En die tuinarchitect laat jullie daarover in het ongewisse?
Naar onderhoud toe moet je de vraag stellen wat is mijn verwachtingspatroon naar de verharding? Kan ik verdragen dat er tussen de voegen mos of onkruiden opkomt en zit ik er niets mee in om dit te verwijderen? Of heb ik liever een verharding waarvan het onderhoud enkel maar wat borstelen is?
Geborstelde beton is een 100% gesloten verharding , dus je zal moeten rekening houden met de watertoets en dan zeker beletten dat het water naar de straat kan lopen. Je tuinarchitect kan hier je perfect op de hoogte brengen wat het waterdecreet van juli 2013 juist inhoudt.
Het groen worden van een verharding ? Eigenlijk als een verharding groen wordt door mosaangroei dan is het duidelijk dat de verharding veel te weinig intensief gebruikt wordt. Een veelvuldig gebruikte verharding heeft simpelweg niet de kans om mos te laten groeien. Vandaar ook mijn opmerking dat je moet rekening houden met het maximaal aantal vierkante meters verharding dat je zonder vergunning mag plaatsen. Weerom vraag dit na bij je tuinarchitect.
De vrijstelling van verharding is niet automatisch als deze leidt naar een poort !!
De verharding is vrijgesteld of in mindering te nemen indien deze loopt naar de voordeur met een maximumbreedte van 1.50 meter en voor een GARAGE ( dus geen ' tuinpoort' met een maximumbreedte van 3 meter.
Je tuinarchitect is VERPLICHT om je deze wettelijke en juridische informatie voorafgaandelijk door te geven!