Deurbel met ingebouwde transfo afgetakt van een verlichtingskring toegestaan?

4

Deurbel met ingebouwde transfo afgetakt van een verlichtingskring toegestaan?

Tom Stalpaert
Tom Stalpaert
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Ik heb vorig jaar een woning gekocht van 1968. Bij de verkoop was de installatie niet conform. Er waren enkele vaakvoorkomende inbreuken (geen schema's, badkamer niet achter diff van 30mA, enz). Ondertussen heb ik alles in orde trachten te brengen. Volgende week vind de herkeuring plaats. Maar ik zit nog met 2 vragen:

Mijn deurbel met ingebouwde transfo (230V/6V) is afgetakt van de verlichtingskring dus gevoed met een 1,5mm² kabel en afgezekerd op 16A. Er is geen mogelijkheid om deze rechtstreeks op de zekeringkast of een stopcontact aan te sluiten. Is dit een probleem? En vermeld ik dit best op het eendraadschema? 

Op het keuringsverslag staat dat de installatie van na 1981 is. Maar dit is niet correct. 3/4 van de woning heeft nog de originele bekabeling. Enkel de stopcontacten, schakelaars, zekeringkast zijn vernieuwd en er liggen sinds 10 jaar zonnepanelen. Door dat de bekabeling dus nog origineel is heb ik een 4 tal stopcontacten in huis zonder aarding. Hier heb ik aardingspenloze stopcontacten geplaatst omdat dit een inbreuk was op het keuringsverslag. De vorige eigenaar had hier namelijk stopcontacten met een aardingspen geinstalleerd.
Zou dit ook een probleem kunnen geven? Om hier toch aarding in te krijgen moet ik serieus wat breekwerken verichten en daarvoor waren de 10 maanden die ik kreeg om de installatie in orde te krijgen niet voldoende voor... Hopelijk begrijpt de keurder dit. Op het eendraadschema is dit ook duidelijk vermeld.

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
4 jaren geleden

Mag afgetakt zijn van verlichtingskring en ja aanduiden op schema.

Als de keurder wat mee wil en je geeft de uitleg die je hier schrijft denk ik niet dat de stopcontacten zonder aarding een probleem zijn.

0
Tom Stalpaert
Tom Stalpaert
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Ok bedankt voor de info!

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

In België moet je de AREI regels volgen als de electriciteiskast vernieuwd wordt.

Ik wijk af van arei en heb een 30mA differentiaal voor gans de woning dus de verbindingen zijn zeer goed.

Dus badkamer heeft geen eigen 30mA  De controleur  wou al opmerkingen schrijven omdat die 30 ma bij badkamer niet aanwezig is maar ik zei 30mA voor gans de installatieen die vond het al raar dat ik stroom bleef krijgen.

Zodra er ook het minste gebeurt peof uit. Maar die momenten liggen al 2 jaar achter de rug.

0
kadee61
kadee61
0 11 Verbouwer
3 jaren geleden

Voor de aarding mag je ook een losse draad van 4 mm² gebruiken. Die krijg je vaak wel weggewerkt achter plinten, deurstijlen etc.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Van zuinige apparaten tot zonnepanelen installeren: energie-expert Paul De Vylder geeft praktische tips om te besparen op je elektriciteitsfactuur.

Lees meer

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Wil je een stopcontact plaatsen of verlichting vervangen in je badkamer? Ontdek welke voorzorgen je moet nemen op vlak van elektriciteit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag