4

6mm draad in elektriciteitskast doorgebrand

peter1975
peter1975
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Gisteren is een 6mm2 kabel doorgesmolten dit was een van de fasedraden van de 380V+N leiding die binnenkwam en is  gesmolten op de plaats waar de leiding de kast binnenkomt.  Onmiddellijk erna staat een aardlekschakelaar die functionneert maar niet was afgesprongen.

Vrouw was wel bezig met veel tegelijk: wasmachine+droger+oven+strijkijzer maar al die toestellen zijn behoorlijk verdeeld over de verschillende fasen.  Geen enkele zekering is gesprongen.

Maar toch had ik bijna brand in de kast!  Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Misschien ongerelateerd maar toch te vermelden: in een verdere aftakking heb ik een bijkomende aardlekschakelaar staan die wel defect lijkt te zijn: op 1 van de uitgangen ervan komt geen spanning meer op te staan, maar toch was de corresponderende ingang voelbaar warm - dit was het enige andere punt in de kast waar de leiding nog warm was.  Die aardlekschakelaar ga ik sowieso vervangen, maar zou dit defect een overbelasting kunnen veroorzaakt hebben op de hoofdleiding?

Alle reacties

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 264 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hoeveel A heeft u teller en heeft u mss zonnepanelen?

Foto zou ook handiger zijn.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

6mm2 doorsmelten is heel onwaarschijnlijk daar heb je iets in de grootteorde van 1000A voor nodig en in de kWh teller zit een zekeringautomaat van typisch 20-63A  

Ik neem aan dat je met doorsmelten bedoelt dat de isolatie weggesmolten is en koper zwartgeblakerd. Je kan altijd een foto posten ter verduidelijking. De reden is dat die los heeft gezeten en ter plekke is beginnen opwarmen. Is idd heel gevaarlijk. 

Dat je enkel verhinderen door je ervan te gewissen dat de aansluitklemmen allemaal vast zitten, gewoon checken dus met een schroevendraaier. Een voor een aansluitklemmen aardlekschakelaars en automaten aandraaien. 

Aardlekschakelaars reageren niet op vonken en slechte contacten in de bekabeling. Je kan wel vlamboogdetectie plaatsen, is duur, niet verplicht en zie je zelden in Belgie. Ook soms onderhavig aan sporadische afschakeling zonder gegronde reden. 

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
3 jaren geleden

Zoals al aangehaald, zal het probleem mogelijk ontstaan zijn door slechte kontakten, waardoor de zaak plaatselijk sterk opwarmt en de isolatie van de kabels aantast.

Bij een familielid is op die manier een brand ontstaan, en is het huis in vlammen opgegaan.
Een branddeskundige heeft kunnen vaststellen dat het idd door zo een slecht kontakt ontstaan is,

Bij nazicht van mijn eigen installatie na dit voorval, heb ik vastgesteld dat na verloop van tijd, de schroefkontakten van zekeringen en aardlekschakelaars niet zo vast meer aansgeschroefd zitten, waardoor de kontakten niet meer ideaal zijn.
Sindsdien kijk ik jaarlijks de zekeringskast eens na, en schroef ik de aansluitingen wat vaster waar nodig.

Als het probleem zich voordoet tussen je meter en de zekeringskast, zullen je eigen aardlekschakelaars of zekeringen niet afschakelen, omdat ze er achter staan, en dus geen overspanning of aardlek detekteren.
De enige zekering is dan nog die in je tellerkast zit.

Als er zonnepanelen geinstalleerd zijn, is het misschien ook interessant om te kijken of er een extra zekering geplaatst wordt, die voorkomt dat er meer dan de toegelaten stroom door je 6mm2 bedrading gaat, dat werd in oudere installaties nogal een over het hoofd gezien, en ook bij keuringen werd daar niet echt aan gedacht.

Verder is het altijd een goed idee om een veiligheids element waarvan je twijfelt aan de goede werking te vervangen, de prijs van zo een ding is te verwaarlozen ten opzichte van het risico op een brand.

0
peter1975
peter1975
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Bedankt.  Contacten zaten inderdaad wat losser.  Straf - installatie was ongewijzigd voor meer dan 10 jaar!  Bedankt voor alle reacties.  Zal vanaf nu regelmatig contacten nakijken.  De schrik voor brand zat er sterk in moet ik zeggen!  (Zonnepannelen had ik niet.)

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Van zuinige apparaten tot zonnepanelen installeren: energie-expert Paul De Vylder geeft praktische tips om te besparen op je elektriciteitsfactuur.

Lees meer

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Ontdek alles over buitenstopcontacten: van veiligheid tot installatie, kenmerken, prijs, slimme opties en onderhoud.

Lees meer

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag