42

Elektrische stroom verkopen aan derden

Roland Contreras
Roland Contreras
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

In de media lees ik dat het voortaan mogelijk is of zal worden om elektrische stroom te verkopen aan bvb. de buren. Dit gaat in mijn geval over stroom van de zonnepanelen die in de zomerperiode boven het eigen direct gebruik gaat en in het net geinjecteerd wordt. Hoe kan men dit technisch regelen zodanig dat de twee netten (mijn net en net van buurman) verbonden zijn maar er enkel stroom kan vloeien naar de buurman op het moment van injectie op mijn digitale teller? 

In mijn concreet geval heb ik een, op jaarbasis, een overproductie = injectie op het net van 3.100 kwh. 

Hoe zou men best een prijszetting naar de buurman opstellen?

Alle reacties

0
Janaxis
Janaxis
8 66 Bouwer
3 jaren geleden

Beste Stecotech

Je geeft gewoon echt aan dat je de basis precies niet begrijpt, maar toch met ingewikkelde termen wilt gooien.

Ik zit ook bij Ecopower, en heb dus 100% groene energie. Dat heeft niets te maken met welke energie hier aan de meter passeert, maar voor elke kwh die ik verbruik, levert Ecopower de nodige groene stroomcertificaten aan de VREG. Je kan via hun website of je stroom 100% groen is, en van waar de certificaten afkomstig zijn:

https://www.vreg.be/nl/controleren-hoe-groen-uw-stroom-groencheck

Dus Ecopower kan met de kwh's die jij produceert, andere verbruikers (of jouw verbruik) afdekken via de certificaten. Maar dat betekent NIET dat zij daarom garanderen dat Fluvius enkel groene stroom door jouw aansluiting stuurt (heeft er zelfs niets mee te maken). Dus wat er met jouw elektriciteit gebeurt van zodra het jouw meter gepasseerd is richting het net, is dan ook totaal irrelevant. 

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Jawel, als ik mijn dieselgenerator aanzet is dat grijze stroom.

Prosumenten tarief ging net om wat fotovoltaische panelen terugsturen onder het mom dat die de netwerk infrastructuur gebruiken. Wat niet klopt natuurlijk en dus heeft het grondwattelijk hof ook bepaald dat het prosumenten tarief zoals het was niet kon.

Neem nu Engie heeft groen en grijs als je bij engie een groen begint wil niet zeggen dat je enkel groen gaat krijgen.

Ecopower kan enkel nieuwe windmolens etc bouwen en dan meer klanten toelaten maar Engie niet ,  die kunnen een aanbod  met grijs aanvullen.

Pas als een stad of dorp volledig groen gaat ben je nog niet zeker dat het groen naar de paddestoel komt vanwege de centrale  opwekking van de intercommunales.

Neen fout mijn panelen zetten per jaar 2600kWh terug dus er is wel degelijk een injectie en ik begrijp het wel dat particulieren niet een paar duizend euro gaan betalen voor de nodige apparaten.

En wettelijk gezien moeten de omvormers met het ac net synchroniseren  of de omvormer mag niet gebruikt worden. De vreg weet nooit of er 100% groen naar de paddestoel komt omdat die niet weten welke mensen nog aan hun oude leverancier zijn verbonden dus grijs/groen.

En dan komt er altijd een mengeling groen /grijs en je ziet het niet omdat beide synchroon werken.

Dus je kan onmogelijk het groen uit grijs halen. Gaat niet.

Zolang er kerncentrales en gascentrales zijn zal dit zo blijven.

Jawel ik weet het , de stroom die ik terugstuur gaat tot de paddetoel waar ik mee verbonden ben en de buren die er ook aanhangen krijgen weldegelijk een deel van mijn teruggestuurde AC van de panelen. Maar zien doe ik ook niet b buiten de pulsen op groene ac die kan ik wel meten.

Kwis:

Als ik een rinkern drie spoelen anders gewikkeld en 120° verschoven. En ik verbind er lampen aan. dus 1 AC wikkeling en dan twee wikkelingen met lampen verbonden.

Hoe lang blijft dit werken?

/kwis

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag