AFWERKING RUWBOUW MET ISOLATIE EN CREPI ONGEVEER 13 0 15 CM

4

AFWERKING RUWBOUW MET ISOLATIE EN CREPI ONGEVEER 13 0 15 CM

WEETJES
WEETJES
#Ontwerp · 4 jaren geleden

Naast ons huis (allemaal rijwoningen) hebben ze een nieuwbouw opgetrokken.

Deze staat pal tegen onze zijgevel.  Nu komt met ons te vertellen dat zij zowel de voor-, als de achter- en zijgevel gaan bekleden met 12 cm isolatie en daarop 2 cm crepi.  Voor de voor en achtergevel, maakt dat niet veel uit.

Als zij op de zijgevel gaan bekleden dan komen zij voor 15 cm over onze woningen tuinmuur. Die muur zou geen wachtgevel zijn en ook de tuinmuur niet.
Zij gaan hun afwerking half op de tuinmuur zetten?  Daar liggen nu dekstenen op waarop zij deze crepi zouden aanbrengen, zodat er nog een halve steen zichtbaar zou blijven.  Kan dat zo maar ?  Wat indien er ooit een deksteen beschadigd wordt en moet vervangen worden.  Dan moeten wij die onder de crepi en isolatie vandaan halen en zal deze beschadigd worden !!

Hetzelfde geld voor het dak.  Dat is afgewerkt met roofing en rondom het huis afgewerkt.  Als hun crepi en isolatie daar over komen en het dak moet hersteld worden, dan kunnen wij niet meer aan het uiteinde van ons dak voor de herstelling.  Mag dat zo maar ?

Blijkbaar bestaat er een vonnis van een vrederechter die zulks toelaat.
Ik weet niet welk vonnis dat is, en of hier de waarheid wordt gesproken.
Die vrederechter zou akkoord gegaan zijn omdat dit geen dragende constructie is.

Maar wat als er dus later aan onze woning mogelijk herstellingen moeten doorgevoerd worden.  Wat gebeurt er dan ?

Ik ben hier leek in en weet me geen raad met de zorgen die ik maak.
Kan ik zulks weigeren  ?   Wie moet ik daarvoor dan aanspreken ?

U kent hier misschien het juiste antwoord op en dan dank ik u mij dat te willen meedelen.

Van harte dank hiervor.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
4 jaren geleden

Buren mogen niet isoleren boven je eigendom.  Heb geen weet van een uitspraak ven een vrederechter die zo n inname zou opgelegd hebben ....  veel steden geven bouwvergunningen voor plaatsinname openbaar domein om de voorgevel te isoleren.   Nooit voor de zijgevels want da s prive.

Als ze r aan beginnen onmiddelijk de werken doen stilleggen.  Isolatie hadden ze op hun  terrein moeten voorzien.  

0
WEETJES
WEETJES
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Mijnheer. Dank u voor uw antwoord.  Ik was ook van die mening.  
Weet u ook waar ik hiervoor terecht kan om mij hiertegen te verzetten?

Misschien best een advocaat raadplegen?

dank u

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

U heeft zowel een juridisch raadsman als een technisch raadsman nodig. 
u kan van een advocaat niet verwachten dat hij technisch/bouwkundig een deskundige is. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag