restant schouw veilig afbreken zonder toegang via dak

6

restant schouw veilig afbreken zonder toegang via dak

Erik1234
Erik1234
#Dak · 3 jaren geleden

Onze huidige dampkap heeft een montage via de achterwand, de nieuwe dampkap die we willen laten installeren heeft een vertical bevestiging nodig. In het keukenkastje boven de huidige dampkap zit nog een restant van de vroegere schouw die bij de laatste renovatie van het platte dak werd afgebroken. De installateur van de dampkap wil de rest van de schouw weg uit het keukenkastje zodoende hij voldoen bevestigings en werkruimte heeft.

Het stuk schouw rust nu op een betonnen plaat (5cm) die enkel verbonden is met de achterwand. Vermoedelijk zijn er boven de laatst zichtbare baksteen nog zo'n 7 (?) rijen bakstenen hoog. Kan ik op een veilige manier deze schouw afbreken via mijn keuken want ik heb geen toegang via het platte dak erboven? Mijn huis is van de jaren '30.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/73337/img202201221627595-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=11c03595904501ba3bc898d28654e77bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/73337/img202201221627456-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=dcb1c1fac5e2601edd8fe2993ea11527

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

7 rijen is 80cm.. Zou toch proberen ze allemaal weg te doen,.

Zo loop je niet het risico dat er een loszittende steen op je dampkap valt.

0
Erik1234
Erik1234
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Hallo Ludo,

Ik dacht rechtboven in de bakstenen die zichtbaar zijn een eerste gat te maken. Dan daar enkel aan de rechterkant een opening te maken en dan proberen alle bakstenen erboven weg te nemen. 

Als dat gelukt is de rest van de rechterkant volledig afbreken tot vanonder en dan pas aan de linkse bakstenen te beginnen op net dezelfde manier. 

Hopelijk komt dat goed. Mocht er toch een kleine ineenzakking zijn, zullen de bakstenen in eerste instantie op de betonnen plaat vallen zeker?

Bedankt

Erik

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Ik zou van boven naar beneden werken, en niet eerst een kant doen. Lijkt mij het veiligste, ik heb zelf ooit een schouw weggebroken. Op het verdiep heb ik de schouw ondersteund, want daar heb ik hem laten zitten. 

0
Erik1234
Erik1234
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Boven naar beneden is ideaal, doch de bovenste stenen zijn niet zichtbaar. Als je aan een kant begint blijft de helft toch nog ondersteund? Als je alles vrijmaakt is het risico dan niet groter dat alles naar beneden valt?

0
Feter
Feter
3 jaren geleden

Bij mij was het bovenste ook niet zichtbaar, zat in het plafond. 

Wel het gedeelie wat je eventueel laat zitten op het dak ondersteunen met een balk

0
Feter
Feter
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als je alles vrijmaakt is het risico dan niet groter dat alles naar beneden valt?

Je eerste alles zal een ander alles zijn dan het tweede. 

Doe waar je het beste gevoel bij heb, denk zo jij bent de “expert” ter plaatse. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

Deze nieuwe dakpannen met zonnepanelen bedekken je dak én wekken stroom op. Dankzij de half-cuttechnologie brengen deze zonnepanelen nog meer op.

Lees meer

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Leer asbest in je dak herkennen, ontdek de risico’s en kosten en vind veilige oplossingen voor vervanging of verwijdering.

Lees meer

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Geef je woning karakter met een mansardedak en geniet van meer ruimte, stijl en comfort onder je dak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag