Schuifraam plaatsen achtergevel
Ik heb een bestaande raamopening met deur in mijn achtergevel totale breedte 3m.
Ik zou deze willen vergroten tot een schuifraam die uitgeeft op de tuin.
De breedte en hoogte van de deur zou niet veranderen enkel het raam uitbreiden tot op de grond.
Doordat het raam enkel naar beneden uitbreid heeft dit in principe geen effect op de stabiliteit van de muur.
Ik heb gelezen dat een meldingsplicht is voldoende maar zijn enkele voorwaarden aan verboden .
Vlaams Gewest
In het Vlaams Gewest volstaat een melding bij de stedenbouwkundige dienst om een bestaande raamopening dicht te metselen of een nieuwe opening te maken in de achtergevel. Ook als je een raamopening in de voorgevel wat groter wil maken, is een melding voldoende. Voor een nieuwe raamopening in de voorgevel heb je dan weer wel de juiste papieren nodig. Je moet sowieso een architect inschakelen en een bouwvergunning aanvragen. Meer weten? Kijk op de website van Omgevingsloket Vlaanderen.
Waals Gewest
Net als het Vlaams mag je ook in het Waals Gewest zonder bouwergunning een groot (schuif)raam plaatsen in je achtergevel. Wel zijn hier enkele voorwaarden aan verbonden: zo mag het raam niet langer zijn dan een kwart van de gevel en moet de hoogte beperkt blijven tot maximaal één verdieping. Bovendien mag de gevel waarin het schuifraam zich bevindt niet op de rooilijn liggen, noch uitkijken op een doorgangs- of servitudeweg. Verder mag je niet gelijk welk afwerkingsmateriaal gebruiken. Het moet hetzelfde zijn als de rest van de gevel.
Gelden de voorwaarden alleen in Waals Gewest of ook in Vlaams Gewest