42

Elektrische stroom verkopen aan derden

Roland Contreras
Roland Contreras
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

In de media lees ik dat het voortaan mogelijk is of zal worden om elektrische stroom te verkopen aan bvb. de buren. Dit gaat in mijn geval over stroom van de zonnepanelen die in de zomerperiode boven het eigen direct gebruik gaat en in het net geinjecteerd wordt. Hoe kan men dit technisch regelen zodanig dat de twee netten (mijn net en net van buurman) verbonden zijn maar er enkel stroom kan vloeien naar de buurman op het moment van injectie op mijn digitale teller? 

In mijn concreet geval heb ik een, op jaarbasis, een overproductie = injectie op het net van 3.100 kwh. 

Hoe zou men best een prijszetting naar de buurman opstellen?

Alle reacties

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
3 jaren geleden

LS,

Sorry maar het is MIJN electrische stroom! Komt van MIJN zonnepanelen! Gaat over MIJN netwerk/bekabeling.

Vraag me af Hoe/Wie/Wat mij dit zou verbieden???

T.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden

In Belgie moet je gynecoloog zijn om medische ingrepen te doen aan vrouwen. Het is niet omdat het UW vrouw is dat je dit mag doen.

In Belgie moet je geregistreerd zijn om elektriciteit te verkopen. Het is niet omdat je de stroom zelf gemaakt hebt dat je die mag verkopen.

In beide gevallen zou het nogal een soepke worden!😊

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

In Belgie moet je gynecoloog zijn om medische ingrepen te doen aan vrouwen. Het is niet omdat het UW vrouw is dat je dit mag doen.

weet daar alles van. 😃

Overigens niet enkel dat. Liefde zal snel over zijn als de buur 10000€ heeft geinvesteerd in een installatie om dat mogelijk te maken en jij afkomt "

0
0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
3 jaren geleden

Zo kan je half België veroordelen

- Tuiniers die hun overschot van groeten verkopen (op regelmatige basis) aan familie en buren zonder HR en BTW

- Verzekeringsagent om de hoek die jaarlijks de belastingsbrieven invult van gans de famile 

- Gepensioneerde tuinier onderhoud tuinen van naaste buren..

Trouwens ik nam de term verkopen, maar hij geeft geen geld, maar het equivalent van pellets in zakken voor mijn pelletkachel

Spijkers op laag water zoeken?? Er zijn ergere dingen die gebeuren en de gemeenschap VEEL meer geld kosten

Schlüss

T.

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
3 jaren geleden

RR

Je moet uiteraard dit niet onbezonnen doen, buur heeft zijn installatie al eeuwen, dus wint er alleen maar bij,  voor ied ere kWh die binnenkomt hoeft hij geen xtra geld uit te geven.

T.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden

Technoman, ik meld hier enkel de wet ... je kunt natuurlijk allerlei dingen in elkaar knutselen maar nu weet je ten minste dat het illegaal is. 

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Hetc verschil is: als uw buur verbonden is met een andere paddestoel aan de straat, dan in principe  moet je betalen als zijnde stroomproducent.

Omdat ons electrisch net al die fotovoltaische velden slecht aankan.

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste,

Een elegante oplossing zonder tusssenkomst van gelijk wie!

Ik installeer een kabel 4x 4mm² van mijn zekeringkast naar  een zekeringkast van mijn buur. ( twee garages tegen elkaar) Een kWh meter, een aantal zekeringen, een differentieel ..

En... een magnetische wisselschakelaar.

Heb ik overschot aan stroom, ( draait teller terug!) - door dat  Ik een week op vakantie ga bvb. dan schakelt de contactor over naar mijn voedingslijn, en gebruikt hij mijn overschot. 

Heb ik niets te bieden dan valt die contactor in rust en voedt hij zelf zijninstallatie. 

Het zijn zuivere ohmse weerstanden. ( ieder 3kW) 

Hij betaald normaliter 30€cent aan zijn leverancier

Ik krijg 6 €cent van mijn leverancier.

We splitsen op ( bvb. 18 €cent) en hij wint 12 €cent, ik krijg 12 €cent. 

Hij heeft een koi vijver en een zwembad voor de kinderen.

Alles werkt zonder tussenkomst van gelijk wie!

Beiden tevreden!i

Succes

En stel nu dat er op u buur zijn inleiding kabel een fout ontstaat en een technieker van Fluvius een herstelling moet komen doen. En die denkt dat op de kabel die van het huis naar straat loopt geen stroom op zit, maar doordat u met uw zonnepaneel installatie via een kabel stroom aan u buur geeft kan die technieker geëlektrocuteerd worden.

Wie gaat dan voor de kosten opkomen. Gij en u buur zullen dan mogen betalen en jullie worden dan voor het gerecht gedaagd. Met mss als vonnis onopzettelijke of opzettelijke doodslag, wat ga je dan doen.

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
3 jaren geleden

T

dacht je nou echt dat dit amateurische opgezet ios?

Het netwerk is opgesplitst , de voedingslijn naar koivijver en zwembad is volledig onafhankelijk van de rest van de woning. Was al zo toen dit gedaalte gevoed werd door stroomgroep!

Dus geen gevaar dat iemand hier de dupe van wordt.

Allemaal doemscenario's

Laten we het daar bij houden, geen reacties meer

T

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

10 tips om stopcontacten te plaatsen

10 tips om stopcontacten te plaatsen

Waar plaats je stopcontacten in en rond je huis? Denk hier goed over na voor je aan de elektriciteitswerken begint. We helpen je op weg met deze tips.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag