Vriendelijk dank voor het duidelijke antwoord.
Ja ik ben nu 74 jaar en heb destijds ook een architect had die het plan tekende,de bouwwerken van mijn bungalow begeleidde en mijn stedenbouwkundige vergunning aanvroeg. Dit allemaal voor de prijs van €1586 in 1978.
Wat ik nu allemaal lees op het internet is een veelvoud van bijkomende verplichtingen door de Vlaamse regering, wat betreft het laten bouwen van een nieuwe woning.
Ik was één van de eerste bouwheren in mijn tijd die isolatie in de spouwmuren liet plaatsen,omdat dit moest van de firma Masser NV Klimaat voor het plaatsen van een electrische verwarming met convectoren.
Voor verwarmingsinstallaties met mazout en gas was dit niet verplicht.
Ik betaal elk jaar meer dan €500 voor de groene stroom op mijn energiefactuur van Engie Electrabel.
Mijn overbuur stookt met mazout en brandhout. Mazout 12% BTW, Brandhout 6% BTW, elektriek 21% BTW.
Degenen die het meeste CO2 in de atmosfeer uitstoten betalen de minste BTW.
Ik schrijf dit om maar het verschil aan te tonen van voor het bestaan van de Europese Commissie en nu. Dat iedere architect zo maar een zelfgekozen kostprijs kan voorstellen voor een zelfde bouw opdracht getuigt van de warboel die nu aan de gang is op alle gebied.
Een bouwheer krijgt de keuze om verschillende offerten aan te vragen,om uiteindelijk te weten hoeveel hij zal moeten betalen voor een zelfde bouwopdracht. De logica is hier ver te zoeken over deze nieuwe regelinvoering voor de architekten.
Veiligheids coördinator, EPDM,hernieuwbare energie enz waardoor de bouwkosten nog meer oplopen, terwijl het energiebeleid dol draait.
Dus op het internet steeds dezelfde waarschuwing als je inlichtingen vraagt over het aannemen van een architekt: afspraak maken met een architect,terwijl er bij vermeld wordt dat de meeste architecten dit gratis doen.
Vergeet dit maar, ja dat neerpennen in een artikel op het internet is niet moeilijk en je loopt ook geen sancties op voor deze lichtzinnige toelichtingen over een architect.
Er is een Orde van de Architekten met een deontologische werking. Blijkbaar storen die zich daar ook niet aan dat ieder architekt voor dezelfde bouwopdracht een andere kostprijs mag vragen.
Maar goed, het zij zo.Brederode zei dat het zou verkeren. Wie weet?
Grtz,
gilberto