12

400 volt CEE stopcontacten in huisinstallatie.

donny
donny
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Ik ben bezig nieuwe electriciteit aan te leggen in mijn verbouwing. 

Ik krijg 3 x 400 volt 40A binnen. 

Ik ben particulier maar voor mijn hobby heb ik heb een werkplaats met een aantal houtbewerkingsmachines die op 3 x 400 volt draaien .

hiervoor wil ik CEE stekkers plaatsen in mijn werkplaats maar ik kan in het AREI geen symbolen terugvinden om deze aan te duiden in het eendraadsplan en situatieschema. 

Ik kan hier weinig info over terug vinden en stel mij ook de vraag of deze stekkers wel toegelaten zijn bij een particulier of "huishoudelijke keuring". 

Is er iemand die mij hier meer info over heeft? 

Alvast bedankt 

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat symbool is hetzelfde, een eendraadsschema is immers geen exacte weergave van de opbouw van de installatie.

Zijn toegelaten, geen probleem. Koop wel de correcte kleur

- 3F400 met of zonder N: Rood

- 3F230: Blauw

- 1F230: Blauw 

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel
3 jaren geleden

Zie ook als je een 3F+N 16 stopcontact plaatst dat deze maar maximum een zeker van 16A mag hebben en geen 20A zoals bij de gewone stopcontacten.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Het AREI maakt geen onderscheid in afzekering van enkel- en driefasige stopcontacten. 

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
3 jaren geleden

Het AREI maakt geen onderscheid in afzekering van enkel- en driefasige stopcontacten. 

Voor die rode en blauwe industriële stopcontacten is de ampère waarde van het stopcontacten ook de waarde waar je maximum op moogt afzekeren. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Bron?

Nu maakt dat in principe weinig uit voor de TS, die plaatst gewoon een zwaarder stopcontact of zekert lager af. 

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
3 jaren geleden

Bron?

Nu maakt dat in principe weinig uit voor de TS, die plaatst gewoon een zwaarder stopcontact of zekert lager af. 

Als je een CEE 5P 16A achter een automaat van 20A zet wordt het door keurders afgekeurd. Al meermaals meegemaakt. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Dan passen die keurders het AREI inconsistent toe, iets wat eigenlijk niet zou mogen. Denk zelfs dat dit regiogebonden is. Heb jij ooit het waarom van dit verschil gevraagd? 

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
3 jaren geleden

Dan passen die keurders het AREI inconsistent toe, iets wat eigenlijk niet zou mogen. Denk zelfs dat dit regiogebonden is. Heb jij ooit het waarom van dit verschil gevraagd? 

Hier vind je de juiste informatie.  "16A driefasige CEE contactdoos afzekeren met ... | BouwInfo" https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/16a-driefasige-cee-contactdoos-afzekeren-met.249526/

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Een echt overtuigend antwoord uit officiele bron kan je daar ook niet terugvinden. Zal die vraag eens aan een keurder stellen. 

Maar goed als dat in bepaalde regios of door bepaalde keurders wordt afgekeurd, dan idd best vermijden. 

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
3 jaren geleden

Een echt overtuigend antwoord uit officiele bron kan je daar ook niet terugvinden. Zal die vraag eens aan een keurder stellen. 

Maar goed als dat in bepaalde regios of door bepaalde keurders wordt afgekeurd, dan idd best vermijden. 

U keurder gaat ook zeggen dat het niet mag. Als je bijlage kijkt mag er maar max 16A door volgen iets norm.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71602/screenshot20211119-055540cebeo.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=25a493cfeb743d802d6b56391f676f39https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71602/screenshot20211119-055625cebeo.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=48667979080967bc0818071c3cf8accd
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Met deze ingrepen bespaar je snel op je energiefactuur

Met deze ingrepen bespaar je snel op je energiefactuur

Je energiefactuur op korte termijn doen dalen, hoeft niet noodzakelijk veel moeite te kosten. Met kleine ingrepen kan je op jaarbasis al heel wat besparen.

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Welke factoren beïnvloeden het verbruik van een warmtepomp, hoe bereken je het, wat kost het en hoe kan je besparen? Wij zochten het voor je uit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag