2 vraagjes over Isolatiemeting: beïnvloedt door diff 30ma en zonnepaneel
Hallo,
Hier ben ik weer met 2 vraagjes betreffende advies -fieldkennis onder jullie. ( het is een hele boterham excuses -maar beter teveel dan te weinig info :-))
Elektrische installatie ouderlijk huis recent uitgerbreid ,bijkomend bord geplaatst (zit hoofdschakelaar in voor spanningsvrij te kunnen werken) dus ik moet deze opnieuw laten keuren.
Paar jaar terug al laten keuren en delen vernieuwd behalve de keuken. Deze werd gekeurd maar de algemene ohmse weerstand was geen vette :0.8Mohm doch genoeg om door de keuring te geraken (min 0.5 onder 500V). Keukenkring was de boosdoener, nu volledig vernieuwd.
Uit zekerheid een elix meter aangeschaft. Alle afzonderlijke kringen L+PE en N+PE gaan van 40Mohm tot oneinindig wat niet slecht is (+/- 40Mohm is de kookplaat kan dus niet zomaar afkoppelen- zit achter de 300mA + stopcontact buiten is ook een 45Mohm met dat vochtig weer en zit achter 30mA). Nu wou ik de algemene weerstand is meten (alle groepen bijeen) en kwam ik maar op 4Mohm uit. Het is zeker nog genoeg maar toch zou ik willen weten waarom. Na wat zoeken heb ik gemerkt dat als ik de diff van 30mA uitschakel en de algemene weerstand meet ik op +/- 40Mohm uitkom ( zowel de kringen na 300mA als de kringen na 30mA). De meting wordt dus door de diff beïnvloedt. Andere diff geeft zelfde resultaat.
Tijdens de laatste keuring is me dit niet meteen opgevallen maar meten de keurders de Algemene weerstand met afgekoppelde diff en kan een diff invloed hebben? Betreft 2x230 installatie.
Nu heb ik dit ook eens bij mij getest (ander huis en andere installatie). Toen gemerkt dat de omvormer van de zonnepanelen maar 4.5 Mohm aangeeft. Ik heb de DC's van de zonnepanelen afgekoppeld = zelfde resultaat en ligt dus niet tussen de zonnepanelen en de omvormer. Als ik de xvb van de zonnepaneel afkoppel heb ik oneindig. Kan het zijn dat de omvormer de meting beïnvloedt en vraag voor later : mag je laten keuren zonder omvormer aangesloten voor de keuring? Denk niet dat dit gezond is voor de omvormer. Zonnepanelen werden ook gekeurd.
Alvast bedankt.
Fijne groeten,
Sam