2 lagen PIF isolatie boven elkaar zinvol?

8

2 lagen PIF isolatie boven elkaar zinvol?

BramV
BramV
#Isolatie · 3 jaren geleden

Beste,

Ik vroeg me af of het zinvol is om 2 lagen PIF isolatie (https://www.pifisolatie.nl/pif-certified/) boven/onder elkaar te plaatsen bij het isoleren van mijn dak. Ik ben vrij zeker dat het rendement niet zal verdubbelen, maar misschien zal het wel voldoende stijgen om een merkbaar verschil te hebben op de gasrekening?

Zal het een impact hebben op de EPC berekening?

Alvast bedankt,

Bram

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden
Ja, het zal zin hebben voor je epc. Maar de vraag is hoeveel. En met isoleren is het de zelfde vraag. Dat kan je denk ik met een beetje googlen wel vinden/berekenen.
0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

als men weet wat pif isolatie is en hoe het werkt, dan weet men ook dat je geen twee lagen kunt plaatsen.

Dus neen, het zal niet helpen en neen, 2 lagen kunnen niet opgenomen worden in de berekening van epc.

Pif heeft trouwens geen erkenning in de epb database in Belgie.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

de reden dat pif niet opgenomen is in de EPB-database voor isolatiematerialen en je die ook niet in de databank van https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ zal vinden is dat het geen echt isolatiemateriaal is. 

Neemt niet weg dat het een functie kan hebben voor luchtdichtheid en dor haar reflectielaag stralingswarmte binnenhoudt. Maar daarom is dit nog geen isolatiemateriaal: de opbouw is immers een soort lagen bubbleplastiek gecombineerd met een alu-reflectielaag. dus geen echte isolatiematerialen maken er deel van uit zoals minerale wol, EPS, XPS, PUR, PIR , resol, of bio-ecologische zoals hennep, houtwol, geexpandeerde kurk, cellulosevlokken, kalkhennep, stro, ....

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

de reden dat pif niet opgenomen is in de EPB-database voor isolatiematerialen en je die ook niet in de databank van https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ zal vinden is dat het geen echt isolatiemateriaal is. 

Neemt niet weg dat het een functie kan hebben voor luchtdichtheid en dor haar reflectielaag stralingswarmte binnenhoudt. Maar daarom is dit nog geen isolatiemateriaal: de opbouw is immers een soort lagen bubbleplastiek gecombineerd met een alu-reflectielaag. dus geen echte isolatiematerialen maken er deel van uit zoals minerale wol, EPS, XPS, PUR, PIR , resol, of bio-ecologische zoals hennep, houtwol, geexpandeerde kurk, cellulosevlokken, kalkhennep, stro, ....

Dat is niet de reden waarom pif niet in de databank zit. 
de juiste reden is dat dergelijke isolerende materialen op andere parameters spelen om een isolerend effect te hebben. 
Meer bepaald het creëren van erg droge lucht wat veel beter isoleert. 
je kan dergelijke folies dan ook niet testen op hun warmtegeleidingscoefficient in de klassieke oven zoals dat gebeurt voor andere isolatiematerialen. 

heden is er nog geen teststandaard voorhanden die toelaat om dergelijke folies te testen, waardoor ze niet opgenomen zijn. 

hun hoge reflectiecoëfficiënt is er trouwens ook niet om straling van binnen te reflecteren...

0
BramV
BramV
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Ik heb eens bij de fabrikant navraag gedaan en het zou blijkbaar wel helpen naar isolatie. Los van het EPC, ik snap wel dat die niet in de database staat en daar problemen kan opgeven qua EPC waarde.

Antwoord van fabrikant:
Beste Bram, bedankt voor je mail.
Je kunt tegen de bestaande PIF isolatie nog een laag van 60 mm PIF isolatie
monteren. Je mag dan de diktes bij elkaar optellen (120 mm) en deze 120 mm
heeft een hogere Rd isolatiewaarde ( Rd 4,48) onder een hellend dak dan 60
mm
Wat dit exact doet aan rendement en besparing is afhankelijk van de type en
grootte woning plus omstandigheden. Daar kunnen we niets concreets over
vertellen.

Met vriendelijke groeten,

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Ik heb eens bij de fabrikant navraag gedaan en het zou blijkbaar wel helpen naar isolatie. Los van het EPC, ik snap wel dat die niet in de database staat en daar problemen kan opgeven qua EPC waarde.

Antwoord van fabrikant:
Beste Bram, bedankt voor je mail.
Je kunt tegen de bestaande PIF isolatie nog een laag van 60 mm PIF isolatie
monteren. Je mag dan de diktes bij elkaar optellen (120 mm) en deze 120 mm
heeft een hogere Rd isolatiewaarde ( Rd 4,48) onder een hellend dak dan 60
mm
Wat dit exact doet aan rendement en besparing is afhankelijk van de type en
grootte woning plus omstandigheden. Daar kunnen we niets concreets over
vertellen.

Met vriendelijke groeten,

grappig, toch?

enrzijds zegt men dat men niet weet wat de impact is op rendement en besparing, anderzids gaat men zeggen dat je de  isolatiewaarde mag optellen.

Tis het één of het ander hé.

Soit, wij hebben dat voor hen gemeten en weten dus wat te denken.

0
BramV
BramV
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

grappig, toch?

enrzijds zegt men dat men niet weet wat de impact is op rendement en besparing, anderzids gaat men zeggen dat je de  isolatiewaarde mag optellen.

Ik zie de gaten in hun argumentatie en in die van jou/jullie. Als je geen 2 lagen kan leggen, kan je evengoed 40mm leggen ipv 60mm. Of zelf aluminium folie en noppenfolie plaatsen. Je zegt het gemeten te hebben, maar welke manier heb je gemeten want je zegt zelf dat er nog geen teststandaard voor handen is?

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

grappig, toch?

Ik zie de gaten in hun argumentatie en in die van jou/jullie. Als je geen 2 lagen kan leggen, kan je evengoed 40mm leggen ipv 60mm. Of zelf aluminium folie en noppenfolie plaatsen. Je zegt het gemeten te hebben, maar welke manier heb je gemeten want je zegt zelf dat er nog geen teststandaard voor handen is?

Beste,

wij hebben voor een dergelijke fabrikant de isolatiewaarde bepaald van veschillende diktes van PIF met het oog opgenomen te worden in de databank voor aanvaarde isolatiematerialen.

Dat gebeurt via een U-waarde bepaling op basis van ISO 9869-1 in situ meting. 

Lees nog eens wat er geschreven is en waarop het principe is gebaseerd: dan zou het duidelijk moeten zijn waarom meerdere lagen weinig tot geen zin hebben en waarom de zeer specifieke plaatsing zo belangrijk is.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag