Elektrische leiding
Mag je een elektische leiding vastbinden met colsonbandjes aan een bestaande
waterleidingsbuis ?
Dank u
Dummy.
Elektrische leiding
Mag je een elektische leiding vastbinden met colsonbandjes aan een bestaande
waterleidingsbuis ?
Dank u
Dummy.
Hangt ervan af uit welke type draad, kabel, buis die "leiding" bestaat.
Ik heb van de keuringorganisatie altijd te horen gekregen dat dit niet is toegestaan. Zij verwezen naar een artikel uit het AREI waarin stond dat er min. 5 of 10cm moet zijn tussen deze leidingen als ze evenwijdig lopen.
Ik heb van de keuringorganisatie altijd te horen gekregen dat dit niet is toegestaan. Zij verwezen naar een artikel uit het AREI waarin stond dat er min. 5 of 10cm moet zijn tussen deze leidingen als ze evenwijdig lopen.
Eerste keer dat ik dat hoor. Staat m.i. zeker niet in het AREI.
Eerste keer dat ik dat hoor. Staat m.i. zeker niet in het AREI.
EDIT. Art. 202 beschrijft dit idd. Daar staat dat elektrische leidingen niet tegen andere leidingen mogen worden geplaatst die condensatie kunnen veroorzaken tenzij de leiding beschermd wordt tegen die condensatie.
XVB mag je ook buiten plaatsen, regel lijkt me weer vatbaar voor interpretatie.
Dit nog.
Is echter een veel ruimere interpretatie (veralgemening) van wat het AREI zegt.
Dit is een zaak wat fantoom detecties.
IK zou nooit en te nimmer electrische 230V leidingen tegen een waterbuis zit.
Mepla of Henco absoluut niet.
Want de wisselspanning mag je niet onderschatten ddus in het water kan een zeer kleine stroom opgewekt en dan trip de differiaal.
Bij mij hier zit electriiciteit en water mijlenver van elkaar. Water zit in de kruipkelder en stroom zit aan plafond en via buizen naar stopcontacten er is nergens een aftakking dus leidingen afbreken is gewoon alle lichtpunten en stopkontacten loskoppelen en dan nieuwe leidingen erdoor trekken
Er ligt op de zolder wel een wirwar van buizen onder de chape.
Vooreerst mag er zeker geen soepele kabel gebruikt worden.
Blijft ook de regels van goed vakmanschap. Een kabel kan men rechtstreeks op de muur bevestigen met pvc krammen met nagel of beugels die met plug en schroef eerst op de muur bevestigd worden. De afstand tussen de bevestigingspunten mag niet te groot zijn om doorhangen van de kabel te voorkomen. Wil je een professioneel werk afleveren dan plaats je eerst een pvc-buis welke terug met beugels op de muur worden bevestigd. Een mooi vertikale of horizontale lijn met laser of waterpas, een beugel op 10cm van de uiteinden van de buis en de tussenruimte mooi in gelijke delen een beugel plaatsen op een afstand tussen 50 en 80cm.
T;
Volgens installatie handleiding van Vincotte (blz) 12 mag dit wel gebruikt worden als er hulzen op de draadeinden worden geplaatst.
T.
IK zou nooit en te nimmer electrische 230V leidingen tegen een waterbuis zit.
Want de wisselspanning mag je niet onderschatten ddus in het water kan een zeer kleine stroom opgewekt en dan trip de differiaal.
Afgezien van van het feit of het AREI (of keurders) dit toelaat, dan wel goed vakmanschap is, welk technisch verschil is er tussen een kabel tegen een buis en een ondergrondse kabel?
Dat laatste lijkt mij zelfs nog erger omdat je de toestand niet eens kan waarnemen en het water effectief in contact komt met die kabel.
Zou ik niet doen onafhankelijk of dit elektrisch mag of niet, ziet er mij heel slordig uit... zwerfstromen kunnen gaan stromen in uw buis met als gevolg mogelijke corrosie en indien waterleiding niet goed geaard is onaangename prikkels.
zwerfstromen kunnen gaan stromen in uw buis met als gevolg mogelijke corrosie en indien waterleiding niet goed geaard is onaangename prikkels.
Dan denk ik dat je nergens nog veilig bent, boilers, CV ketel, stalen balken, keukentoestellen, kranen,... staan veel directer in contact met elektriciteit dan een kabel die tegen een buis ligt.
Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.
Lees meerJe energiefactuur op korte termijn doen dalen, hoeft niet noodzakelijk veel moeite te kosten. Met kleine ingrepen kan je op jaarbasis al heel wat besparen.
Lees meerWil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen