Kan ik mijn enige en eigen woning verhuren zonder de woonbonus te verliezen?

3

Kan ik mijn enige en eigen woning verhuren zonder de woonbonus te verliezen?

Vosr
Vosr
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Kan ik mijn enige en eigen woning waar ik reeds meer dan 1jaar woon (domicilie staat er ook meer dan 1jaar) verhuren zonder de woonbonus te verliezen?

Meer info:

Ik wil dus graag mijn enige woning niet verkopen maar verhuren op jaarbasis en mijn domicilie verplaatsen waardoor het niet meer mijn "eigen" woning is. Verlies ik de woonbonus of behoud ik deze? Ik heb geen tweede woning dus de woning blijft mijn enige woning

Alle reacties

0
0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Niet zelf bewonen en toch fiscale voordelen eigen woning?

Soms geniet u toch de fiscale voordelen voor de ‘eigen woning’, ook al woont u elders. Welke redenen worden er zoal aanvaard? Wat als u inwoont bij uw ouders omwille van het comfort? Wat zei de rechter hierover?

Fiscale voordelen ‘eigen woning’

Het gaat dan om de woning waarvan u eigenaar, vruchtgebruiker, bezitter of erfpachter bent en die u zelf bewoont (u bent op dit adres ingeschreven in het bevolkingsregister) (art. 2, Â§1, 15° WIB) . Aan die eigen woning zijn een heel aantal fiscale voordelen verbonden.

Het belangrijkste voordeel is dat uw eigen woning niet belastbaar is in de personenbelasting. U moet dit ki dus niet aangeven in uw belastingaangifte (art. 12, §3 WIB) .

Absoluut! Voor de eigen woning bestaan er tal van fiscale gunstregimes. Zo heeft u onder bepaalde voorwaarden recht op een belastingvermindering voor de hypothecaire lening voor deze woning (de zgn. woonbonus of wooncheque). Daarnaast is er in elk gewest wel een fiscaal voordeel m.b.t. de registratiebelasting voor de eigen woning. Ten slotte is de eventuele meerwaarde op de verkoop van uw eigen woning steeds vrijgesteld van belasting, zelfs indien u die binnen de vijf jaar na aankoop verkoopt.

Elders wonen en voordelen behouden?

Elders wonen zonder verlies van het voordelige statuut ‘eigen woning’ is mogelijk, op voorwaarde dat u een goede reden heeft. In de wet voorziet men een behoud van deze voordelen als u er niet zelf kunt wonen wegens: (1) beroeps- of sociale redenen; (2) wettelijke of contractuele redenen; (3) bouwwerkzaamheden die het u onmogelijk maken om er effectief in te wonen (art. 5/5, §4, lid 2 BFW) .

Kunt u niet in uw eigen woning wonen wegens sociale of beroepsredenen, dan belet niets u deze te verhuren. U behoudt in dat geval de diverse fiscale voordelen voor de eigen woning. Bovendien is deze verhuur vrijgesteld van belasting. U wordt dus niet belast op het geïndexeerd ki verhoogd met 40% (bij verhuur aan een particulier) of op de werkelijke huurinkomsten (indien de huurder de woning beroepsmatig gebruikt).

Er bestaat geen duidelijke lijst van wat wel of niet kan. U kunt gelukkig terugvallen op de talrijke rechtspraak in het voordeel van de belastingplichtige. Een beroepsreden is bv. de te verre afstand tussen uw eigen woning en de plaats waar u normaal gezien werkt. Sociale redenen zijn bv. ziekte, ouderdom of echtscheiding, maar ook het te klein worden van de eigen woning voor een nieuw samengesteld gezin (bv. rb. Leuven, 04.11.2011; Antwerpen, 30.10.2018) .

Dat was het argument dat een belastingplichtige onlangs voor de rechter opwierp als reden dat hij niet in zijn eigen woning verbleef. Zo waren huishoudelijke taken niet zijn sterkste kant en had hij niet de energie om én zijn werk goed uit te voeren én een huishouden te runnen én tussen Turnhout en Brasschaat (ongeveer 45 km enkele rit) te pendelen voor zijn werk.

Dat argument werd echter afgewezen door de rechter. Het inwonen bij de ouders met het oog op de verkorting van het woon-werkverkeer (van 45 km naar 20 km enkele rit) en om het materiële comfort van het inwonen bij de ouders te kunnen genieten verantwoordt immers niet dat de eigen woning niet betrokken wordt wegens beroeps- of sociale redenen (rb. Antwerpen, 09.11.2020) .

Bewoont u uw ‘eigen’ woning niet (meer) wegens een beroeps- of sociale reden, dan blijft het fiscaal gezien toch uw ‘eigen woning’. U wordt er dan niet op belast via uw aangifte personenbelasting, zelfs als u deze verhuurt. In ‘hotel mama’ logeren voor het comfort is echter geen geldige reden, zo besliste de rechter op 9 november 2020.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bouwsector verdeeld over Mijn VerbouwBegeleiding

Bouwsector verdeeld over Mijn VerbouwBegeleiding

De bouwsector is verdeeld over Mijn VerbouwBegeleiding. De Vlaamse regering wil verbouwers gratis advies geven en zo de renovatiegolf aanzwengelen.

Lees meer

Ondanks betonstop nood aan 450.000 nieuwe woningen: is Vlaanderen te ambitieus?

Ondanks betonstop nood aan 450.000 nieuwe woningen: is Vlaanderen te ambitieus?

Hoe bouwen we 450.000 nieuwe woningen terwijl er een betonstop aankomt? Steven Lannoo van NAV en Caroline Deiteren van Embuild reageren.

Lees meer

Minister van Energie wil geen verbod op negatieve injectietarieven

Minister van Energie wil geen verbod op negatieve injectietarieven

Minister Depraetere weigert verbod op negatieve injectietarieven. Wat betekent dit voor zonnepaneeleigenaren met dynamische contracten?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag