14

Bod op woning

Ano85
Ano85
#Regelgeving · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste forumleden

Ik heb het volgende voor: Ik heb een bod gedaan op een appartement via email en het bod is telefonisch aanvaard door de makelaar.

Vervolgens vraagt de makelaar info op waaronder een kopie van mijn identiteitskaart om de verkoopovereenkomst op te maken, die ik ook bezorgd heb.

Nu heb ik plots angst dat ik de foute keuze heb gemaakt. Mijn bod is eigenlijk te hoog voor een niet-gerenoveerd appartement.

Kan ik hier nog kosteloos onderuit? Er is nog niets getekend. Mijn bod is verstuurd via mijn emailadres en ondertekend met mijn naam. Het was niet beperkt in de tijd.

Ik besef uiteraard dat ik beter had moeten nadenken over mijn bod. Ik heb me laten meeslepen door mijn enthousiasme.

Alvast bedankt voor jullie constructieve input.

1
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik heb er ervaring mee met de verkoop van ons huis.Dus onderstaand advies blijft gelden. Wij hadden ook een schadevergoeding kunnen krijgen maar zijn daar niet op ingegaan. Deels omdat het de dochter van een buurman was en deels omdat er veel interesse in de woning was. Maar goed, als het iemand vreemd was geweest hadden we misschien wel voor de schadevergoeding gegaan.

Als je een bod uitbrengt en de verkoper aanvaardt dit, is er een overeenkomst. Dat betekent dat je het pand ook effectief moet kopen. Heb je geluk, dan kan het zijn dat de verkoper alsnog akkoord gaat om van de koop af te zien. Maar in de realiteit pleeg je contractbreuk en daarvoor kan de verkoper een schadevergoeding vragen. Vaak is dit 10% van de aankoopprijs.

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Een aspect is hier nog niet aangehaald.

De verkoop van de woning staat los van de overeenkomst die de verkoper met de makelaar heeft. Meestal is de commissie pas verschuldigd bij het verlijden van de akte, maar dit is zeker geen must. Of dat nu nog steeds gangbaar is, geen idee maar in het verleden was het zeker niet uitzonderlijk dat de commissie contractueel verschuldigd was bij het 'vinden van een koper', een aanvaard bod dus. 

Alle reacties

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat men dan maar met de kop tegen de muur loopt

De wetgeving terzake is vrij eenvoudig op dat vlak. Zelfs als je hardhorige grootmoeder er bij staat als je een verbaal akkoord  sluit met de verkoper over een huis is de koop een feit. En dan kunt ge spartelen als een duivel in een wijwatervat maar kopen of betalen zal je. Een eenvoudig telefoontje naar een notaris zal je geest misschien verruimen 

0
0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel

Ik heb er ervaring mee met de verkoop van ons huis.Dus onderstaand advies blijft gelden. Wij hadden ook een schadevergoeding kunnen krijgen maar zijn daar niet op ingegaan. Deels omdat het de dochter van een buurman was en deels omdat er veel interesse in de woning was. Maar goed, als het iemand vreemd was geweest hadden we misschien wel voor de schadevergoeding gegaan.

Als je een bod uitbrengt en de verkoper aanvaardt dit, is er een overeenkomst. Dat betekent dat je het pand ook effectief moet kopen. Heb je geluk, dan kan het zijn dat de verkoper alsnog akkoord gaat om van de koop af te zien. Maar in de realiteit pleeg je contractbreuk en daarvoor kan de verkoper een schadevergoeding vragen. Vaak is dit 10% van de aankoopprijs.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Een aspect is hier nog niet aangehaald.

De verkoop van de woning staat los van de overeenkomst die de verkoper met de makelaar heeft. Meestal is de commissie pas verschuldigd bij het verlijden van de akte, maar dit is zeker geen must. Of dat nu nog steeds gangbaar is, geen idee maar in het verleden was het zeker niet uitzonderlijk dat de commissie contractueel verschuldigd was bij het 'vinden van een koper', een aanvaard bod dus. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Er zijn verschillende soorten huurcontracten die je kan afsluiten. Wat houdt zo'n contract in? En hoe kan je een huurcontract stopzeggen? Een overzicht.

Lees meer

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wanneer kies je voor een compromis of voor een wederzijdse koopbelofte? Twee documenten met hetzelfde doel, maar waar zitten de verschillen?

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag