Hoe Isolatie binnenmuur Stepocwand tegen rotswand aanpakken
Betreft een Ingrijpende energetische renovatie van een rijwoning in de Ardennen, waarvan achterwand tegen rotswand loopt.
Achterwand is opgebouwd uit gebotonneerde Stepocblokken (28cm) die aan de buitenkant voorzien zijn van een dubbele waterdichting. (soort kleverig rubber en daarboven harde plastieken noppenfolie, helemaal onderaan drainage en afvoer)
De achterwand is dermate dicht gebouwd tegenaan de rots om zoveel mogelijk plaats te winnen aan de binnenkant, op het gelijkvloers was isoleren langs buiten hierdoor niet mogelijk, vanaf het 1ste verdiep was er meer ruimte en hebben we wel langs buiten geisoleerd met platen van 12cm. (zie tekening bijlage voor meer duidelijkheid).
De opening tussen de wand en de rots is volledig opgevuld met aangedamde stabilisé om een terras te creeren op het 2de verdiep.
Conform EPB-regels krijg ik het advies om de achterwand op het gelijkvloers toch van een dunne isolatielaag te voorzien langs de binnenzijde. (koudebrug risico is klein wegens ondergronds)
Het zou moeten gaan om een vaste isolatieplaat van min 4cm dik om het warmteverlies te beperken en de koude te breken.
(de badkamer zal ook voorzien worden op het gelijkvloers)
De vloer op het gelijkvloers is beton, waarop 10 cm PUR zal gespoten worden, dit moet nog gebeuren.
Nu is mijn vraag, hoe pak ik die achterwand het beste aan?
1) 4cm PIR of XPS platen verlijmen tand en groef + pluggen tegen stepocwand en daarop gyproc tegen kleven
2) Houten balkjes verticaal bevestigen om de 60cm met daartussen de PIR of XPS platen en gyproc vijzen op de latten?
3) houten balkjes verticaal bevestigen en ertussen laten PUR mee spuiten naadloos met de vloerisolatie, daarna gyproc vijzen op de latten bevestigen
4) houten balkjes vervangen door metalstud; condensatie op hout => rot??
5) gewafelde Qboard panelen kleven tegen de wand en laten uitpleisteren door plakker of betegelen in badkamer?
ter info: in de achterwand zitten geen leidingen of stopcontacten, slechts 1 stopcontact in de achterwand van de badkamer, overal Balansventilatie type D voorzien.
Andere suggesties steeds welkom, graag zo dun mogelijk om plaatsverlies te beperken.