Extra stopcontact op stroombaan voor afwasmachine
Wij hebben recent een huis gekocht met een keukeneiland. In dit keukeneiland zit een gootsteen (geen kookplaat) en een vaatwasmachine. De vaatwasmachine zit in een stopcontact onder de gootsteen. Het stopcontact zit op een eigen stroombaan van 2.5 mm2 met een zekering van 20 A, die achter een differentieel van 30 mA zit.
We zouden op het keukeneiland graag een espressomachine zetten. Echter, we kunnen die momenteel nergens aansluiten, want op het stopcontact voor de vaatwasmachine na zijn er in of op het keukeneiland nergens stopcontacten.
Mag ik een extra stopcontact maken op het keukeneiland, dat afgetakt is vanop het stopcontact voor de vaatwasmachine? De vaatwasmachine heeft een aansluitwaarde van 2.2 kW.
Een alternatief is om het stopcontact af te takken vanop een van de stopcontacten in de eigenlijke keuken, maar dan moet ik de tegels openbreken (leidingen liggen in de chape). Bovendien lijkt me dit minder veilig, want die stopcontacten zitten achter een differentieel van 300 mA, terwijl de handleiding van de espressomachine 30 mA aanraadt.