Waar moet mijn dampscherm geplaatst worden
Onder mijn zolder heb slaapkamers en een badkamer.
Bestaande opbouw zoldervloer:
- Oud Gipsplaat/vezelplaat
- Spanten van 18 cm
Gewenste opbouw zoldervloer:
- Oud Gipsplaat/vezelplaat
- Spanten van 18 cm met 18 cm isolatie
- OSB3 platen 18 mm
Ik wens mijn zolder te gebruiken als stockage, en zal niet verwarmd worden.
Ik zou eventueel mijn hellend dak nog willen isoleren met PUR-platen om de zolder niet op buitentemperatuur te houden (extra confort in winter en zomer).
Badkamer zal geventileerd worden en uitgerust worden met een vochtsensor.
Ik heb echter schrik voor interne condensatie in de isolatie in van de zoldervloer.
Hoe los ik dit best op?
1. Ik ben eventueel van plan nieuwe gyproc platen in de badkamer te plaatsen tegen het plafond maar het bestaand plafond te laten zitten. Mag er een dampscherm tussen de oude platen en de nieuwe platen gestoken worden?
2. ik zou ook het dampscherm langs de bovenzijde kunnen plaatsen, meer prutswerk om het dampscherm de balkenstuctuur en plafond te laten volgen. Zoals aangeduid op onderstaande figuur. Dampscherm in het rood aangeduid. Balken vallen dan wel buiten het dampscherm
3. Ik plaats enkel een dampscherm op het hellend dak. Door de extra isolatie op het hellend dak zou de temperatuur van de zolder hoger moeten liggen waardoor de kans op interne condensatie kleiner wordt.
Voor oplossing 1 en 2, is het voldoende om dit enkel te doen boven de badkamer, of doe ik dit best ook in de slaapkamers om interne condensatie te verkomen?