Bitumen vergeten op vloerplaat en leidingen zijn afgewerkt. Wat nu?

16

Bitumen vergeten op vloerplaat en leidingen zijn afgewerkt. Wat nu?

DidierVB
DidierVB
#Isolatie · 3 jaren geleden

Door een misverstand tussen de aannemers en het niet regelmatig opvolgen van de project manager, werd de bitumen vergeten op de vloerplaat van de gelijkvloers.  Alleen onder de muren is er bitumen maar verder niets van isolatie. Alle leidingen zijn ondertussen op de vloerplaat geplaatst (elektriciteit, airco, sanitair) Er werd ondertussen ook een nieuwe project manager aangesteld en die zegt dat de elektrische kabels en airco leidingen gemakkelijk opgetilt kunnen worden en dat de PEX-leidingen gemakkelijk kunnen doorgeknipt worden om dan vervolgens weer in mekaar te klikken na het branden van de bitumen op de vloerplaat.  De loodgieter zegt echter dat dat onmogelijk is daar de PEX-leidingen al helemaal geinstalleerd zijn en onder druk hebben gestaan.  Is dat zo?

Wat nu?  Is er echt geen enkel alternatief?  Want niemand in mijn omgeving lijkt hier een antwoord op te hebben behalve dan om het zo te laten wat uiteraard geen optie is. 

Alvast bedankt voor jullie tips en hopelijk een alternatieve oplossing. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/74188/img20220215154944-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=99abd6155f6f02608f9b79c95afa4d36

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Als er al bitumen geplaatst wordt ter bescherming van leidingen enz. ter voorkoming van condensatie of wat dan ook heeft het volgens mij enkel zin als deze geplaatst wordt als de leidingen er nog niet liggen... 

0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat schreef de TS reeds in het begin van dit topic

0
DidierVB
DidierVB
0 4 Bouwer
3 jaren geleden

Het is vooral om opstijgend vocht te voorkomen en bijgevolg een kille vloer / kille ruimte.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Het is vooral om opstijgend vocht te voorkomen en bijgevolg een kille vloer / kille ruimte.

Dan denk ik dat zowel de archi als de aannemers eens een cursus bouwfysica bij ons moeten komen volgen :-)

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

20cm gewapend beton wordt al geacht waterdicht te zijn. Op nul-niveau gaat er zeker geen opwaartse druk zijn van het grondwater. Daarbovenop 12cm spuitisolatie geeft een perfecte isolatie voor de vloer. Maar ik zie dat de eerste rij stenen van de muren geen goede isolerende eigenschappen hebben. Dit zou minstens een rij isolerende blokken 20cm hoog  in schuimbeton moeten zijn. Nu gaat u koudebruggen hebben van de funderingsplaat naar de muren. Niet dat dit nu een groot probleem gaat zijn, maar dat is wel belangrijker dan de bitumen op de funderingsplaat. En zoals de vorige lezer vermelde: een gedegen opleiding van de ontwerper en de uitvoerder is toch aan te bevelen.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste met een korreltje zout bekijken.

Grondwater in een terrein gaat op en neer.

6 jaar geleden opende ik de put naar de kruipruimte (volle grond) om vast te stellen dat het grondwater op 4cm onder de welfsels zat. En toen bedgreep ik dat de CV leidingen roesten. Dus al het weer droog was deze vervangen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag