Ik wil maar zeggen voor een doorstromer heb je een ketel nodig met wat meer water om te vermijden dat de CV ketel direct moet starten want als de CV ketel sanitair warm en radiatoren of convectoren moet voeden met 26KW is een voorrangs systeem nodig zeker in de koude periodes.
Een boiler is dan beter maar let op inhoud want eens boiler zijn warmte verloren heeft moet je weer wachten tot die warm is en bij grote volumes water duurt dat ook langer.
Nieuwe stookolieketels zijn enkel in Vlaanderen verboden , niet in Brussel, niet in Wallonië.
Vlaamse politici denken niet goed na, stookolie had al jaren verlaagd zwavelgehalte en in de techniek was ook al jaren verbeterd. Ze hadden beter de condenserende systemen met rust gelaten , net of zij de boeman zijn.
En vooral :
beantwoordt aan de productspecificaties uit de Belgische norm voor 'verwarmingsgasolie Type B' NBN T 52-716. Het wordt ook genoemd verwarmingsgasolie met laag zwavelgehalte (0,005 %).
beantwoordt aan het Koninklijk Besluit van 3 oktober 2002 en de vernieuwde norm verwarmingsgasolie Type A NBN T 52-716. Het wordt ook genoemd verwarmingsgasolie met zeer laag zwavelgehalte (0.001%). Omdat dit type stookolie bijna geen zwavel meer bevat, zijn de SO2-emissies tijdens de verbranding quasi onbestaand.
Sinds 1 januari 2016 is het zwavelgehalte in ‘mazout normaal’ van 1000 ppm (deeltjes per miljoen) naar 50 ppm gedaald. Voor ‘mazout extra’ blijft dit 10 ppm.
Aardgas is schoner maar explosief karakter leid ertoe dat ze nooit hetgeen wat tot de ontploffing geweest is kunnen vinden.
Bij een klassieke brand kan dat wel.
Aardgas heeft : waterstofsulfide H2S max 5 en zwaveldioxide tot max 30 mg/m³(0.03 ppm) Gas is op dat wel schoner maar het grote aandeel in aardgas is Methaan en laat dit nu net nefast zijn voor de planeet.
Een auto op aardgas verbrand niet alle methaan dus woeps in de lucht. En laat verstaan dat Methaan een sterk broeikas gas is voor de planeet.
De Vlaamse regering verbied wel maar klassiek onderhoud en tanken mag nog altijd dus het is een zinloze regel de bestaande ketels blijven gewoon verder werken.
Voor nieubouw is de keus wel aardgas maar ik ben tegen aardgas omdat er af en toe wel een woning in de lucht vliegt en bij structuurwerken gaat het soms ook ferm mis.
In 2018 in Antwerpen Paardenmarkt zijn twee mensen omgekomen omdat hun woning in de lucht vloog.
Ik gooi een brandend stekske in mazout en er gebeurt niks.
Die ramp in gelingen , dat was geen schone verbranding als er rook bij komt wat wordt er dan de lucht in gestuurt.
Bij familie van mij is er een LPG tank ontploft tijden las werken.
Woning volledig vernield maar gelukkig tijden de zomer. Snelbouw gezet en geen LPG meer en aardgas meer.
Die keuze is voor alle gezinnen die hun huis verloren hebben.
En de politiekers kunnen niet nadenken, nog nooit gebeurd.