Bitumen vergeten op vloerplaat en leidingen zijn afgewerkt. Wat nu?

16

Bitumen vergeten op vloerplaat en leidingen zijn afgewerkt. Wat nu?

DidierVB
DidierVB
#Isolatie · 3 jaren geleden

Door een misverstand tussen de aannemers en het niet regelmatig opvolgen van de project manager, werd de bitumen vergeten op de vloerplaat van de gelijkvloers.  Alleen onder de muren is er bitumen maar verder niets van isolatie. Alle leidingen zijn ondertussen op de vloerplaat geplaatst (elektriciteit, airco, sanitair) Er werd ondertussen ook een nieuwe project manager aangesteld en die zegt dat de elektrische kabels en airco leidingen gemakkelijk opgetilt kunnen worden en dat de PEX-leidingen gemakkelijk kunnen doorgeknipt worden om dan vervolgens weer in mekaar te klikken na het branden van de bitumen op de vloerplaat.  De loodgieter zegt echter dat dat onmogelijk is daar de PEX-leidingen al helemaal geinstalleerd zijn en onder druk hebben gestaan.  Is dat zo?

Wat nu?  Is er echt geen enkel alternatief?  Want niemand in mijn omgeving lijkt hier een antwoord op te hebben behalve dan om het zo te laten wat uiteraard geen optie is. 

Alvast bedankt voor jullie tips en hopelijk een alternatieve oplossing. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/74188/img20220215154944-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=99abd6155f6f02608f9b79c95afa4d36

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Waarom wil je bitumen aanbrengen op de vloerplaat? Ligt die vloerplaat op volle grond of is deze onderkelderd? Dat er in de muren een waterkering is voorzien is normaal, dit is tegen het opstijgend vocht. Is het een buitenmuur met spouw dan is er ook een tweede waterkering om het vocht in de spouw af te voeren. 

Wat zegt uw architect?

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ja, waarom eigenlijk die bitumen op je vloerplaat?

0
DidierVB
DidierVB
0 4 Bouwer
3 jaren geleden

Blijkbaar wordt dat hier gedaan. Ik ben in Kroatië aan het bouwen.  De vloerplaat ligt op volle grond. Er werd inderdaad enkel een waterkering voorzien onder de muren voor opstijgend vocht maar mijn architect zegt dat er op de vloerplaat dus ook bitumen moet komen. Hij stelt nu als oplossing voor om alle leidingen op die vloerplaat te voorzien van een laagje beton en om dan over heel de vloerplaat bitumen te plaatsen. 

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
3 jaren geleden

Kan je misschien in het vervolg eerst vermelden dat dit niet in België is. Reglementen die in het buitenland gelden zijn dikwijls totaal verschillend met deze die in België gelden. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Blijkbaar wordt dat hier gedaan. Ik ben in Kroatië aan het bouwen.  De vloerplaat ligt op volle grond. Er werd inderdaad enkel een waterkering voorzien onder de muren voor opstijgend vocht maar mijn architect zegt dat er op de vloerplaat dus ook bitumen moet komen. Hij stelt nu als oplossing voor om alle leidingen op die vloerplaat te voorzien van een laagje beton en om dan over heel de vloerplaat bitumen te plaatsen. 

Is het een verplichting of is het een tip van de architect? Is het een waterrijke omgeving met een hoge stand van het grondwater? Hoe dik is de betonnen  vloerplaat? Ligt er isolatie onder de vloerplaat of komt er (gespoten) isolatie  op de betonplaat?

0
DidierVB
DidierVB
0 4 Bouwer
3 jaren geleden

Het is een tip van de architect. Gelukkig is het een droge omgeving. De vloerplaat is 10cm maar er ligt geen isolatie onder de vloerplaat.  Daarom dat het plan is om de leidingen nu te voorzien van een laagje cement om er dan bitumen over te plaatsen. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

als dit geen streekreglement is en geen heel hoge grondwatertafel hebt, dan zou ik helemaal geen bitumen op de vloerplaat aanbrengen. Hier is dit helemaal ongebruikelijk.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Het is dus geen funderingsplaat? Die is gewoonlijk 20 tot 30cm dik. Men heeft dus eerst funderingen voorzien, eventueel al muren opgericht en daarna de vloerplaat van 10cm beton voorzien in alle ruimtes?

Hoe ziet u de verdere opbouw van de vloerplaat? Leidingen zijn reeds aanwezig, voorziet u ook PUR spuitisolatie met daarbovenop chape?

0
DidierVB
DidierVB
0 4 Bouwer
3 jaren geleden

Ik bedoel de funderingsplaat en die is 20cm, sorry. Daarop zijn de muren gebouwd en liggen leidingen voor sanitair, airco en electriciteit. Ondertussen hebben alle leidingen een laagje beton en komt er dan bitumen overheen. Dan styrofoam, vloerverwarming en tenslotte 4-5cm chape en de tegels. 

Dank u wel voor alle reacties en tips :)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/74375/img20220226140316.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bff00c89b7f58ce63844e87f9d4d035c
0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Mijns inziens heeft het plaatsen van een waterdichte laag bitumen op een funderingsplaat van 20cm dikte geen enkele zin. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag