Ik stook op stookolie maar in vlaanderen is de verkoop ervan nu verboden , echter in Brussel en Wallonie nog niet.
Wat echter nog mag is een tweedehands ketel kopen dan moet het wel met blauwe vlam en condenserde ketel zijn.
Wat wint vlaanderen ermee, boloude ketels mogen blijven staan, stookolie tanken ook; kleine herstellingen idem.
Het alternatief is elekctriciteit maar dat wordt tegenwoordig ook duurder.
Ik heb enkel glas door dubbel HR glas met argon vulling 1.4. De kader is wel origineel ,gebleven.
Gas moet ik niks van weten, elk jaar is er wel ergens een ontploffing en bij werken gebeuren soms ook zware explosie vooral als ze met een graagmachine op een grote gasbuis raken.
Ik kook electrisch maar wel met een inductie kookplaat.
De voordelen van gas zijn er niet meer,
Zoals bij gas als je de inductieplaat plots lager zet dan zie je dat direct.
Halogeen kookplaten zijn een merde als je daar plots moet stoppen is de plaat uitschakelen maar dan nog bijft een halogeen plaat langer warm.
Omdat de jeramische glas wordt opgehit.
Bij inductie wordt de bodem van de kookpot verwarmt, de plaat zelf niet.
Een moderne condens ketel; haalt het epc getal naar beneden maar je spaart elk jaar groto mosso 20% .
Bij een WKK dus een condenserende ketel met een sterling motor in dan krijg je elektriceit die je weer kan synhroneren voor aansluiting op het net zoals fotovoltaische panelen dat doen.
Het EPC daalt nog maar minder omdat er electriciteit mee gemoeid is.
Stroom wordt nog steed afgestraft omdat 2.5 meer electriteit wordt ingestoken.
Een condesnketel aardgas die centraal staat leid tot een veel beter epc getal.
EPC van niveau A dus een zeer goed epc getal kan je nastreven maar er kunnen hoge eisen gesteld worden en dus duur.
Dubbel glas scoort slecht , ik had enkel glas en heb er HR1.4 dubbel glas laten inzetten als daarvan sprake is moet je een in het tussenblad kijken want daar staat de HR waarde. Klassiek dubbel glas zonder edelgas in scoort slecht.
Warmte pomp cijfers niet geloven , ze vreten elektriciteit en dan is een WKK beter maar zeer duur.
Omdat er een sterling motor in zit en een generatoren dat drijft de prij natuurlijk naar boven.
Ik heb mijn stookolie ketel stil gelegd en een electrische doorstomer voor sanitair.
Binnen is het nu 14° dus draag ik een stevige trui. en kan toch warm baden of een douche nemen.
Ik laat geen epc opmaken omdat ik wereld moet verlaten wordt deze woning afgebroken. er komt een nieuwe woning.