Aanleg kunstgras op privéterrein - Omgevingsvergunning nodig of vrijstelling?
Aan allen,
Ik zou kunstgras willen aanleggen in mijn achtertuin (58 m2).
De waterdoorlaatbaarheid van het kunstgras zou 60 l/m2 zijn en de ondergrond bestaat uit kalksteenslag 6,3 mm - 14 mm op anti-worteldoek.
Ik veronderstel dat die fundering waterdoorlatend is (geen nulfractie ?) en er geen regenwaterafvoer of drainage moet voorzien worden.
De reglementering inzake het al dan niet vergunningsplichtige aanleg in onderhavig geval is mij niet zo duidelijk.
Op het internet heb ik meer uitleg gezocht, maar ik vind wat dat betreft nogal uiteenlopende meningen.
Daarbij heb ik o.a. volgende tekst gevonden uit een antwoord van de voormalige Vlaamse Minister van Omgeving aan een voormalige Vlaamse Volksvertegenwoordiger (jaar 2018) :
"Het kader is duidelijk. Waterdoorlatende kunstgrasvelden waarvoor geen regenwaterafvoer of drainage moet worden aangelegd, zijn vrijgesteld van vergunning. Nieuw aan te leggen sportterreinen met kunstgrasvelden waarvoor wel regenwaterafvoer of drainage wordt aangelegd, worden beschouwd als verharding en zijn wel vergunningsplichtig. Er zijn geen plannen om hiervoor een bijkomend kader uit te werken".
Ik weet niet of dat standpunt ondertussen is gewijzigd.
Vooraleer over te gaan tot de (eventuele) aanleg van het kunstgras, heb ik de gemeente op de hoogte gebracht van mijn voornemen en dit werd mij om ecologische redenen (achteruitgang biodiversieteit) sterk afgeraden en er werd droogweg aan toegevoegd dat het mij altijd vrij stond een omgevingsvergunning aan te vragen, maar dat die toch negatief zou geadviseerd worden.
Daarbij stel ik mij toch de vraag waarom kunstgras nog wordt vervaardigd en verkocht wanneer men praktisch nergens meer kunstgras zou mogen (laten) aanleggen.
Wat met de werkgelegenheid in die sector?
Wie geeft mij meer duidelijkheid?