Aanleg kunstgras op privéterrein - Omgevingsvergunning nodig of vrijstelling?

3

Aanleg kunstgras op privéterrein - Omgevingsvergunning nodig of vrijstelling?

Charle
Charle
#Tuin · 4 jaren geleden

Aan allen,

Ik zou kunstgras willen aanleggen in mijn achtertuin (58 m2).

De waterdoorlaatbaarheid van het kunstgras zou 60 l/m2 zijn en de ondergrond bestaat uit kalksteenslag 6,3 mm - 14 mm op anti-worteldoek.

Ik veronderstel dat die fundering waterdoorlatend is (geen nulfractie ?) en er geen regenwaterafvoer of drainage moet voorzien worden.

De reglementering inzake het al dan niet vergunningsplichtige aanleg in onderhavig geval is mij niet zo duidelijk.

Op het internet heb ik meer uitleg gezocht, maar ik vind wat dat betreft nogal uiteenlopende meningen.

Daarbij heb ik o.a. volgende tekst gevonden uit een antwoord van de voormalige Vlaamse Minister van Omgeving aan een voormalige Vlaamse Volksvertegenwoordiger (jaar 2018) :

"Het kader is duidelijk. Waterdoorlatende kunstgrasvelden waarvoor geen regenwaterafvoer of drainage moet worden aangelegd, zijn vrijgesteld van vergunning.  Nieuw aan te leggen sportterreinen met kunstgrasvelden waarvoor wel regenwaterafvoer of drainage wordt aangelegd, worden beschouwd als verharding en zijn wel vergunningsplichtig.  Er zijn geen plannen om hiervoor een bijkomend kader uit te werken".

Ik weet niet of dat standpunt ondertussen is gewijzigd.

Vooraleer over te gaan tot de (eventuele) aanleg van het kunstgras, heb ik de gemeente op de hoogte gebracht van mijn voornemen en dit werd mij om ecologische redenen (achteruitgang biodiversieteit) sterk afgeraden en er werd droogweg aan toegevoegd dat het mij altijd vrij stond een omgevingsvergunning aan te vragen, maar dat die toch negatief zou geadviseerd worden.

Daarbij stel ik mij toch de vraag waarom kunstgras nog wordt vervaardigd en verkocht wanneer men praktisch nergens meer kunstgras zou mogen (laten) aanleggen.

Wat met de werkgelegenheid in die sector?

Wie geeft mij meer duidelijkheid?

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

In denk dat de vraag meer is  wat is water doorlatend.

En niet wat je er oplegt,

VB, beton stort met daarop een laagje aarde om gras in te zaaien, 😅😅😅

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

De opbouw is waterdoorlatend . 

Opgelet kunstgras of ze nu waterdoorlatend is of niet MOET meegeteld worden in de watertoets. Decreet van juni 2013

Inderdaad kan een gemeente strengere regels opleggen waarbij kunstgras geweerd wordt en dit wegens biodiversiteit. Je mag ook niet vergeten dat door het gebruik van kalksteensslag uw bodem een veel hogere PH waarde gaat krijgen waardoor planten en micro organisme het gaan laten afweten. Bij een herstel naar opnieuw groenstrook zal niet alleen de kalkssteen moeten verwijderd worden maar ook de ondergrond die verontreinigd is.

Kunstgras wordt geproduceerd omdat mensen er nog steeds intrappen dat dit de zaligmakende oplossing is voor hun tuin zonder onderhoud. Zij vergeten er wijselijk bij te zeggen dat deze plastiek moet gelegd worden op een stabiele en aangedrilde bodem.( af- en aanvoer van grond en dood materiaal) dat het wettelijk aanziet wordt als verharding. Het begrip halfopen of waterdoorlatende verharding is nergens bepaalt in de wetgeving. Dat het onderhoud van wekelijks maaien overgaat naar het wekelijks stofzuigen van de grasmat. Dat onkruiden zich nestelen in het vuil tussen de sprietjes en dat de biodiversiteit van het bodemleven, insecten, kleine zoogdieren fors achteruit gaat. Er zijn zelfs al sporen van kunstgras gevonden in de magen van vogels ( onderzoek unif wageningen 2018-2019)

Er zijn andere betere en biobevorderende manieren om je tuin onderhoudsarm en toch gebruiksvriendelijk te maken. Je mag ook niet vergeten dat sommige matten door intensief gebruik niet alleen brandwonden maar ook kanker kan veroorzaken. Ondanks al deze gegevens blijven mensen in de val trappen.

Kunstgras is juist de oorzaak dat er veel MINDER werkgelegenheid is. Enkel de markt van buitenstofzuigers en schoonmaakprodukten floreert door kunstgras. Alle nevenaktiviteiten en werkgelegenheid gesvormd door het echte gras verdwijnt. 

Denk 2 keer na voor je kunstgras gebruikt. En zeker naar de toekomst gericht. Bij afbraak van kunstgras wordt kunstgras aanzien als chemisch verontreinigd afval en moet dus gestort worden op een erkende stortplaats.

Echt gras spit je om en je begint met je tuin.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tuinklussen maart: tuinexpert waarschuwt voor vorst en slakken

Tuinklussen maart: tuinexpert waarschuwt voor vorst en slakken

In maart begint de lente, maar het kan nog vriezen. Tuinexpert Bart Verelst vertelt welke tuinklussen je in maart beter wel of niet doet in de tuin.

Lees meer

In de kijker: met deze blokken plaats je zelf keerwanden in je tuin

In de kijker: met deze blokken plaats je zelf keerwanden in je tuin

Zelf keerwanden plaatsen? Ontdek hoe Stackton-blokken werken: ecologisch, eenvoudig en ideaal voor elk niveauverschil in je tuin.

Lees meer

Hoogteverschillen in de tuin: alles over trappen, taluds, keermuren en palissades

Hoogteverschillen in de tuin: alles over trappen, taluds, keermuren en palissades

Hoogteverschillen wekken een tuin tot leven. Ze geven je tuin niet alleen karakter, maar zorgen ook voor natuurlijke afwatering.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag