2

Prijzen van een architect voor aanbouw

gilberto
gilberto
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Hello,

Ik heb een vraag.

Ik  las onlangs in een artikel op het internet dat de prijs voor een architect tussen de €10000 - €15000 bedraagt, om een schets of plan te maken van een aanbouw aan de bungalow. 

Is dit een standaard basis prijs of wordt de prijs bepaalt door de oppervlakte in  m² van de aanbouw aan de woning?

Als ik een aanbouw van 16 m² laat aanbouwen aan mijn bungalow, moet ik dan €10000 betalen aan de architect?

Graag uw advies hierover.

Grtz,

gilberto

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
3 jaren geleden

Beste,

Sinds Europa de deontologisch norm nr 2 (ereloonschaal voor architecten) van de tafel veegde (Europa is toch zo n goede instelling ...) zijn er dus geen vaste barema's meer.  Elke architect rekent dus wat hij zelf denkt te kunnen of te mogen rekenen.

Je spreekt dus best ns af met een paar architecten om kennis te maken, diens kwaliteiten te bekijken, diens prijzen te kennen, ...

www.arcopolo.com

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Vriendelijk dank voor het duidelijke antwoord.

Ja ik ben nu 74 jaar en heb destijds ook een architect had die het plan tekende,de bouwwerken van mijn bungalow begeleidde en mijn stedenbouwkundige vergunning aanvroeg. Dit allemaal voor de prijs van €1586 in 1978.

Wat ik nu allemaal lees op het internet is een veelvoud van bijkomende verplichtingen door de Vlaamse regering, wat betreft het laten bouwen van een nieuwe woning.

Ik was één van de eerste bouwheren in mijn tijd die isolatie in de spouwmuren liet plaatsen,omdat dit moest van de firma Masser NV Klimaat voor het plaatsen van een electrische verwarming met convectoren.

Voor verwarmingsinstallaties met mazout en gas was dit niet verplicht.

Ik betaal elk jaar meer dan €500 voor de groene stroom op mijn energiefactuur van Engie Electrabel.

Mijn overbuur stookt met mazout en brandhout. Mazout 12% BTW, Brandhout 6% BTW, elektriek 21% BTW.

Degenen die het meeste CO2 in de atmosfeer uitstoten betalen de minste BTW.

Ik schrijf dit om maar het verschil aan te tonen van voor het bestaan van de Europese Commissie en nu. Dat iedere architect zo maar een zelfgekozen kostprijs kan voorstellen voor een zelfde bouw opdracht getuigt van de warboel die nu aan de gang is op alle gebied.

Een bouwheer krijgt de keuze om verschillende offerten aan te vragen,om uiteindelijk te weten hoeveel hij zal moeten betalen voor een zelfde bouwopdracht. De logica is hier ver te zoeken over deze nieuwe regelinvoering voor de architekten.

Veiligheids coördinator, EPDM,hernieuwbare energie enz waardoor de bouwkosten nog meer oplopen, terwijl het energiebeleid dol draait.

Dus op het internet steeds dezelfde waarschuwing als je inlichtingen vraagt over het aannemen van een architekt: afspraak maken met een architect,terwijl er bij vermeld wordt dat de meeste architecten dit gratis doen.

Vergeet dit maar, ja dat neerpennen in een artikel op het internet is niet moeilijk en je loopt ook geen sancties op voor deze lichtzinnige toelichtingen over een architect.

Er is een Orde van de Architekten met een deontologische werking. Blijkbaar storen die zich daar ook niet aan dat ieder architekt voor dezelfde  bouwopdracht een andere kostprijs mag vragen. 

Maar goed, het zij zo.Brederode zei dat het zou verkeren. Wie weet?

Grtz,

gilberto 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag