2

Vernieuwen Elektriciteitskast Positie

Herat123
Herat123
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Hey forumleden,

Wij hebben een woning gekocht met afgekeurde elektriciteit. Om de puntjes in orde te krijgen zou zowel de kast, als een deel van de kabels/stopcontacten vernieuwd moeten worden. Gewoon ter info, onze aansluiting is monofase, 40A. Nu hadden we de volgende vragen:

Op de foto zie je de huidige situatie. De oude kast (met afgekraakte deur) hangt boven de teller. Alle kabels vertrekken nu via het plafond in PVC buizen.

Omdat onze vloer ook vernieuwd wordt, zou ik graag alle te vernieuwen kabels via onze vloer leggen (dit lijkt me properder en vermijd dat ik extra gaten moet boren in onze steunbalken). Het lijkt me hierdoor eenvoudiger om de nieuwe kast onder de teller te plaatsen. 

Mag een groepenkast onder de tellerkast en zo dicht bij de grond geplaatst worden? 

Het enige nadeel dat we hier dan bij zouden hebben is dat we de kabels van groepen die we wel willen behouden zullen moeten verlengen. Wat is hiervoor de beste manier? Op zich vind ik het niet erg om in die hoek enkele aftakdoosjes te plaatsen om alles mooi weg te steken.

Tot zover vond ik vooral dat een niet gekeurde installatie niet rechtstreeks op de teller aangesloten mag worden (dit moet de netbeheerder doen, ik moet normaal enkel de kabel tot aan de teller voorzien, zij sluiten deze dan aan?).

Voor de keuring zouden we wel nog stroom willen hebben op het tweede verdiep van onze woning. Kan dit door de nieuwe kast te gaan voeden via een kabel na een differentieel (eventueel met een 40A/32A automaat ertussen?)

Het stappenplan zou dan zijn: 

- Nieuwe kast plaatsen en verbinden via deze 32A/40A automaat
- Nieuwe kabels leggen en aansluiten in kast
- Oude kabels van bovenverdiep verplaatsen van oude kast naar nieuwe kast
- Keuring laten komen
- Indien goedgekeurd fluvius bellen om de huidige aansluiting los te koppelen en te vervangen door de aansluiting op de nieuwe kast
- Oude kast weghalen

Is dit reglementair? Of ga ik al in de fout door de nieuwe kast op de oude aan te sluiten?

Als laatste. Stel dat we de oude kast vervangen door de nieuwe (op dezelfde plaats), dan is er waarschijnlijk geen enkele manier om stroom te blijven hebben op onze bovenverdieping? Daar ik de nieuwe differentieel niet ga kunnen aansluiten op de tellerkast, en de oude volledig verwijderd is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72739/img202201051817251.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=253c156e6eed0e942b285a7a8d26d230https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/72739/img20220105151319.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=37d60c3eaa4bc6ca8759aef60dcfe14b

Alle reacties

0
Ivanov
Ivanov
3 74 Verbouwer
3 jaren geleden

Beste Herat,

Er is m.i. geen bezwaar om een 'gerenoveerde' installatie onder stroom te zetten.

Ik heb een tijd geleden ook mijn installatie (grondig) vernieuwd. Met een goede voorbereiding (planning van de werkzaamheden en benodigd materiaal, ...) en vroeg genoeg 's morgens aan het werk beginnen, is reeds een goede start gemaakt. Als je zorgt dat er niemand elektriciteit nodig heeft in huis (bv. in de zomer/lente geen verwarming nodig, niemand in huis aanwezig...) kan je het ergste wel geklaard krijgen.

Daarbij is belangrijk dat je goede (LED)lampen op batterijen ter beschikking hebt, of misschien van de buren kunt aftappen voor de duur van de werken, al is het dus maar om voldoende licht te kunnen hebben.

Ik heb daarbij een vergelijkbare situatie als jij beschrijft gekend waarbij de meterkast moest behouden blijven en een oude zekeringkast diende te worden vervangen, en verder zelfs uitgebreid (met een bijkomende nieuwe zekeringkast). Toekomende leidingen werden daarbij ook grotendeels behouden.

Het zou pas grotere moeilijkheden met zich meebrengen om een oude zekeringkast in gebruik te blijven houden terwijl een nieuwe geplaatst wordt, want hoe ga je op efficiënte wijze de oude leidingen dan nog kunnen aankoppelen op de nieuwe zekeringen?
Bovendien kan de keurder pas keuren als alles is aangesloten zoals voorzien. In een nieuwbouw woon je er normaliter op dat ogenblik nog niet maar bij een bestaande woning heb je weinig keuze...

Bijkomende tip: markeer alle toekomende leidingen bv. de buizen met een nummer en maak er een lijst van voor je begint. Zorg ook dat je weet waar je de nieuwe zekeringen voor alle aansluitingen zult plaatsen (dus in functie van de lengte van de bestaande draden), en welke kringen je gaat voorzien... dus het komt neer op een zo volledig mogelijk uitgewerkt plan.

Veel succes alvast.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag