7

Van 5 fase naar 3

Dieter7701
Dieter7701
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Hey, 

Ff in het kort de situatie schetsen, ik heb een 380 40amp aan de teller, vandaar ga ik met een 5g16 naar boven waar ik die in een aparte kleine last met hoofdzekering aansluit.

Vandaar zou ik willen aftakken naar de kasten 1 met 5 fase voor de zware toestellen en 1 keer naar de gewone automatenkast met 3 polige zekeringen. 

Mijn vraag nu is welke kabels ik dien aan te sluiten om dus de bruine grijze zwarte en blauwe N van de 5fase naar de 3 fase over te zetten. 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan uw vraagstelling te zien haal je r best een vakman bij....

Ook de enkelvoudige stroomkringen dienen over de 3 fasen uitgesmeerd te worden. Hiervoor bestaan specifieke 3 fasige verdeellatten.  Het eerste wat je moet "zien" aan de ingang is geen zekering doch het 300mA differentieel.  

de 3 fasen vind je resp tussen Bl en G, Bl en Z en Bl en Br

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

De 380 is tegenwoordig 400V

Houd er al rekening mee dat elke kast moet gekeurd zijn.

Daarbij is :

1) Bruin : Fase1

2) Zwart : fase 2

3) Grijs: fase 3

4) DE Nulleider heb je enkel nodig voor 230V te voorzien. en let op digitale aflezingen en veel cnc sturingen werken op 230V, enkel de zware gevallen op 400V.

5) de aarding: deze moet ook doorgetrokken worden want machines moeten aarden.

Je zou kunnnen opteren om enkel de 3 fazen dus 400V+aarding te nemen. Of kies gewoon de N mee en gebruik 5 polige connectoren. Als je dan eens iets hebt dat per ongeluk op 230V werken zoals bij mijn freesmaschine een 230V motor met condensator  en de machine zelf 3 fase 400.  Je weet immer nooit wat er later nog bijkomt.

De dirrentielschakelaar is hier 30mA voor gans de woning. en dat werkt goed tot je eens blijft plakken tenminste. De compressor starten gaat zonder probleemDat kan je enkel doen al de electrische  leidingen nergen maar ook nergens een probleem mag zijn.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Hey, 

Ff in het kort de situatie schetsen, ik heb een 380 40amp aan de teller, vandaar ga ik met een 5g16 naar boven waar ik die in een aparte kleine last met hoofdzekering aansluit.

Vandaar zou ik willen aftakken naar de kasten 1 met 5 fase voor de zware toestellen en 1 keer naar de gewone automatenkast met 3 polige zekeringen. 

Mijn vraag nu is welke kabels ik dien aan te sluiten om dus de bruine grijze zwarte en blauwe N van de 5fase naar de 3 fase over te zetten. 

Eén advies : ga naar elke bijkomende verdeelkast met een kabel 5G10 zodoende is de verdeelkast altijd geschikt voor eender welk verbruikstoestel. De meerkost is marginaal. En zoals Kris het aanhaalt : het eerste toestel in de elektriciteitskring moet steeds een verliesstroomschakelaar zijn van maximaal 300mA (40A). In de bijkomende verdeelkast met 3 polige zekeringen heb ik toch mijn twijfels : dit duidt op verbruikstoestellen op 3 x 400V -- zonder nulleider. Gewoonlijk zijn dit juist zware verbruikstoestellen. Zijn het geen 2-fasige kringen die daar vertrekken zoals verlichting en stopcontacten? Als het smeltzekeringen zijn (plons) dan is de basis gewoonlijk 3-voudig maar dit betekent niet dat het een 3-fasige verbruiker is, het kunnen ook bv 3 2-fasige verbruikers zijn voor verlichting en stopcontacten.

0
Dieter7701
Dieter7701
0 13 Verbouwer
3 jaren geleden

OK ik heb dat mss niet goed uitgelegd, de andere kast is idd voor het huis gedeelte en is dus voor de verlichting en stopcontacten op 220.

Ik ga dus met een 5g10 naar de (zware) kast en wat moet ik dus doen om naar de (gewone) andere te gaan en hoe aan te sluiten op de 5g16

Er staat in de kasten uiteraard eerst een differentieel en daarna hoofdzekering.

Alvast bedankt 🤗

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

Dat mag je niet veralgemenen, ik heb een industriele plasma snijder  en die verstookt allen al 200 amp , Dus die voedingskabel moet aangepast worden  aan het vermogen van de toestellen die al of niet simultaan werken. In mijn geval simultaan samenwerken dat is dat 290 Ampere aan 400V

Omdat de verzwaring me teveel zou kosten heb ik een generator geplaatst enkel en alleen voor de machines.

Ok ik kon afpingelen van de electriciteitsprijs-

Per kwH is de kost ongeveer 19 cent  terwijl mede door accijnzen is het net nu 29 cent per kWh.

Kostprijs berekend met prijs generator+transport en een 3000 liter tank  en het verebruik van de generator  aan vollast en afschrijving op 20 jaar. Als dat afloopt ben ik 63 jaar. Pensioen denk ik niet aan, ik blijf werken tot ik er bij neerval. Maar ga het dan wel minder werken  Normaal in 2030 op pensieonIk zal wel zorgen als ik zover ben dat ik genoeg heb opgebouwd   om het wat frapanter aan te pakken.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

De tellerkast heeft dus een automatische zekering  40A - 4 polig. De aansluiting is dus 3 x 400V + N . De vertrekkende kabel vanuit de tellerkast neem je best 4 x 10mm2 - zonder aarding. Er is namelijk een probleem om een aardgeleider in de tellerkast naar buiten te brengen en deze ononderbroken naar de aardingonderbrekerklem te brengen. Dus ook een afzonderlijke draad VOB geel/groen 10mm2 van de aardingonderbrekerklem naar uw hoofdverdeelkast. De kabel 4 x 10 vanuit de tellerkast komt toe op een verliesstroom 300mA 40A 4polig. Let er op dat in de ganse installatie de nulleider N (blauwe kleur) steeds op de N-klem van de verliesstroomschakelaar of automaat wordt aangesloten. Maar naar wat ik begrijp is er nu al een kabel 5G16 aangelegd.

In de hoofdverdeelkast kan u, na een automatische zekering 4 polig vertrekken met een kabel 5G10 naar de bijkomende verdeelkasten. Die bijkomende verdeelkasten kan u dan uitrusten volgens de behoeften. Best voorziet u ook een verliesstroomschakelaar 30mA - 4 polig in iedere bijkomende verdeelkast.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

Opgelet LED lampen voor buiten moeten een aarding hebben.

Ik heb zelfs de lampen die hier binnen zijn allemaal aan de aarding hangen, moet niet volgens AREI.

Hier zitten rond het gebouw 4 aardingspennen in de grond die aangesloten zijn aan de aarding binnen.

Omdat de controleur met zijn megger een slechte aarding kon meten bij de twee de keuring was het in orde.

Alle machines zijn geaard,  keukentoestellen geaard, Ik produceer hoog vermogen versterkers idem geeaard.

Veel versterkers brommen als hun bron wegvalt,  door ze te aarden valt dat probleem al direct weg.

Waar mijn computer staat was een stekker met aarding maar niet aangesloten aan de aarding  wat wettelijk niet mag en ik had het gemerkt aan de computer  die af en toe crashte en storingen in het geluid van de computer..

Dus buiten weer een pen de grond in en die verbonden met die stopkontacten en in de grond met de andere pennen.. Ok niet zo koosjer maar  na die controle waren alle stopkontacten geaard.

Bij de tweede controle viel direct op dat er geen 30mA op de badkamer staat, ik zei de hoofd differentieel is een 30mA dus gans de woning is een beschermd volume.

Die vroeg gaat dat wel werken en soms springen zekeringen maar nu is het als meer dan een jaar zonder problemen.

Ik had wel een fase detectie gebouwd dat als de stroom uitvalt krijg ik op dat moment een mail. op welk moment dat dat gebeurde.

Dat maakt oorzaak zoeken eenvoudiger.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag