4

Materiaal oprit

MaRuy
MaRuy
#Terras en oprit · 4 jaren geleden

Beste,

wij zijn op zoek naar het 'beste' materiaal voor onze oprit. Het is een lichte helling over een 30tal meter van straat naar de poort. 
We dachten aan geborstelde beton, maar hebben schrik dat dit te snel groen wordt. We denken ook aan gepolierde beton, maar het is te hellend en dit zou te glad zijn. Een keramische tegel zou ook te glad zijn. En kasseien past niet bij de moderne woning. Tips  of opmerkingen zijn heel erg welkom!

mvg

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Hellingsprocent ? Uitzicht woning? Materiaalkeuze woning? Budget ? Verordeningen betreffende waterbeheersing ? Omgeving? Grondsoort ? Misschien eens met een tuinarchitect gaan praten op Bouwinfo zit er ene die precies wel wat vakkennis heeft.
0
MaRuy
MaRuy
0 10 Bouwer
4 jaren geleden

Beste, 

bedankt voor je reactie! We hebben een plan in opmaak door tuinarchitect, maar wij moeten nu onze verharding kiezen. Wij twijfelen echter puur naar onderhoud. We zouden willen gaan voor de geborstelde beton maar hebben een beetje bang voor het groen worden ervan en het werk dat hiermee gepaard gaat..

we hebben een rode gevelsteen gecombineerd met zwarte trespa. Redelijk strak, modern. 
budget speelt niet echt een rol, we willen echt voor iets duurzaam gaan en kunnen eventueel eerst nog wat sparen. 
aangezien het de weg is naar onze poort, zijn we vrijgesteld voor een vergunning. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

En die tuinarchitect laat jullie daarover in het ongewisse?

Naar onderhoud toe moet je de vraag stellen wat is mijn verwachtingspatroon naar de verharding? Kan ik verdragen dat er tussen de voegen mos of onkruiden opkomt en zit ik er niets mee in om dit te verwijderen? Of heb ik liever een verharding waarvan het onderhoud enkel maar wat borstelen is? 

Geborstelde beton is een 100% gesloten verharding , dus je zal moeten rekening houden met de watertoets en dan zeker beletten dat het water naar de straat kan lopen. Je tuinarchitect kan hier je perfect op de hoogte brengen wat het waterdecreet van juli 2013 juist inhoudt.

Het groen worden van een verharding ? Eigenlijk als een verharding groen wordt door mosaangroei dan is het duidelijk dat de verharding veel te weinig intensief gebruikt wordt. Een veelvuldig gebruikte verharding heeft simpelweg niet de kans om mos te laten groeien.  Vandaar ook mijn opmerking dat je moet rekening houden met het maximaal aantal vierkante meters verharding dat je zonder vergunning mag plaatsen. Weerom vraag dit na bij je tuinarchitect.

De vrijstelling van verharding is niet automatisch als deze leidt naar een poort !!

De verharding is vrijgesteld of in mindering te nemen indien deze loopt naar de voordeur met een maximumbreedte van 1.50 meter en voor een GARAGE ( dus geen ' tuinpoort' met een maximumbreedte van 3 meter.

Je tuinarchitect is VERPLICHT om je deze wettelijke en juridische informatie voorafgaandelijk door te geven!

0
MaRuy
MaRuy
0 10 Bouwer
4 jaren geleden

Dag Kas,

Bedankt voor deze info. Ik denk dat ik niet volledig duidelijk geweest ben, want wij weten al deze info die jij zegt. Natuurlijk hebben wij ons ook bevraagd bij de gemeente, én het is geen tuinpoort, maar een oprit naar een garage. 
We wouden gewoon graag wat meningen of ervaringen qua materiaal. 

Merci

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu
Terrasoverkapping nodig? Vergelijk gratis offertes!

Terrasoverkapping nodig? Vergelijk gratis offertes!

Ontvang gratis offertes van ervaren vakmensen en creëer jouw ideale overkapping.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kleiklinkers of betonklinkers: welke klinkers kies jij voor je terras of oprit?

Kleiklinkers of betonklinkers: welke klinkers kies jij voor je terras of oprit?

Kleiklinkers of betonklinkers? Met welke soort klinkers leg jij je tuinpad, oprit en terras aan?

Lees meer

Een overkapping voor je terras? Ontdek meer over de opties en prijs

Een overkapping voor je terras? Ontdek meer over de opties en prijs

Naast een vaste terrasoverkapping zijn er nog andere opties om je terras te overkappen, zoals een luifel of zonnescherm. Ontdek de opties en de prijs.

Lees meer

Je terras inrichten? Zo maak je van je terras de ideale buitenplek

Je terras inrichten? Zo maak je van je terras de ideale buitenplek

Wil jij maximaal genieten van je achtertuin en je terras inrichten? Met deze tips maak jij van je terras de ideale buitenplek op maat.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag