Vernieuwen Elektriciteitskast Positie
Hey forumleden,
Wij hebben een woning gekocht met afgekeurde elektriciteit. Om de puntjes in orde te krijgen zou zowel de kast, als een deel van de kabels/stopcontacten vernieuwd moeten worden. Gewoon ter info, onze aansluiting is monofase, 40A. Nu hadden we de volgende vragen:
Op de foto zie je de huidige situatie. De oude kast (met afgekraakte deur) hangt boven de teller. Alle kabels vertrekken nu via het plafond in PVC buizen.
Omdat onze vloer ook vernieuwd wordt, zou ik graag alle te vernieuwen kabels via onze vloer leggen (dit lijkt me properder en vermijd dat ik extra gaten moet boren in onze steunbalken). Het lijkt me hierdoor eenvoudiger om de nieuwe kast onder de teller te plaatsen.
Mag een groepenkast onder de tellerkast en zo dicht bij de grond geplaatst worden?
Het enige nadeel dat we hier dan bij zouden hebben is dat we de kabels van groepen die we wel willen behouden zullen moeten verlengen. Wat is hiervoor de beste manier? Op zich vind ik het niet erg om in die hoek enkele aftakdoosjes te plaatsen om alles mooi weg te steken.
Tot zover vond ik vooral dat een niet gekeurde installatie niet rechtstreeks op de teller aangesloten mag worden (dit moet de netbeheerder doen, ik moet normaal enkel de kabel tot aan de teller voorzien, zij sluiten deze dan aan?).
Voor de keuring zouden we wel nog stroom willen hebben op het tweede verdiep van onze woning. Kan dit door de nieuwe kast te gaan voeden via een kabel na een differentieel (eventueel met een 40A/32A automaat ertussen?)
Het stappenplan zou dan zijn:
- Nieuwe kast plaatsen en verbinden via deze 32A/40A automaat
- Nieuwe kabels leggen en aansluiten in kast
- Oude kabels van bovenverdiep verplaatsen van oude kast naar nieuwe kast
- Keuring laten komen
- Indien goedgekeurd fluvius bellen om de huidige aansluiting los te koppelen en te vervangen door de aansluiting op de nieuwe kast
- Oude kast weghalen
Is dit reglementair? Of ga ik al in de fout door de nieuwe kast op de oude aan te sluiten?
Als laatste. Stel dat we de oude kast vervangen door de nieuwe (op dezelfde plaats), dan is er waarschijnlijk geen enkele manier om stroom te blijven hebben op onze bovenverdieping? Daar ik de nieuwe differentieel niet ga kunnen aansluiten op de tellerkast, en de oude volledig verwijderd is?
Alvast bedankt voor jullie hulp!