4

Loods op zelfde perceel van woning verkopen

yasmine
yasmine
#Regelgeving · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste, 

Situatie is als volgt

Schoonma heeft een woning met kleine vrijstaande loods aangekocht

Doordat ze de loods niet gebruikt zou ze deze apart willen verkopen.

Loods staat wel op zelfde perceel van haar huis dus dit zal waarschijnlijk gesplitst moeten worden. In de loods is ook elektriciteit voorzien (moet deze afgekoppeld worden van haar zekeringkast via netbeheerder?) 

Ben hier helemaal niet in thuis vandaar dat ik deze vraag hier stel

Welke stappen moet ze hier voor onder nemen en op welke kosten kan ze allemaal rekenen.

Heb hier al veel over proberen opzoeken maar kan niet echt relevant info vinden aan deze situatie.

Alvast een dikke merci!

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik ga er van uit dat die loods aan de openbare weg grenst, anders zit je met een probleem. 

1) Landmeter contacteren en grond laten verkavelen. 

2) Als die loods niet vergund is, architect contacteren en bouwvergunning aanvragen. Geen garantie dat de gemeente die aparte loods vergunt.  

3) Electriciteit aanpassen, meterkast plaatsen en laten keuren 

4) Bij fluvius aansluiting aanvragen 

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

De loods grenst eerder aan een oprit met garageboxen, ik veronderstel dat dit dan geen probleem is...

Toch wel. Als die oprit bij de woning hoort zit je al direct met erfdiensbaarheden die moeten worden toegekend voor toegang maar ook voor de nutsleidingen naar die loods. En dat is nooit een goede zaak. 

Best aan landmeter vragen welke opties je hebt of je obstakels mag verwachten bij de gemeente. 

Het is best mogelijk dat het sop de kool niet waard is en het beter is dat je gewoon die loods bij de woning laat of zelfs afbreekt. 

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Ik ga er van uit dat die loods aan de openbare weg grenst, anders zit je met een probleem. 

1) Landmeter contacteren en grond laten verkavelen. 

2) Als die loods niet vergund is, architect contacteren en bouwvergunning aanvragen. Geen garantie dat de gemeente die aparte loods vergunt.  

3) Electriciteit aanpassen, meterkast plaatsen en laten keuren 

4) Bij fluvius aansluiting aanvragen 

0
yasmine
yasmine
0 5 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste rode ridder, 

Bedankt voor je snelle antwoord. 

Je helpt ons hier een heel stuk verder mee! Nu is het duidelijker welke stappen te onder nemen vallen. 

De loods grenst eerder aan een oprit met garageboxen, ik veronderstel dat dit dan geen probleem is...

Voor de vergunning vraag ik na bij mijn schoonmama of deze al dan niet vergund is.

Mercikes!

Fijne donderdag! 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Toch wel. Als die oprit bij de woning hoort zit je al direct met erfdiensbaarheden die moeten worden toegekend voor toegang maar ook voor de nutsleidingen naar die loods. En dat is nooit een goede zaak. 

Best aan landmeter vragen welke opties je hebt of je obstakels mag verwachten bij de gemeente. 

Het is best mogelijk dat het sop de kool niet waard is en het beter is dat je gewoon die loods bij de woning laat of zelfs afbreekt. 

0
yasmine
yasmine
0 5 Andere particulier
3 jaren geleden

Ah ok, 

Er komt meer bij kijken dan je zou denken...

Idd ja erfdienstbaarheid... Nu je het zegt, moet ook rekening mee gehouden worden enzo...

Je hebt ons echt goed geholpen!

Hartelijk bedankt!!!

Groetjes

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Brusselse gezinnen krijgen hogere energiefactuur vanaf 2025

Brusselse gezinnen krijgen hogere energiefactuur vanaf 2025

De Brusselse energiefactuur stijgt vanaf 2025. Gezinnen zullen meer betalen voor hun elektriciteit en gas. De nieuwe tarieven gaan in vanaf 1 januari.

Lees meer

Verlaagde btw op sloop en heropbouw niet voor 1 juli

Verlaagde btw op sloop en heropbouw niet voor 1 juli

De geplande btw-verlaging naar 6% voor sloop en heropbouw staat on hold. De oppositie heeft de stemming woensdag in de Kamer geblokkeerd.

Lees meer

EPC-labelpremie stijgt vanaf 2025: beter renoveren wordt meer beloond

EPC-labelpremie stijgt vanaf 2025: beter renoveren wordt meer beloond

De EPC-labelpremie stijgt in 2025, vooral voor lagere inkomens. Renoveren ze tot label A, dan ontvangen ze tot 2.000 euro extra.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag