sandwichpanelen na-isoleren aan binnenzijde. Hoe voorkom je condens en moet er dampdichte folie bij?

13

sandwichpanelen na-isoleren aan binnenzijde. Hoe voorkom je condens en moet er dampdichte folie bij?

hilje
hilje
#Isolatie · 4 jaren geleden

ik wil mijn dak van sandwichpanelen extra isoleren aan de binnenzijde en dan afwerken met gipsplaat. moet ik hierbij gebruik maken van dampdichte folie? Ik las al dat ik de helft van de warmteweerstand van de panelen moet gebruiken als isolatie om condens te voorkomen. 

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

dampdichte folie  gebruiken  om condens te voorkomen  binnen  de isolatie .

0
Lien WW
Lien WW
0 4 Andere particulier
4 jaren geleden

Beste, ik zit met bijna dezelfde vraag. Hoe isoleer ik sandwichpanelen langs de binnenkant? Met pur platen? Ik vind geen pur platen met dezelfde profiel uitstulpingen als het metalen dak zelf. Kunnen het dan platte pur platen zijn? Hoebevestig je die dan? kan je die plakken? En waar steek je het dampscherm? Tussen dank en pur of tussen pur en je houtprofielen om af te werken? Dan maak je toch gaten in het dampscherm? (Ik ben een leek die leert van youtube filmpjes en opzoeken op internet..maar hier kom ik dus niet uit. Wat is jullie gedacht hierover? Alvast heel erg bedankt !!

groetjes

lien

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@Lien WW:
je komt er met filmkes niet uit omdat sandwichhpanelen geen gangbare praktijk is bij een woning en dus die extra isoleren ook niet
nee, met extra platen gaat niet, en enkel rotswol, glaswol, hennepdekens en zo kunnen de welvingen volgen. 
een sandwichpaneel-dakstructuur volgt inderdaad de vuistregels van platdak. en daar geldt inderdaad dat de buitenste isolatielaag de helft meer isolatiewaarde (R) moet hebben als de binnenste. dus R(buiten) = 1,5 x R(binnen)

@Lien WW :
@hilje :
ik voorzie wel problemen naar koudebruggen en naar luchtdichtheid toe, dat moeilijk te beantwoorden valt zonder bezoek ter plaatse van een energiedeskundige. (je zou wel een overdaad aan foto's van zowel elk detail als totaalbeeld moeten posten: dit schiet het doel van dit forum ver voorbij)((als het de regio Kortrijk betreft, mag je via een privébericht afspreken voor kort bezoekje)

0
Lien WW
Lien WW
0 4 Andere particulier
4 jaren geleden

Beste Carl

Hartelijk dank voor je reactie ! 

Situatie : het betreft een vakantiewoning (chalet) met aparte bijbouw. De buitenmuur aan de ene kant is een oude caravanwand die bekleed is met natuursteen in de keuken. Het dak is gewoon enkel zo'n metalen paneel zonder isolatie.Ik wil nu, voor deze winter, het wel wat isoleren indien mogelijk. Op lange termijn zouden ofwel de platen gans vervangen worden door panelen met isolatie al aan ofwel komt er een nieuwe aanbouw, al zijn daar nu geen centjes voor. 

Dus ik dacht ok ik heb nog wat gewone pur platen, ik plak die daartegen en maak het helemaal dicht met pur of silicone dan dampscherm (of eerst dampscherm?) en dan er houten of plastieken latjes tegen maar dan zijn dus die tussenruimtes niet gevuld. Glaswol of zo gaat eigenlijk niet omdat het niet zo evident is om er iets aan te hangen. Het is gewoon een dak met om de 1,5 meter een balk, meer niet. 

Het betreft dus een keuken en een berging. Ik heb al een dampkap om het extra vocht op te vangen, er is meestal wat damp op. Er is geen verwarming in die keuken. Allicht maak ik nog een gat in de muur naar de houten chalet zodat er iets van de warmte van de pelletkachel naar de keuken kan. En inderdaad

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70811/photo2021-10-23-085001.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=241c80b9138feb8e833fd0fd6f62cc7ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70811/photo2021-10-23-085007.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8b8bd49d32960f2789d5c147121a6134https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70811/photo2021-10-23-085011.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a99acb0c34058273d33b699df3acb403https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/70811/photo2021-10-23-085014.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4a54636fdc6160671a1fbcd504f04e95
0
Lien WW
Lien WW
0 4 Andere particulier
4 jaren geleden

O ja het is niet in de buurt van kortrijk, eerder in de buurt van limburg...

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
4 jaren geleden

@Lien WW:

een sandwichpaneel-dakstructuur volgt inderdaad de vyuistregels van platdak. en daar geldt inderdaad dat de buitenste isolatielaag de helft meer isolatiewaarde (R) moet hebben als de binnenste. dus R(buiten) = 1,5 x R(binnen)

Compleet fout hoor.

Na-isoleren heeft niets met R waarde van de bestaande of nieuwe isolatie te maken. 
Wel met het feit of je een nieuw dampscherm moet plaatsen onder de nieuwe isolatie. (Als er überhaupt al een dampscherm zit onder de oude). 
Maar bij sandwichplaten kan je dat principe niet  toepassen. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Ik volg hierin toch ook de redenering van Carl, tenminste als ik hem goed begrepen heb.

Ik zou hier bijisoleren door ook de golvingen op te vullen met een flexibel materiaal zoals bijvoorbeeld glaswol. 

Een vuistregel hierbij is inderdaad dat de bijkomende isolatiewaarde slechts de helft mag zijn van het bestaande. 

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
4 jaren geleden

De vuistregel gaat over het al dan niet moeten bijplaatsen van een dampscherm onder de nieuwe isolatie. 
je mag natuurlijk zoveel uitdikken/extra isoleren als je wilt (desnoods 10 keer zoveel als er nu is), maar dan moet je een dampscherm plaatsen. 
maar gezien het sandwichpanelen zijn waarvan de onderkant niet als een dampremmend, maar als een dampdicht scherm dient gezien te worden, kan je niet op basis van Glaser (die het dauwpunt bepaalt bepaalt en vandaar de vuistregel) werken. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Beste, het spijt me maar in dit geval, met die dampdichte isolatiepanelen, klopt uw redenering zeker niet !

Hier geldt wel degelijk die vuistregel dat de bijkomende isolatiewaarde aan de binnenkant veel minder moet zijn dan de isolatiewaarde van de panelen. Ook indien je nog een bijkomend dampscherm zou plaatsen.

Een dampscherm is immers nooit 100 % dampdicht en de mindere isolatiewaarde van de dakpanelen ten opzichte van de grotere bijgevoegde isolatiewaarde er onder zal maken dat er condensatie kan ontstaan tegen de onderkant van die profielplaten. Het zo ontstane vocht zal zich ophopen daar het er nooit meer uitkan, niet langs boven en niet langs onder. 

Men zou een klimaatfolie kunnen overwegen zoals bij een plat dak, dat heeft de eigenschap dat in de zomer door de opwarming van het dak het vocht in dampvorm terug naar binnen kan migreren. Echter door de isolatiewaarde van die platen is er in de zomer geen opwarming van buitenuit mogelijk waardoor het vocht in de bijgevoegde isolatie niet kan verdampen en zich kan blijven opstapelen. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@Radiodetection:
dan begrijp je helemaal niet de acheterliggende redenen uit de bouwfysica voor die vuistregel en de historiek erachter.

De historiek erachter
is uit de tijd dat geen intelligente dampschermen bestonden en wordt nog altijd door architecten gebruikt uit zekerheidsoverwegingen (ik zie zelden perfect aangebrachte dampschermen in de huizen/werven dat ik de jongste 10j bezocht heb).

de achterliggende bouwfysica:
Als de R-waarde van de binnenlaag te groot wordt verschuift het dauwpunt namelijk naar die binnenlaag en omdat een eventueel dampscherm de migratie van waterdamp enkel afremt en niet uitsluit want is een allesbehalve hermetisch scherm; er bestaat een mu-waarde voor.
Een glaserberekening kan dit aantonen hoelang het duurt eer de ontstane condens 's zomers weer kan uitdampen ALS er op dat dak voldoende bezonning is en ALS die 2de (toplaag) ontbreekt. Voor die berekening verwijs ik naar https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ (het vroegere Duitse u-wert.net)(account aanmaken is gratis). daar moet je maar eens met diktes en lambdawaarden van 2 lagen simuleren. en met verschillende dampschermmaterialen

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag