Mazout vervangen door ?
Hallo,
We wonen in een landelijke alleenstaande woning (bj 1990). De Mazoutketel is even oud, dus een dikke 30 jaar en deze begint wat water te lekken. Vermoedelijk boiler dus we willen af van onze mazoutketel. Is een pellet ketel centrale verwarming interessant?
Voorlopig de opties die ik zie
Gas ketel (meest interessante voor onze woning denk ik, maar met afhankelijkheid van gas betwijfel ik dat nu)
pellet ketel ??
warmtepomp (weet niet of het haalbaar is voor onze woning)
We hebben geen vloerverwarming of zonnepanelen (voorlopig nog asbest in dak). Op termijn wordt dak vernieuwd (+ extra geisoleerd) zodat we wel zonnepanelen kunnen leggen maar ik denk dat warmte pomp niet voldoende warmte zal geven. en dat we ons gaan blauw betalen aan elec.
Denk dat Gas ketel (maar dan betalen we ons blauw aan gas) de enige echte optie is maar begin me nu af te vragen of centrale verwarming op Pellets ook interessant kan zijn. We hebben ong 16 radiatoren in huis hangen waarvan er 10 echt gebruikt worden. Voor pellets is het uiteraard altijd zelf aanvullen van de pellets een groot nadeel, maar daarnaast is een huis perfect verwarmbaar op pellets + warm water?
of we betalen ons blauw aan elec of aan gas? of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor jullie meningen,
MDT