2 vraagjes over Isolatiemeting: beïnvloedt door diff 30ma en zonnepaneel

10

2 vraagjes over Isolatiemeting: beïnvloedt door diff 30ma en zonnepaneel

elsamu88
elsamu88
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Hallo,

Hier ben ik weer met 2 vraagjes betreffende advies -fieldkennis onder jullie. ( het is een hele boterham excuses -maar beter teveel dan te weinig info :-))

Elektrische installatie ouderlijk huis recent uitgerbreid ,bijkomend bord geplaatst (zit hoofdschakelaar in voor spanningsvrij te kunnen werken) dus ik moet deze opnieuw  laten keuren.

Paar jaar terug al laten keuren en delen vernieuwd behalve de keuken. Deze werd gekeurd maar de algemene ohmse weerstand was geen vette :0.8Mohm doch genoeg om door de keuring te geraken (min 0.5 onder 500V). Keukenkring was de boosdoener, nu volledig vernieuwd.

Uit zekerheid een elix meter aangeschaft. Alle afzonderlijke kringen L+PE en N+PE gaan van 40Mohm tot oneinindig wat niet slecht is (+/- 40Mohm is de kookplaat kan dus niet zomaar afkoppelen- zit achter de 300mA + stopcontact buiten is ook een 45Mohm met dat vochtig weer en zit achter 30mA). Nu wou ik de algemene weerstand is meten  (alle groepen bijeen) en kwam ik maar op 4Mohm uit. Het is zeker nog genoeg maar toch zou ik willen weten waarom. Na wat zoeken heb ik gemerkt dat als ik de diff van 30mA uitschakel en de algemene weerstand meet ik op +/- 40Mohm uitkom ( zowel de kringen na 300mA als de kringen na 30mA). De meting wordt dus door de diff beïnvloedt.  Andere diff geeft zelfde resultaat.

Tijdens de laatste keuring is me dit niet meteen opgevallen maar meten de keurders de Algemene weerstand met afgekoppelde diff en kan een diff invloed hebben? Betreft 2x230 installatie.

Nu heb ik dit ook eens bij mij getest (ander huis en andere installatie). Toen gemerkt dat de omvormer van de zonnepanelen maar 4.5 Mohm aangeeft. Ik heb de DC's van de zonnepanelen afgekoppeld = zelfde resultaat en ligt dus niet tussen de zonnepanelen en de omvormer. Als ik de xvb van de zonnepaneel afkoppel heb ik oneindig. Kan het zijn dat de omvormer de meting beïnvloedt en vraag voor later : mag je laten keuren zonder omvormer aangesloten voor de keuring? Denk niet dat dit gezond is voor de omvormer. Zonnepanelen werden ook gekeurd.

Alvast bedankt. 

Fijne groeten,

Sam

Alle reacties

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Hallo,

Uit zekerheid een elix meter aangeschaft. Alle afzonderlijke kringen L+PE en N+PE gaan van 40Mohm tot oneinindig wat niet slecht is (+/- 40Mohm is de kookplaat kan dus niet zomaar afkoppelen- zit achter de 300mA + stopcontact buiten is ook een 45Mohm met dat vochtig weer en zit achter 30mA). Nu wou ik de algemene weerstand is meten  (alle groepen bijeen) en kwam ik maar op 4Mohm uit. Het is zeker nog genoeg maar toch zou ik willen weten waarom. Na wat zoeken heb ik gemerkt dat als ik de diff van 30mA uitschakel en de algemene weerstand meet ik op +/- 40Mohm uitkom ( zowel de kringen na 300mA als de kringen na 30mA). De meting wordt dus door de diff beïnvloedt.  Andere diff geeft zelfde resultaat.

Tijdens de laatste keuring is me dit niet meteen opgevallen maar meten de keurders de Algemene weerstand met afgekoppelde diff en kan een diff invloed hebben? Betreft 2x230 installatie.

Nu heb ik dit ook eens bij mij getest (ander huis en andere installatie). Toen gemerkt dat de omvormer van de zonnepanelen maar 4.5 Mohm aangeeft. Ik heb de DC's van de zonnepanelen afgekoppeld = zelfde resultaat en ligt dus niet tussen de zonnepanelen en de omvormer. Als ik de xvb van de zonnepaneel afkoppel heb ik oneindig. Kan het zijn dat de omvormer de meting beïnvloedt en vraag voor later : mag je laten keuren zonder omvormer aangesloten voor de keuring? Denk niet dat dit gezond is voor de omvormer. Zonnepanelen werden ook gekeurd.

Alvast bedankt. 

Fijne groeten,

Sam

Wat ik niet begrijp is, waarom meet je de weerstand?

Als de panelen nog nooit gekeurd zijn zal de keurder dat wil die omvormer ook nazien.

Let wel meestal zien ze enkel naar de installatie, als die in orde is is dat goed.

Het enige wat gemeten wordt is de aarding maar nooit de electrische bekabeling.

En nota stroom meten van  fase  is niet zo gemakkelijk omdat alle toestelllen die aan de fase zit beïnvloeden de weerstand.  Je moet enkel het AREI volgen en als de installatie daarvoor voldoed in orde.

Ter info: stroom door kabel zal altijd vooral langs de buitenkant van de koperdraad lopen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

De meting wordt dus door de diff beïnvloedt.  Andere diff geeft zelfde resultaat.

Niet duidelijk wat en hoe je meet.

Wat betekent uitschakelen diff? Als ik het goed begrijp doe jij dit 

- Je hebt de hoofdautomaat in tellerkast uit

- Zet je de aardlekschakelaar aan dan heb je een lagere isolatiwweerstand tussen fasen en aarde. 

Uiteraard heeft die PV omvormer een invloed die heeft een filter ingebouwd dat naar de aarde lekt. Isolatieweerstand van bedrading meten met aangesloten toestellen is uiteraard niet de correcte wijze. Je moet zelfs oppassen dat je dit niet beschadigd met een echte isolatiemeter. 

0
elsamu88
elsamu88
0 37 Andere particulier
3 jaren geleden

@Stecotech-Belgium  thanks voor je reactie. Beide installaties zijn appart gekeurd geweest (installatie+zonnepanelen). 

Ik moet mijn installatie laten herkeuren omdat ik van 2x230 naar 3x400+N wil omschakelen. Alles is ondertussen omgezet in de zekeringskast en wacht ik op de komst van de keurder. Uit curiositeit en zekerheid de isolatieweerstand gemeten.

0
elsamu88
elsamu88
0 37 Andere particulier
3 jaren geleden

@Rode ridder thanks voor je antwoord.

Klopt inderdaad. Hoofdschakelaar van de 2de kast (niet de diff 300 die in de eerste kast zit) is uitgeschakeld. Kast is spanningsvrij. Als ik de kringen na de 30Ma algemeen meet  als  de diff afstaat krijg ik een hogere isolatiewaarde dan als hij opstaat. Met algemeen kringen meten bedoel ik alle zerkeringen op en meten onderaan aan de kamgeleider omde algemene isolatieweerstand te hebben van alle kringen achter de 30mA

Vraag is wat is de goede werkwijze om te meten met aardlek aan of uit?

Ja dat doe ik ook maar er zijn vaste toestellen (waaronder omvormer en kookplaten en dergelijke) die niet afgekoppeld worden tijdens de keuring. Werd bij mij althans ni gedaan de eerste keer...

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
3 jaren geleden

Beste,

Voor kabels met een doorsnede -gebruikt in huishoudelijke installatie- is de stroomverdeling over de gehele oppervklaket van de ader; Het fenomeen heet stroomverdringing (skineffect) maar treed pas op bij doorsnedes van meer dan 250mm² of zelfs hoger.en dit bij 50hz,   een gewone kabel voor huis gebruikt heeft een doordringing tot 10 mm ( al een behoorlijke dikte.) 

Bij hoge frequenties ( Radar installatie bvb. ) gebruikt men daar holle buisjes voor ( materiaalbesparing!) 

my 2cents..-:)

T;

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

De omschakeling tussen 230V en 3x400V toch opletten .

Het is belangrij om de 3 fase enigzins  even zwaar  te belasten. dus dat vraagt ook wijzigingen in de electrische installatie. Neen problemen kunnen onstaan als een +12V leiding samen met 230V door 1 buis gaat.

Dan induceerd de 230V AC in de +12V een kleine AC spanning.

Als een aarding en de Fase en N in dezelfde buis zitten gaat de 230V ook een beetje AC vormen door inductie in de aarding. En opgelet fase en N zijn stroomvoerende leidingen.

De kast moet geschikt zijn voor 3fase dus daar zit een kiekenladdertje in voor de drie fasen, N en aarding die geschraagd zijn opgesteld dus je kan direct daar aftakken  voor stopcontacten en licht, bij draaistroom toepassingen opgelet die kinnen aardig wat ampere  hebben en drifeazig werken  dan moet je daar bij de verdeling wel rekening mee houden.

In mijn geval de 200 ampere ging dat niet dus heb de werkplaats van het net ontkoppelt en die gebruikt een potente generator om de stroom te leveren.

.

0
elsamu88
elsamu88
0 37 Andere particulier
3 jaren geleden

@Stecotech-Belgium

OK bedankt. We hebben wel 24V teleruptoren (SVV bedrading) maar deze lopen niet samen de 230VAC althans niet in dezelde buis.

Wat bedoel je met een kast speciaal geschikt voor 3X400V+N? Ik ga nooit 400V gebruiken maar het is eerder een keuze voor het aansluiten van een wallbox voor 2 elektrische wagens. Meer dan 230V ga ik niet gebruiken, geen zware machinerie dus :) 

Ik ga opteren voor een 32A 3X400+N.

Mijn kast heb ik al hergekableerd en is klaar om 3F+N te ontvangen. Vervangen onderdelen : de 2 diffs van 2P naar 4P 63A, kookplaat 2P 32A naar 4P 25A (nieuwe kabel aangelegd, gelukkig is de kookplaat net boven het verdeelbord, en 20A 4P voor toekomstige laadpaal, kamgeleiders 2P naar 4P.

Ik heb 2 foto's toegevoegd : 1tje toen hij nog in mono was en 1tje erna omgezet 3F+N. Ik heb tijdelijk een brug gezet tussen L1,L2 en L3 onder de 300mA zodoende alle kringen stroom krijgen den tijd dat Ores afkomt en de 2 overige fases activeert.

Eendraad en situatieschema's en legende zijn aangepast (visio)

Volgende stap is een herkeuring en dan omzetting door ORES. Ik viel van mijn stoel toen ORES mij de offerte voorschotelde maar dat is een andere discutie :)

Grtn,
Sam

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72402/20211219193750resized.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7b304edc59b4fc2fcf3d8343322eda04https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72402/mono-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=75070bc6b3316148b2bb27a1ee7fa66f
0
elsamu88
elsamu88
0 37 Andere particulier
3 jaren geleden

@technoman : thanks voor de info / uitleg :)

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

zo simpel is het niet , de intercommunale voegt geen twee fazen toe.

De 230V kabel moet uit de grond of  tot uw perceelgrens.  Dan legt de intercommunale een driefaze kabel dus driefazen 400V +N want tussen N en een van de drie fazen is het wortel 3 van 400=230V

Wat me niet duidelijk is, hoe ga je de fazen verdelen? Of zit dat achter dat paneel boven?

Als je later die wallbox van 400V wil bedienen houd je daar toch al rekening mee.

Mijn kast is wel simpeler.omdat tijdens de bouw al vast stond hoeveel stopkontacten en verlichtings punten er zijn..

Die zekeringskast is een deel van de electrische installatie , Ores plaats ergenns een qstroom teller en die moet ook vervangen worden . Aangezien laadpalen ook over verschillende fasen werken.

Schoone voorbeeld, ik informeerde naar   de intercomminale voor een verzwaring. en ik viel bijna van mijn stoel wat de kost daarvan was enkel omdat de bekabeling in de straat er niet op voorzien is. Ik moest dus ook betalen voor die verwaring maar dan spreken we over 8 kilometer. en waarom viel ik van mijn stoel: 40000 euro te betalen.

Ik heb dan maar een potente generator er gezet.

Ok 200 ampere is zwaar daar kan je 6 hiuzen mee bedienen maar ik heb mijn bedrijf  net in een woonzone.

0
elsamu88
elsamu88
0 37 Andere particulier
3 jaren geleden

@Stecoctech-Belgium

Dat is wat de technieker van ORES mij gezegd heeft tijdens zijn "pré technisch bezoek". De technieker zei (vertaald naar het NL) : er komt 400V bij u binnen maar slechts 1 van de 3 fases is aangesloten in u tellerkast +N : monofasige installatie. Verzwaring was dus geen probleem, was gewoon kwestie van aansluiten. Ik moest dus mijn zekeringskast omvormen (done) en terug laten keuren (afspraak geboekt). Eens dat in orde is moet ik een afspraak maken en komt hij terug om de teller te vervangen,2 extra fases aan te sluiten en de zekering van de tellerkast  veranderen naar 4P 32A.

Ik ben niet van plan om een 400V wallbox te zetten maar eerder een 3X230V+N (11KW)

In het verdeelbord worden de fases verdeeld door een kamgeleider : L1+N L2+N L3+N behalve voor de grootverbruikters die alle fases gaan gebruiken (kookplaat en toekomstige EV Wallbox)

Het bedrag dat ORES vraagt (2600€) is het recht op verzwaring. Per kVA vragen ze 180€. Daar voeg je 150€ voor de vervanging van de teller en 100€ voor de zekering.

Het is wel nu te doen want iedereen gaat dit beginnen aan te vragen nu EV's hot topic is.

Groeten,

Sam

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag