1

Brandverzekering bij vruchtgebruik

Own
Own
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Ik plaats mijn vraag hier maar in de rubriek huren omdat de rubriek vruchtgebruik er niet bij staat...

Enkele jaren geleden kocht ik de woning van een vriend, dit op voorwaarde dat hij er levenslang mocht blijven woning dus in de verkoopakte werd dit vruchtgebruik opgenomen. Hij had een brandverzekering en deze behield hij, ik was er vrij zeker van dat ik daarom geen bijkomende brandverzekering moest afsluiten want dat het ofwel de vruchtgebruiker ofwel de eigenaar was die een brandverzekering moest afsluiten maar vroeg dit toch even na bij aan verzekeringsagente (Argenta) welke mij vertelde dat ik verplicht was om ook een brandverzekering te nemen, wat ik dan ook deed.

Na lange tijd en meermaals gelezen te hebben dat ofwel de vruchtgebruiker ofwel de eigenaar een brandverzekering moest hebben sprak ik mijn agente hier nogmaals op aan en zei dat mijn verzekering overbodig was doch zij bleef erbij dat dit niet klopte dus ik bleef mijn verzekering dan maar betalen.

Onlangs was ik op kantoor van de notaris en toevallig kwam dit ter sprake, de notaris beweerde dat aangezien de vruchtgebruiker een brandverzekering had dat ik helemaal geen extra verzekering moest genomen hebben. ik stapte naar Argenta en zei dat ik mijn verzekering wenste op te zeggen omdat de vruchtgebruiker er eentje had maar zij bleef er bij dat ik ook er ook eentje moest hebben.

Ik blijf mij afvragen of dit klopt of dit klopt? Naar mijn inziens niet en ondertussen heb ik zelfs gelezen dat vanaf 1 September 2021 de wet veranderd is en dat het de vruchtgebruiker is die verplicht is om het onroerend goed in volle eigendom te verzekeren tegen brand.

Dus, als de vruchtgebruiker een brandverzekering in volle eigendom heeft, ben ik dan toch nog verplicht om een bijkomende verzekering te hebben?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

‘De nieuwe regelgeving is van toepassing op vruchtgebruik dat gevestigd wordt of ontstaat vanaf 1 september 2021’, zegt Katelijne D’Hauwers, de directeur van Verenigde Eigenaars. ‘Dateert het vruchtgebruik van voor die datum, dan blijft het oude regime gelden, behalve als de partijen anders overeenkomen.’

Verplichte inventaris

Bij het begin van het vruchtgebruik moet een inventaris opgesteld worden. ‘In de oude regeling was alleen de vruchtgebruiker daartoe verplicht. In de nieuwe wordt dat een wederkerige plicht tussen de blote eigenaar en de vruchtgebruiker’, zegt D’Hauwers. ‘Is er geen inventaris, dan is dat een risico voor de vruchtgebruiker. Er wordt vermoed dat hij het vastgoed in een goede staat en zonder gebreken gekregen heeft.’ De kosten voor de inventaris kunnen beperkt blijven: de vruchtgebruiker en de blote eigenaars kunnen de inventaris samen opstellen. De tussenkomst van een notaris is niet nodig.

Verzekering

‘Nieuw is dat de vruchtgebruiker verplicht is het goed in volle eigendom te verzekeren voor de gebruikelijke risico’s en daarvoor de premies te betalen. Een vruchtgebruiker van vastgoed moet minstens een brandverzekering afsluiten’, zegt D’Hauwers. De vruchtgebruiker moet het bewijs van de verzekeringspolis aan de blote eigenaar kunnen tonen als die dat vraagt.

Sluit de vruchtgebruiker geen verzekering af, dan mag de blote eigenaar zelf een verzekering nemen en de kosten terugvorderen van de vruchtgebruiker.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”

Lees meer

Sloop en heropbouw: premie, btw en voorwaarden

Sloop en heropbouw: premie, btw en voorwaarden

Sloop en heropbouw is vaak efficiënter en betaalbaarder dan renoveren. Maar hoeveel btw betaal je? Wat zijn de voorwaarden? En is er een premie?

Lees meer

De openbare weg nodig tijdens je werken? Vraag op tijd toestemming!

De openbare weg nodig tijdens je werken? Vraag op tijd toestemming!

Als je bouwt of verbouwt, moet je soms gebruik maken van de openbare weg, voor de plaatsing van een container, een stelling of een kraan. Kan dit zomaar?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag