5

Aanbouw uitbreiding slaapkamers aan bungalow

gilberto
gilberto
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Hello,

Misschien heeft iemand hier ervaring over om te kunnen antwoorden op mijn vragen.

In onderstaande beschrijving lees ik dat geen architect vereist is wanneer je 2 slaapkamers op de zolder in opbouw wilt laten inrichten.

Renovaties zonder architect

Het inrichten van lokalen.

Gevelrenovaties zonder gevolgen voor de stabiliteit van het gebouw.

Werken aan ramen en deuren.

Installatie van dakvlakvensters, zonnepanelen en/of zonneboilers.

Aanbouw op/aan een dak over maximum één vierde van de dakoppervlakte.

Wij hebben een toelating om 2 slaapkamers te laten inrichten en opbouwen over een lengte van 12 m op de zolder van onze bungalow, die gebouwd is in een verkaveling.

Moeten wij een architect aanvragen voor deze werken op de zolder? Of volstaat een meldingsplicht om een vergunning te krijgen van het Omgevingsloket van de Rumtelijke orde dienst?

Wij willen ook onze 2 bestaande slaapkamers laten uitbreiden aan de zuidkant van onze woning. 

De uitbreiding gebeurt aan de zuidkant van de woning is is meer dan 3 m verwijderd van de perceelgrens met de geburen.  De oppervlakte van de uitbouw bedraagt 16,13 m².

Is hiervoor een architect vereist of mag ik een aannemer vragen zonder de medewerking van een architect ?

Graag uw advies hierover.

Dank bij voorbaat.

Grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/74154/gil-foto-huis-zuidkant-verkleind-15-febr-2022jpg-tussen-de-pijlen.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c5fef8a6ceb83f4bd6e361dfb301b857

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je dakopbouw mag maximaal  1/4 zijn van het dakoppervlak.

Je spreekt weliswaar niet over hoeveel m² het bestaand dak is . Maar wel dat je over een lengte van 12 m wil opbouwen. Weerom geen vierkante meters.

Ik vermoed dat je met deze beperkte gegevens geen bouwtoelating ga krijgen.

Je valt met je uitbreiding ruim onder de toegelaten vierkante meters voor enkel meldingsplicht. Maar je zegt wel niet waar deze uitbreiding plaats vindt. Dit speelt ook een rol. Indien dit in de zij- of voortuin is zal je moeten nagaan wat de verkavelingsvergunning oplegt en bij voortuinen zal je een afwijking moeten aanvragen.

Voor de achtertuin heb je rapper een meldingsplicht maar je moet wel in de bouwzone blijven.

Je vergeet echter de prioritaire vraag: raak je aan de stabiliteit van het bouwwerk ?

En als ik zo je plannen lees en welke impact die heeft, denk ik ja .

En dan is de samenwerking met een architect verplicht.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Vriendelijk dank voor jouw antwoord.

Ik vermoed dat je met deze beperkte gegevens geen bouwtoelating ga krijgen.

De breedte van de bungalow is 8,56 m en de lengte 15,12 m.

Oppervlakte: 8,56mx15,12m = 129,42 m².

Dus is dit de ongeveer de oppervlakte van het dak.

Onze bungalow staat gebouwd op een verkaveling en is aan de regels onderworpen die gelden voor deze verkaveling.De medewerkster van het omgevingsloket zei op de afspraak dat er 12 m lengte mag worden gebruikt voor de 2 slaapkamers. Ze sprak niet over de oppervlakte in m² die is toegelaten op de zolder.

Ik denk dat de 1/4 van toepassing is voor huizen die niet staan gebouwd op een verkavelingsperceel.

Volgens de beschrijving van de ruimtelijke ordedienst  is het aanbouwen toegelaten tot 40m².

Maar ik weet niet of dit ook voor een verkaveling geldt.

Maar je zegt wel niet waar deze uitbreiding plaats vindt. Dit speelt ook een rol. Indien dit in de zij- of voortuin is zal je moeten nagaan wat de verkavelingsvergunning oplegt en bij voortuinen zal je een afwijking moeten aanvragen.

In de bijlage op de foto is te zien dat de uitbreiding van de woning moet komen aan de zuidkant in de zijtuin. De medewerktster zei dat de verplichte afstand van de perceelgrens met de geburen 3m bedraagt voor de verkaveling .( reeds vermeld).

De volledige breedte in de zijtuin is 6,50m De uitbreiding is 2,80 . Wat inhoud dat de afstand tot de perceelgrens met de geburen 3,70 m bedraagt.

Je vergeet echter de prioritaire vraag: raak je aan de stabiliteit van het bouwwerk ?

Ja daar heb je gelijk in. Maar ik heb geen kennis over deze materie  en ik weet niet wanneer de 2 ramen en de buitenmuur zullen worden uitgebroken, of hiermee de stabiliteit van de bungalow in gevaar komt.

En als ik zo je plannen lees en welke impact die heeft, denk ik ja .

En dan is de samenwerking met een architect verplicht.

In de beschrijving van het omgevingsloket staat de volgende regel:Aanbouw op/aan een dak over maximum één vierde van de dakoppervlakte.Geen architect vereist.

Voor de aanbouw in de zijtuin zijn er wel andere voorwaarden opgesteld.

De oppervlakte van de uitbouw bedraagt 16,13m²,ruim onder de 40m².

De afstand van de perceelgrens met de geburen 3 m, onze uitbreiding is 3,70m verwijderd van de perceelgrens.

Maar........ik lees ook dat het aantal lokaken van de bestaande woning niet vermeerderd mogen worden.

Vermits wij van de 2 bestaande slaapkamers die we willen uitbreiden aan de zuidkant een nieuwe living willen maken, zullen er dan 2 livingen zijn in dezelfde woning, en dit is niet toegelaten volgens de regels weliswaar voor de meldingsplicht.

De eerste maal is mijn vrouw en mijn dochter naar de afspraak geweest met het omgevingsloket.

Ik zal dus een tweede afspraak maken om beter te worden ingelicht over wat wel kan en niet kan .

Er blijft wel de vraag: als je niet onder de toelatingsregels van de meldingsplicht valt, en je dus een vergunning moet aanvragen, kun je dan ook samenwerken en een planschets laten tekenen door een aannemer?

Een architect is vereist wanneer de stabiliteit van de woning in gevaar komt. Maar ik weet niet zeker of dit voor de uitbouw van mijn 2 bestaande slaapkamers, en het verwijderen van een deel van de buitenmuren(snelbouw- en gevelsteen) een gevaar betekent voor de stabilitiet van mijn bungelow.

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Nog een vraagje:

Is onze bungalow een zonevreemde woning?

grtz,

gilberto

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Nog een vraagje:

Is onze bungalow een zonevreemde woning?

grtz,

gilberto

Slechts 1 adres voor dergelijke vragen: je gemeentehuis.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Vriedelijk dank Patrico.

Ik zal uw raad opvolgen.

grtz,

gilberto

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag