resultaten sondering bouwgrond: slecht of aanvaardbaar??
De resultaten van de sondering van onze bouwgrond zijn binnen, de analyse staat hieronder. Nu is mijn vraag: wordt dit een dure fundering? We waren van plan te bouwen met een grondplaat, dus niet met een kruipkelder. Een architect hebben we nog niet, daar kan ik het niet aan vragen... In de compromis was opgenomen 1.5kg/cm³ op 1.5 meter, dat halen we blijkbaar niet. Maar voor ik de compromis eventueel verbreek wou ik een 2nd opinion.
Analyse:
Uit de resultaten van de sonderingen kan de volgende vermoedelijke samenstelling worden afgeleid:
1. Tot op een diepte van 1.4m (S1), 0.8m (S2) en 1m (S3) slappe à matig vaste toplaag, mogelijk geroerde grond.
2. Hieronder tot op ongeveer 3m diepte: los à matig dicht gepakt leem- of klei houdend zand.
3. Verder tot op ongeveer 5.5m diepte: dicht gepakt zand. Sondering S1 liep in deze laag ten einde.
4. Tenslotte tot op het eindpeil van de sonderingen: matig vaste à vaste klei van tertiaire oorsprong (Formatie van Boom).
Funderingen:
Voor een algemene funderingsplaat verwachten wij de volgende zettingen, in de veronderstelling dat de bodem onder de aanzet ongeroerd is of anders volledig geconsolideerd:
- voor een plaat met aanzet op 0.3m diepte onder het huidig maaiveld en met randbalken tot op vorstvrije diepte:
- bij een funderingsdruk van 2 ton/m²: ongeveer 1cm
- bij een funderingsdruk van 3 ton/m²: ongeveer 1.5cm
- bij een funderingsdruk van 4 ton/m²: ongeveer 2cm
- bij een funderingsdruk van 5 ton/m²: ongeveer 2.5cm
- voor een plaat met aanzet op 0.8m diepte:
- bij een funderingsdruk van 2 ton/m²: ongeveer 0.5cm
- bij een funderingsdruk van 3 ton/m²: ongeveer 1cm
- bij een funderingsdruk van 4 ton/m²: ongeveer 1.5cm
- bij een funderingsdruk van 5 ton/m²: ongeveer 2cm
- voor een plaat met aanzet op 1.5m diepte:
- bij een funderingsdruk van 2 ton/m²: minder dan 0.5cm
- bij een funderingsdruk van 3 ton/m²: ongeveer 0.5cm
- bij een funderingsdruk van 4 ton/m²: ongeveer 0.5cm
- bij een funderingsdruk van 5 ton/m²: ongeveer 1cm
- voor een plaat met aanzet op 3m diepte:
- bij een funderingsdruk van 2 ton/m²: minder dan 0.5cm
- bij een funderingsdruk van 3 ton/m²: minder dan 0.5cm
- bij een funderingsdruk van 4 ton/m²: minder dan 0.5cm
- bij een funderingsdruk van 5 ton/m²: minder dan 0.5cm
Voor een alleenstaande funderingsplaat worden meestal zettingen tot 5cm als aanvaardbaar beschouwd. Indien er onder de aanzet van de plaat meer dan zeer plaatselijk nog geroerde of aangevoerde en onvolledig geconsolideerde grond gevonden wordt, dient de aanzet verdiept, of de verdachte grond vervangen te worden bijvoorbeeld door goed verdicht of gestabiliseerd zand.
Voor een fundering op stroken is de aanwezigheid van slappe grond tot op plaatselijk ongeveer 1.4m diepte nadelig. Tenzij voor diepe aanzetpeilen (minstens 1.5m diep) en lichte weinig zettinggevoelige constructies (toelaatbare funderingsdruk maximaal circa 1 kg/cm²) raden wij deze funderingswijze dan ook af.