2

muur van 9cm breed weghalen

janverbouwingen
janverbouwingen
#Muren · 3 jaren geleden

Ik heb op verschillende fora al wat proberen inlezen over het al dan niet veilig kunnen weghalen van muren. Soms begrijp ik de info maar vaak ook niet, daarom dat ik een eenduidige ja/nee-vraag ga proberen stellen:

Kan het weghalen van een muur van 9cm ooit (al is de kans maar 1%) een probleem vormen voor de stabiliteit van het gebouw?

(Om toch wat meer info te geven: ik woon op het gelijkvloers van een appartementsgebouw met drie verdiepingen. Het gaat over een muurtje tussen de minibadkamer en gang (zie roze gekleurde muur op plannetje in bijlage). Ook de indeling van de twee appartementen erboven is op het plannetje te zien).

Alvast bedankt voor de reacties!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/73998/badkamermuurtje-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=80ba29c7676621384f9a8f65ca08f470

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3486 Andere particulier
3 jaren geleden

Het "roze minimuurtje" bovenaan het plan lijkt niet door te lopen op t eerste zodat het ws probleemloos kan weggehaald worden.  Wat niet te zien is is of t muurtje welfsels draagt of niet.  Best op veilig spelen en een architect en/of stabiliteitsingenieur laten langskomen.  

Deze reactie is dus GEEN "breek maar af" advies!

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

De regel is dat muren van 9cm (halfsteens) niet-dragende muren zijn. Soms wordt de voeg tussen muur en betonplaat opgevuld met PUR-schuim. Zijn er nog plannen waarop de dikte van de betonplaat is af te lezen en de aangebrachte wapening? In elk geval zal de VME akkoord moeten gaan, dus neem je best een stabiliteitsingenieur die een en ander op papier wil bevestigen. 

M.i. zal de verwijdering van dat muurtje geen enkel probleem leveren. De overbrugging tussen de 2 dragende muren is 2meter, dus ook vrij beperkt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

De komende weken worden natter en kouder, en dat betekent meer kans op vocht in huis. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je vochtproblemen voorkomt.

Lees meer

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

De verwarming lager of afzetten in bepaalde ruimtes om een hoge energiefactuur te vermijden? Ontdek hoe dat kan leiden tot vochtproblemen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag