42

Elektrische stroom verkopen aan derden

Roland Contreras
Roland Contreras
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

In de media lees ik dat het voortaan mogelijk is of zal worden om elektrische stroom te verkopen aan bvb. de buren. Dit gaat in mijn geval over stroom van de zonnepanelen die in de zomerperiode boven het eigen direct gebruik gaat en in het net geinjecteerd wordt. Hoe kan men dit technisch regelen zodanig dat de twee netten (mijn net en net van buurman) verbonden zijn maar er enkel stroom kan vloeien naar de buurman op het moment van injectie op mijn digitale teller? 

In mijn concreet geval heb ik een, op jaarbasis, een overproductie = injectie op het net van 3.100 kwh. 

Hoe zou men best een prijszetting naar de buurman opstellen?

Alle reacties

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Neen, op die grond was zijn tuin, er stond geen gebouw op  dus was het wel mogelijk , als de kontroleur er niks op tegen heeft  dan promoot die illegale dingen , dat mag toch niet?

En bovendien 1 post is genoeg in plaats van 3 keer hetzelfde te posten.

Natuurlijk moet er in zijn garage niet gebruikt als auto standplaats,  een teller staan omdat het verbruik gecontroleerd wordt.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

Rode ridder wat is er niet duidelijk ? Natuurlijk kan je een signaal zetten op DC en AC  en ik meet na de teller van de zonnepanelen.

Dus als ik dat signaal niet terugvind bij huizen die aan de tweede paddestoel verbonden zijn betekent dat de 3 huizen aangesloten aan 1 paddestoel  fragmenten van het signaal bevatten bij de paddestoelen ernaast nihil. Dus ik weet waar de groene stroom zit welsiwaar een mix van grijze en groene stroom.

Ik zit bij ecopower en dat is echt groen en ze injecteren de stroom wel maar het is een mix van grijs en groen als het binnenkomt. Gelukkig is het tegenwoordig wel meer groen dan grijs. Toch in deze buurt.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden

Stecotech, het enige wat u hiermee bewijst is dat de SPANNINGSSTORING die u op het elektrisch net heeft aangebracht maar een paar huizen verder nog kan gemeten worden, hiermee bewijst u totaal niets wat betreft de herkomst van de stroom en doet u opnieuw iets volledig illegaal.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

Kijk als mijn panelen een overschot hebben gaat die terug naar het net.

Het prosumenten  ging er om die injectie in het AC stroom. Let wel voor grote velden  van 100 of 200m² is dien injectering natuurlijk veel groter.

Maar particulieren hebben kleine velden en die sturen nog dikwijls via twee fasen op een drie fase aansluiting.

Zie afhankelijk van omvormers bovendien nog 230V  i.p.van 400V en daarom moet de inenting groot genoeg zijn.

Dus dan gaat er op 400V twee fasen zijn met de digitale storing en de derde fase nihil.

Ik heb het met een recorder oscilloscoop (4800 euro) gemeten, dus geen prul.

Ik heb de recorder info naar iverlek gestuurt en als zij dat ilegaal bestempelen  verwacht ik toch dat ze iets laten weten.Desnoods dat ze me voor de rechter sturen.

Of moest ik muziek er op zetten  want het AC veld gaat van positief naar negatief  maar voor inenten  maakt dat niks uit omdat de digitale code of audo de ac golf als drager gebruiken dus de data gaat ook + en -  maar voor de date maakt dat niks uit , deze volgt de ac golven.

Vergelijk het met een potente generator, als de generator een auto frequentie module heeft (+/- 950 euro) dan start je de generator en die kijkt naar het AC signaal  en past de generator aan todat de frequentie overeenkomt.

Maar eens verbonden dicteert het AC net aan de generator om in pas te blijven werken.

Dat werkt dan zonder auto frequentie module omdat dit een eigenschap van AC stroom.

In centrales staat een manuele frequentie detectie maar ook daar eens gesynchroniseerd  kijkt geen kat er nog naar.

Maar als de generator of centrale een probleem krijgt dan moeten direct van het AC net verwijdert zijn.

Eeens probleem opgelost is kan er weer gesynchroniseerd  worden en dan weer rustig in de centrale/generator.

Het digitale signaal dat op de ac spanning geënt is is uniek want ik heb de storingen op het AC bekeken en ervoor gezogt dat mijn inenting er sterk boven zit.

Ik dacht al langer dat het tot zo'n padestoel gaat maar als ik dat meld zonder bewijs ja dan gaan ze eeker eens lachen.

Stecotech is een elektromechanische producten, van digitale orgels tot ATS en synchronisatie modules en ik ken digitale elektronica en sterkstroom dus ac  tot 10 duizend Volt.

ik moet een tests doen om die materie te mogen behandelen.

Sinds de bouw van deze woning begin 1970 is er altijd een driiefase 220/380 maar nu is dat natuurlijk 230/400 als durft dat wel eens wat lager gaan 227V/394 volt.

En dat komt eerder voor dan overvoltage  zo kwam er bij iverlek eens 400V binnen op 230V lijnen met als gevolg TV stuk en nog zo'n paar elementen behalve computer met een ATX psu want die zijn heel flexiebel en sluiten af bij een over voltage.

Laptops zijn slechter op dat gebied. En veel telefoons defect die op het AC weren aangesloten.

Ik had geen schade wante de omvormers  schakelde naar ATS dus ik kreeg spanning van de panelen en heb terug omgeschakeld als Iverlek het euvel had gevonden.

Stecotech heeft de nodige licenties om tot AC 10 duizend volt te gaan, eletronika heb ik zelf geleerd en ben mechanisch aangelegd door studie.

Het AC veld werd gemeten met een recoder osciloscoop (4800 euro) dus geen prul en die kan tot 1000V AC meten.

Ik kan zelf audio op het AC zetten maar belabberde kwaliteit door grijze stroom.

Omdat het geënt wordt op de AC en die gaat van + naar - maar dat maakt niet uit omdat de AC as draagfrequentie wordt gebruikt . Audio gaat van ongeveer 100Hz tot 12khz   en ja dat kan op de AC stroom geënt worden.

Hoe denk je anders hoe elektriche teller data terug naar de intercommunale?

De recentste hebben geen internet connectie dus iverlek geberuikt de techniek zelf.

Ik was wel 8 jaar voor. Toen ik de recoder data naar iverlek stuurde.

En als het illegaal was had iverlek tot iets moeten laten weten.

OT:

Ik kreeg een mail van een Brusselse politie dat iemand 82 euro eist.

En dan een mail 'preuve' maar ik heb dat bewijs volledig naar de prullenmand gestuurt.

Die inspectuer zou de Mechelse politie naar me sturen ,nu bijna twee maand later nog niks vernomen.

In 2009 had mijn vrouw een generator gekocht na 6 maand wachten was die er maar ze leverde een andere chinese generator.

Ik heb het bedrijf voor de handelsrechter gedaagd en ze zijn beboet voor niet naleven van europese handelsregels.

In de communatie van mijn adocaten stelden de advocaten een ridicule tekst op  en tijdens de zitting hadden ze iemand nieus daar gezet , de dame kon niet veel zeggen op onze aantijgingen en ik zei : kijk edelachtbare, als ik een porche koop en ze leveren een renault ok dat rijd ook maar prijstechnisch is er wel een probleem.

Als ik online keek had die generaor een kleinere tank (-8 Liter) en de generator was 12 cm dikker dan wat online stond.

Nog voor de zitting er kwam had ik de leverancier van de firma in China gevonden.

Op het karter van de motor plakte een stikker van de japanese firma en op de kast een stikker van de firma.

Ik moest wel lang zoeken op aliexpress en alibaba  en de firma zei verbaasd te zijn dat ik dat gevonden heb.

/OT

Of moet ik het eens herhalen met mijn 200kW generator die met het net verbonden is.

Omdat de belasting soms wegvalt , ik bedoel een plasma brander werkt met tussenposen van de ene plaats naar de andere plaats maar dus er wordt regelmatig veel stroom naar het AC net gestuurt. Daar kan ik all fasen openten.

En die stroom gaat wel verder dan een paddestoel maar daarom nog niet aan de electrische kast in de straat die in dit geval 800 meter verder staat.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

eletronika heb ik zelf geleerd en ben mechanisch aangelegd door studie.

Stecotech, het is best dat je de nodige (basis)opleidingen volgt. De energie en het enthousiasme dat je in jouw posts steekt zijn heel mooi en lovenswaardig maar je kan uiteraard geen onzin vertellen. We slaan hier allemaal wel eens de bal mis ik ook, maar dit hier is van een totaal andere orde, gebrek aan basiskennis, fantasmen of hoe je het ook wil noemen.

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
3 jaren geleden

Het is vooral belangrijk dat er een eenvoudige oplossing zou komen die door vele kleine eigenaars kan geimplementeerd worden zonder grote kosten te maken en het distributienet te gebruiken. Van zodra je het net gaat gebruiken ben je afhankelijk van monopolies en dit is in het verleden een reden geweest van hogere prijzen dan nodig. Als ik mijn klein overschot op het net injecteer dan geraakt deze stroom mijn straat niet uit want aan de ene kant zijn er geen zonnepanelen bezitters en aan de andere kant weinig. Het gebruik van het net loopt dus over een afstand van misschien 500 meter terwijl voor hun reguliere stroom de afstand tussen gebruiker en centrale hier in ons geval ruim 20 kilometer is. Wie incasseert hier dan de grote winsten? Fluvius en Eneco samen, schouder aan schouder?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Als ik mijn klein overschot op het net injecteer dan geraakt deze stroom mijn straat niet uit want aan de ene kant zijn er geen zonnepanelen bezitters en aan de andere kant weinig. Het gebruik van het net loopt dus over een afstand van misschien 500 meter terwijl voor hun reguliere stroom de afstand tussen gebruiker en centrale hier in ons geval ruim 20 kilometer is.

Het spijt mij maar dat is een fout inzicht van hoe elektriciteit werkt. Stroom verdeelt zich volgens de impedanties van die gigantisch complexe kring. Dit hangt mede af van wie, waar, wat gebruikt en de locatie van wat en waar je levert.

Bovendien is de vergoeding die je moet betalen louter commercieel bepaald. Hoever die stroom "raakt" is irrelevant in die discussie, enkel het tarief telt. 

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden

Roland Contreras, Fluvius is een netbeheerder en beheren dus het net. De VREG en CREG kontroleren hun en bepalen ook mede de kosten die ze kunnen aanrekenen. Dankzij deze structuur loopt er maar 1 kabel in uw straat. Fluvius doet op laag en middenspanning wat Elia doet op hoogspanning. Indien u dit wil aanpassen zal er een tweede kabel getrokken worden in uw straat en zal er een tweede netbeheerder komen en dus meer netbeheerskosten.

Ik denk ook niet dat de grote winsten bij Eneco zitten , zij zijn in concurrentie met anderen.

By the way ... elektriciteit "stroomt" aan lichtsnelheid d.w.z. 300.000 km/sec. Een verandering van actief vermogen is -in theorie-  binnen de milliseconde te meten aan de andere kant van het Europees net .... daarom is de discussie van "mijn" of "jouw" stroom totaal irrelevant zoals RodeRidder ook al aangehaald heeft. Enkel de teller waar de elektriciteit geproduceerd wordt, de teller waar verbruikt wordt en het contract tussen beide partijen zijn relevant. De ene kan in het noorden van Duitsland produceren en de andere kan in het zuiden van Portugal consumeren. Eén kanttekening: hoe langer de afstand hoe hoger de kosten voor het gebruik van de netten tussen beide.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

Nogmaals ik wou fysisch bewijs dat de geinjecteerde stroom niet ver gaat, de paddestoel staat op 20 meter en er zijn 3 huizen aan verbonden. Stroom zoekt per definitie altijd de kortste weg , lees met de minste weerstand.

En de aangeboden electriciteit is een mix van groen en grijs , ik zit bij ecopower die groen zijn  maar krijg ook een mengeling groen/grijs.

En de vele connecties onderweg  betekent ook een rem  en dan kan het ac naar 227V gaan veel lager kan ook.enfin 220/380 werkt alles ook nog hoor.

Ik zei dat ik voor mijn buur voor zijn garage stroom had gegeven en direct een antwoord illegaal.

En het is niet zo dat ik op alle golven dat gezet hebt maar het digitale signaal ging niet naar padestoel link en rechts van diegene waar wij zijn op aangesloten.  En nogmaal ik heb niet met een cheapo oscilloscoop  gemeten. De Frequentiegenerator zet het block op AC  telkens dicht bij de nul overgangen.

En 50Hz is voor die apparaten een peulschil.

OT:

Er kwam iemand met een böhm CT250  die niet starte en ik repareer die maar moest de cpu vervangen en die maken ze el jaren niet meer dus moest ik ook de firmware aanpassen  en ik zet dat in de factuur die 800 euro bedroeg maar de dame komt het orgel niet afhalen .

Zo'n orgel koste in 1984  ongeveer 80 duizend DM toen was er nog geen euro. Volgens de laatste stand 40351 euro dus is 800 euro toch niet zo duur zeker. Ze kreeg dan een orgel met een andere 32 bit cpu en de firmware is getest het werkt goed.

De wet voorziet  dat ik een aangetende brief stuur voor overdracht van het orgel en als ze akkoord gaan dan gebruik ik het orgel. En zal wel eens een orgel te koop zetten op ebay.

/OT

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
3 jaren geleden

[quote]

Het spijt mij maar dat is een fout inzicht van hoe elektriciteit werkt. Stroom verdeelt zich volgens de impedanties van die gigantisch complexe kring. Dit hangt mede af van wie, waar, wat gebruikt en de locatie van wat en waar je levert.

Bovendien is de vergoeding die je moet betalen louter commercieel bepaald. Hoever die stroom "raakt" is irrelevant in die discussie, enkel het tarief telt. 

[/quote]

Het is een complex gegeven omdat stroom centraal is opgesteld en via hoogspanningslijnen tot een centrale in de stad en die zet 400V driefase 600V driefase, 800V drifease.

In de electriciteitskast zit een platte  tranformator waarop afgetakt wordt want daar die kast kan 1000Volt heen gaan.

Net daarom heb ik een generator geplaatst omdat de aansluiting van iverlek ronduit duur is omdat ik die 800 meter mee moet betalen. Dat is dus een nadeel voor een bedrijf in een woonwijk.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke thuisbatterij kiezen? Dit zijn de types

Welke thuisbatterij kiezen? Dit zijn de types

Een thuisbatterij krikt het zelfverbruik van de door jouw zonnepanelen opgewekte stroom op. Maar welke thuisbatterij moet je kiezen? Dit zijn de types.

Lees meer

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.

Lees meer

Welke droogkast kies je het best? Expert geeft advies

Welke droogkast kies je het best? Expert geeft advies

Hoeveel verbruikt een droogkast eigenlijk? En hoe kan je de droogkast zo energiezuinig mogelijk gebruiken? We vroegen het aan Kris Hellebuyck van Miele.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag