3

Water lekt door dampkap

Lydia
Lydia
#Keuken · 3 jaren geleden

Een zevental jaar geleden plaatsten we een nieuwe dampkap. Luchtafvoer naar buiten via buis in de schouw. Afstand tussen dampkap en dak is ongeveer vier meter. Sedert verleden jaar sijpelt er regelmatig water door dampkap. Op de kamer loopt een pvc buis tegen de muur en op de plaats waar twee stukken aan mekaar staan is er water dat lekt. We gaan er van uit dat de aansluiting op het dak nog oke is omdat het plafond en muur nog droog is. Bij deze dampkap hebben we een terugslagklep geplaats en we vragen ons of of dit de oorzaak kan zijn van water dat naar beneden komt. Iemand een idee? Bedankt.

Alle reacties

0
Con Gusto
Con Gusto
4 35 Andere professioneel
3 jaren geleden

Als het probleem zich voordoet bij regenweer, zal het waarschijnlijk toch regenwater zijn. De dakdichting kan dan wel in orde zijn, maar als de schoorsteen van boven niet is afgedicht, kan er water rechtstreeks in de schouw vallen en als het langdurig regent kan dit ooit problemen geven.

Doet het probleem zich niet voor bij regenweer, vermoed ik dat het condens is. En dan kan de terugslagklep wel een reden zijn. Maar meestal gaat dit ook gepaard met meer lawaai bij gebruik van de dampkap. Na verloop van tijd gaat zo'n klep soms minder openstaan. Als je er goed aan kunt, kan je dit vrij gemakkelijk testen.

0
Lydia
Lydia
0 13 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor uw antwoord. We zullen de terugslag klep eens nakijken. Hierbij een foto van de uitlaat, ik dacht dat ik die had bijgevoegd maar blijkbaar niet. We vroegen ons af of we terugslapklep zouden verwijderen.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72006/1638536527620-5.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=dce7ecd051d555bf010a7b72d4a6f783
0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Als er regen pal op de linkse komt dan kan er regen door lopen.

Ik heb een terugslaglep in de leiding gezet en regen komt er niet in, die van mij zit wel in de zijmuur.

Op zoek naar een nieuwe keuken? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’

Op zoek naar een nieuwe keuken? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’

Ben je op zoek naar tips, tools en inspiratie om je keuken in te richten? Bestel dan snel ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’. We helpen je graag op weg met ontwerpen, plannen en inrichten.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Keukentrends 2025: inspiratie voor een on-trend keuken

Keukentrends 2025: inspiratie voor een on-trend keuken

Keukentrends 2025: van open nissen en ronde vormen tot de ontbijtkast en slimme toestellen. Ontdek hoe jij je keuken on-trend maakt.

Lees meer

Helemaal af van het gas in je woning? Deze alternatieven zijn er voor je gasvuur

Helemaal af van het gas in je woning? Deze alternatieven zijn er voor je gasvuur

Van het gas af? Ontdek hoe je eenvoudig en duurzaam overstapt naar elektrisch koken met deze slimme alternatieven.

Lees meer

50x inspiratie voor je keuken: ontdek jouw keukenstijl

50x inspiratie voor je keuken: ontdek jouw keukenstijl

Droom je van een strakke zwarte of witte keuken? Of hou je van houten of kleuraccenten? Haal inspiratie uit deze vijftig keukens!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag