Zonneboiler vs Warmtepompboiler of toch warmtepomp
De situatie:
Wij hebben een huis gekocht met condensatieketel (Combiketel van Vaillant ecotec plus) deze staat in voor zowel SWW en VVW.
Graag wou ik dit nog wat milieuvriendelijker/efficiënter maken en daar zie ik 3 opties toe van goedkoop naar duur:
Dit zou ik ook willen doen met het oog op de toekomst. Wij zijn nu met z'n tweeën maar plannen binnnen enkele jaren met zen 4'en te zijn.
1. Warmtepompboiler die enkel kan gebruikt worden voor SWW. Zou door de goedkope aankoop in combinatie met zonnepanelen ,3,6kWh die er nu al liggen, vrij snel rendement opleveren.
2. Zonneboiler Combi die gebruikt kan worden voor SWW en VVW en aanvullend met gasketel (wanneer de zon niet genoeg oplevert) zou iets langer duren voor het rendement oplevert door iets duurdere aankoop maar zal uiteindelijk wel een groter rendement opleveren door de comb waarbij hij VVW en SWW zal leveren.
3. Gasketel buiten, en volledig overschakelen op warmtepomp. De vraag hier is wat ongeveer de prijs is die je moet rekenen voor een warmtepomp die een gezin van 4 voorziet, met een boiler bij? Bijkomend vrees ik dat 3,6kWh zonnepanelen in deze situatie ook niet meer zullen voldoen. voor ons is het voordeel hierin ook wel dat de propaantank uit de tuin kan verdwijnen maar dit weegt natuurlijk niet zo hard door.
Hoe dan ook zal deze warmtepomp de duurste aankoop worden, maar hoe duur.
Laat jullie helemaal gaan en help mij de voor- en nadelen inzien van elk systeem. Ik weet namelijk graag wat ik koop en waarom ik het koop. Maar heb het hier wel even moelijk om alles eerlijk en met genoeg kennis te beoordelen
alvast bedankt voor de hulp