zijdelingse afstand tot perceelgrens

4

zijdelingse afstand tot perceelgrens

Rikken
Rikken
#Ontwerp · 3 jaren geleden

We willen een viergevel huis bouwen op een perceel van 16 m breed maar moeten 6 meter van perceelgrens blijven langs kant van 3 gevelhuis dat niet op perceelgrens staat. We mogen wel op 3 meter bouwen maar dan mag de bouw over 3 meter breedte maar alleen bestaan uit een gelijkvloers gedeelte. Dit gedeelte moet bovendien vertrekken op 2 meter achter de bouwlijn. Wij mogen 15 meter diep bouwen op gelijkvloers en 12 meter op 1e verdiep. Dus een max. van 144 op gelijkvloers en 84 op bovenverdiep. Dit is mogelijks wel redelijk groot maar als je muren en buiten zithoek eraf trekt kom je alzo uit op zo'n 180 m². Niet slecht maar gezien de ligging en indeling komt zowel keuken als zithoek terecht onder plat dak waar we bedenkingen bij hebben qua isolatie en beschermd volume.

We vinden dit niet kunnen opdat de regelgeving(lees gemeentebestuur) ons dit oplegt omdat de buur op een niet alledaagse manier heeft gebouwd. De hoofdwoning plakt tegen de straat en staat op zowat 30 cm van de perceelgrens. Wijzelf moeten op een bouwlijn bouwen die zowat komt te liggen op de achtergevel van de buur. Noteer wat we helemaal geen probleem met onze buur hebben. 3 gevel mogen we ook niet bouwen omdat de achterliggende bouw , laagbouw (koterij) is.

Heeft iemand hiermee ervaring ?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

De buur zijn woning zal gebouwd zijn voor het bestemmingsplan of bijzonder plan van aanleg van de gemeente. 

Daardoor zijn bepaalde verkavelingsvoorwaarden die nu gelden voor deze percelen op zijn bestaande woning van x aantal jaren oud niet meer van toepassing.

Je tekst is heel verwarrend maar ik vermoed dat je buur zijn woning opgetrokken is op 30 cm van de perceelgrens ( daardoor vermoed ik dat de woning van rond de jaren 1950 is )

En de woning grenst aan openbaar domein. 

Echter de nieuwe verkavelingsvergunning luidt nu dat de bouwlijn Xmeter achter de rooilijn moet komen ( bouwlijn is de positie van de voorste gevel ) en dat je de minimum afstanden tot de perceelgrens (3 meter ) moet respecteren.

Met andere woorden , de buur zijn woning staat eigenlijk niet IN de bouwzone maar BUITEN de bouwzone van de verkaveling. Het gevolg hiervan is dat bij verkoop, bij verbouwing, bij heropbouw je buur NIET meer opdezelfde plaats mag bouwen maar x meter naar achter moet en 3 meter van de perceelgrens moet blijven.

Ik zou de voorste bouwlijn sowieso aanvaarden want je wil echt niet dat ze je nieuwbouw afbreken omdat de voortuin moet onteigend worden. 

Enkel de opgelegde afstand van 6 meter naar je perceelgrens is me onduidelijk wat de reden hiervan is ?

Ik vermoed dat je hier een vergissing maakt en denkt dat je 6 meter langs die buur moet blijven met zijn 30cm, maar zal eerder zijn dat je zowel links als rechts de wettelijke afstand van minimum3 meter moet respecteren.

Je argumentatie van de bouwdiepte voor gelijkvloers en verdiep is gans normaal.

Je info van 15 meter diep en de 144m² klopt ook met hetgeen ik bovenstaand aantoon; 144m²/15 = een gevelbreedte van 9.60 op een perceelsbreedte van 16meter = 6,40 meter zijtuinstroken delen door 2 is aan weerskanten 3.20meter.

Het argument dat je door de aftrek van muurdiktes plaats verlies is een non- argument. Je windt dit ' verlies ' door een dak boven je hoofd te hebben, een keuken die in weer en wind staat . Met andere woorden: je hebt muren en isolatie nodig voor je privacy, geborgenheid en leefomstandigheden. 

Daarbij nog eens een buitenzithoek aanhalen is helemaal te gek voor woorden. 

Conclusie

Je zal de vergunning eens grondig moeten lezen want jouw verhaal hier op het forum klopt niet en dit omdat je het heel verward en onduidelijk schrijft.

0
Rikken
Rikken
0 1 Bouwer
3 jaren geleden

Dag Kas,

Bedankt voor je reactie.

Voor ons was het ook zeer verwarrend na ons bezoek bij de ruimtelijke ordening van de gemeente.

Maar dat je aanhaalt dat je opgelegde afstand van 6 meter niet begrijpt was net het feit waarom we het probleem aankaarten op het forum. Het is wel degelijk 6 meter van de perceelgrens dat we moesten bouwen langs links en 3 meter langs rechts.

We zij te rade gegaan bij de gemeente waarom we 6 meter van de zijdelingse linkse perceelgrens moesten blijven. Het antwoord was omdat de buur zijn hoofdgebouw voorraan aan straatkant op slechts 30 cm stond van de perceelsgrens en de aanbouwen erachter op de perceelsgrens. Er moest nl. 6 meter tussen beide woningen zijn. Na wat aandringen mochten we alsnog op 3 m. van de zijdelingse perceelsgrens bouwen maar dan slechts een gelijkvloers en dat met een breedte van 3 meter en het begin van deze gelijkvloers moet vertrekken op 2 meter achter de bouwlijn van het hoofdgebouw. In bijlage een onafgewerkte 3D tekening van wat ik bedoel. Je moet er nog een verdiep bij voorstellen dat rechts op het gebouw komt van 7m(B) x 12m (D). 

Daarom stelden we ons de vraag of anderen hiermee ondervinding hebben ? 

Ter info : het gaat niet om een verkavelingsvergunning.

Met vriendelijke groet,

Rikken

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71629/3d-gelijkvloers.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=dbad3052fe5f00ec4ad4155f0e533395
0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Persoonlijk zou ik deze uitleg van de ambtenaar ook niet aanvaarden.

De minimum afstand - door de wet bepaald - is 3 meter . 

Er kan hier van afgeweken worden in die zin dat de afstand groter kan zijn maar niet kleiner.

Maar het is niet omdat je buurman tot op 30 cm zit van de perceelgrens dat jij daardoor meer afstand moet houden en zijn ' part ' ook op jou moet nemen om aan die 6 meter te komen. Hier kan perfect van afgeweken worden.

Beste is dat je dit opneemt met de architect, hij is meer beslagen om hier tegen in te gaan of op een creatieve manier hiermee om te gaan. 

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan de hogere reacties kan ik niets toevoegen.  Cruciaal is evenwel de vraag of je die restricties kende (of kon kennen) voor je kocht.  Misschien was de betreffende grond "te" goedkoop wegens die restricties ....

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag