3

Problemen einde huurovereenkomst

teske103
teske103
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Ik ben huurder van een appartement waarvoor ik een contract van 3/6/9 ben aangegaan. Mijn contact is ingegaan op 01.12.2009.

Ik heb mijn opzeg gegeven vanaf 01.01.2012. Aangezien ik net in het 3de jaar ben van het contract zou ik 3maand opzegvergoeding moeten betalen + 1maand schadevergoeding.

Mondeling ben ik overeengekomen met de verhuurder dat ik een nieuwe' huurder kon zoeken en als die huurder de woning betrok ik er zonder schadevergoeding en opzegvergoeding uit kon.

Hiervoor heb ik dan een ook een aangetekende zending naar de verhuurder gestuurd met daarin ons overgekomen mondelinge afspraak.

Er is geen schriftelijke reactie geweest op deze zending wel hebben we beiden ondertekend voor akkoord.

Ik heb ondertussen al meerdere kandidaten gevonden die het appartement willen huren.

De mondelinge overkomst heeft plaats gevonden begin december. Nu laat de verhuurder mij weten dat er beslist is om het appartement te verkopen. Hiervoor is er een immokantoor ingeschakeld.

Dit zorgt er voor dat ik alle kosten als nog moet betalen. Ik had het appartement al te huur gezet op het internet. Volgens de verhuurder zou ik alles van het net moeten halen. Dit lijkt mij niet correct..

Verder heeft de verhuurder ook al contact opgenomen met de energiemaatschappij en de woning op leegstaand laten zetten. Is dit correct? Kan een verhuurder die akkoord is gegaan met een aangetekende zending daar nog op terug komen? Moet ik het appartement te huur laten staan of verwijderen? Moet ik de vergoedingen betalen?

Vriendelijke groeten

Alle reacties

0
IBCA
IBCA
0 11 Bouwer
13 jaren geleden

Hallo Teske

Goed dat je de mondelinge afspraken schriftelijk hebt bevestigd.  Als de tegenpartij niet reageert binnen een billijke termijn dan is dit een teken van acceptatie.  Dus jullie hebben wel degelijk een overeenkomst.

Hierbij een interpretatie van de Huurwet dd 13 april 1997 art 6,7° Art 15 op p27 http://www.belgium.be/nl/publicaties/publ_de_huurwet.jsp

Heeft hij jou schriftelijk op de hoogte gebracht dat hij de woning wenst te verkopen?

Indien ja dan zou ik naar dit artikel verwijzen en de kosten voorlopig niet betalen.   Ik zou hem laten dagvaarden. 

Indien nee, laat hem dan de verkoop schriftelijk aan jou bevestigen.

Via bovenstaande link vind je ook meer info over de huurwet terug.

Succes

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Toch enkele nuanceringen...

De huurder mag in principe op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij het contract opzegt meteen opzeggingstermijn van drie maanden. Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst moet de huurder wel een vergoeding betalen. Voor een opzegging tijdens het derde jaar dient een vergoeding van één maand te worden voldaan.

Sinds 1 juli 2007 kan de huurder een einde maken aan een huurovereenkomst die niet binnen de wettelijke termijn geregistreerd is (twee maanden volgend op de sluiting van het contract). Hij hoeft daarvoor geen vergoeding te betalen en geen opzeggingstermijn in acht te nemen. Het is dus alvast in uw eigenbelang om nazicht te doen of de overeenkomst is geregistreerd.

Indien de huurovereenkomst werd geregistreerd zal u in ieder geval, tenzij anders overeengekomen, die 1 maand verbrekingsovergoeding dienen te betalen.

U stelt een mondeling overeenkomst te hebben gesloten met de verhuurder dewelke per aangetekende brief werd bevestigd én voor akkoord werd ondertekend. U heeft zodoende zelfs geen mondelinge overeenkomst meer, maar een schriftelijke overeenkomst en daar kan de verhuurder niet meer op terugkomen.

Echter kan u de verhuurder niet verplichten om een huurovereenkomst af te sluiten met één van deze kandidaten; uiteraard kan u met deze 'overeenkomst' of afspraak trachten de opzegvergoeding niet te moeten betalen...

Niet onbelangrijk is op te merken dat bij verkoop van het huurpand, de huurovereenkomst niet wordt beëindigd; deze blijft in principe gewoon doorlopen, u krijgt gewoon nieuwe verhuurders.

Uiteraard kan de verhuurder de woning niet op leegstand laten plaatsen, want zolang er geen nieuwe huurder in het pand is ingetrokken en u een vergoeding dient te betalen, dient u over het volle genotsrecht te kunnen beschikken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag