur volledig op zijn terein of voor de helft op jullie domein? 

0
ScienceMySon
ScienceMySon
0 2 Verbouwer
4 jaren geleden

Staat die muur van de buur volledig op zijn terein of voor de helft op jullie domein? 

er is geen officiele landmeting.  Dus laten we stellen dat zijne muur tegen de perceelsgrens staat. wel steeks zijn fundering uit op ons terrein, daar zijn we zeker van

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Landmeter kost je €500 tot €900

tekening van kadaster kag afwijken, dus daar heb je niet veel aan. 

Soms kom je na een landmeting tot een verrassing. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Soms kom je na een landmeting tot een verrassing. 

Ja, en niet altijd een die je blij maakt :) 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag