Meerprijs voor plaatsing na goedkeuring materialen bij aannemer

5

Meerprijs voor plaatsing na goedkeuring materialen bij aannemer

jones189
jones189
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Beste

Wij hebben recentelijk een appartement aangekocht waar een budget voorzien is van 5 000 euro voor het sanitair (plaatsing is inbegrepen volgens het voorgestelde plan). Wij hebben een aantal wijzigingen laten doorvoeren aan het plan (bijvoorbeeld een douche ipv een bad genomen). Na het goedkeuren van de offerte (mits een overschijding van 30 euro van het budget) van de materialen bij de door de aannemer aangeduide verkoper krijgen we te horen dat er een meerprijs voor de plaatsing zal aangerekend worden door de loodgieter zonder enige vermelding hiervan op de offerte van de materialen Bij een andere koper van een appartement in hetzelfde gebouw staat er explicient vermeld dat er een meerprijs aangerekend kan worden voor de plaatsing van het sanitair in de offerte.

In het lastenboek staat en ik citeer: Voor alle eventuele wijzigingen wordt een prijsofferte aangeboden met vermelding en beschrijving van alle meer- en/of minwerken, die schriftelijk moet worden goedgekeurd vooraleer de wijzigingen worden doorgevoerd.

We hebben contact opgenomen met de aannemer en hebben hem hierover aangesproken. Na enkele mails over en weer zijn we nog niet to een oplossing gekomen. 

De hamvraag voor ons is, heeft de aannemer het recht om extra kosten aan te rekenen in dit verhaal en waarom?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Een  douche plaatsen ipv een  bad kan inderdaad meer werk en materalen vragen. Meer vloertegels, meer muurtegels? Douchecabine plaatsen in L of U vorm. Over welk bedrag gaat het juist? Indien je achteraf je keuze wijzigt zal de aannemer zijn prijs herzien, soms terecht soms niet. Maar dat is moeilijk uit te maken. Weeg die 2 opties tegen mekaar af en beslis wat je gaat nemen. Juridisch heb je misschien een punt maar is het sop de kool waard? Uiteindelijk stuurt u aan op een wijziging en het lijkt mij rechtvaardig dat de meer- en minkosten die daar het gevolg van zijn in rekening worden gebracht. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Bij een wijziging kan de architekt ook kosten aanrekenen omdat het plan en lastenboek moet aangepast worden..

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

De vraag is of de clausule :

Voor alle eventuele wijzigingen wordt een prijsofferte aangeboden met vermelding en beschrijving van alle meer- en/of minwerken, die schriftelijk moet worden goedgekeurd vooraleer de wijzigingen worden doorgevoerd.

OOK vermeld is in de ondertekende offerte van de aannemer.

Indien ja, dan heb je een punt op juridisch vlak maar ga je het zover drijven?

Nee, dan wordt het een pak moeilijker om je gelijk te bewijzen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Ik heb ooit een "offerte" ontvangen van een bouwpromotor waar er ook met budgetten werd gewerkt. Ruwbouw was vrij duidelijk maar de verdere stappen waren vrij duister wat je er precies voor ging krijgen. Maar alles ging in detail besproken en gekozen worden met hun binnenhuisarchitect eenmaal het contract getekend was. Toen ik vroeg hoe de keukeninrichting er zou uitzien met het voorziene budget bleek dit inderdaad een basic keuken met minimale uitrusting uit een dhz-zaak te zijn. Tevens ben je verplicht om uw keuze te maken bij een door hun aangeduide leverancier of installateur. De toegepaste prijzen zijn ondoorgrondelijk of hebben enkel het duurdere gamma. Dergelijke offertes zijn juridisch dan ook waardeloos omdat er een prijs is overeengekomen op basis van budgetten zonder nadere specifiering wat er juist zal geleverd worden.

Best maak je al uw keuzes voor de ondertekening van het contract en waar uw keuzes en prijzen zijn opgenomen. 

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ja de aannemer in kwestie heeft dit recht.

Door een andere keuze kan het ook zjn dat de gekozen materialen duurder zijn of niet gekend door de loodgieter van dienst wat de kost kan omhoog drijven. En neen het ene bad is het andere niet als het op plaatsing aankomt. Duurdere materialen vragen misschien om een nog bedachtzamere manier van plaatsen. In mijn wereld is de plaatsing van bepaalde onderdelen voor schuifdeuren zo verschillende dat bij de echt dure merken de plaatsingsprijs x3 en zelfs meer is. Je moet extra opletten voor krassen wegens zeer mooie maar tere onderdelen, je hebt specialer gereedschap nodig etc. Een Hoppe-trekker zet je bvb vast met 6 schroeven en een afdekplaatsje. Hupsakee duurt 5 minuten. Maar een trekker van bvb MWE die dik over de duizend euro kost is wel wat anders.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Belgen verhuizen 4 keer in hun leven: zo bereid je een verhuis voor

Belgen verhuizen 4 keer in hun leven: zo bereid je een verhuis voor

Belgen verhuizen gemiddeld vier keer in hun leven. Maar hoe bereid je je verhuis voor? Met deze zes stappen bewaar je het overzicht.

Lees meer

Minister Depraetere wil regels rond premie digitale meter voor zonnepaneeleigenaars aanpassen

Minister Depraetere wil regels rond premie digitale meter voor zonnepaneeleigenaars aanpassen

Saneringswerken belemmeren de premie digitale meter voor 31.000 gezinnen. Minister Depraetere stelt een aangepaste regeling voor.

Lees meer

Kan je zomaar een laadpaal plaatsen als je in een appartement woont?

Kan je zomaar een laadpaal plaatsen als je in een appartement woont?

Wil je een laadpaal aan je appartement? Dan heb je daar recht op. “Maar de regels zijn niet duidelijk", meent Luc Vander Meeren van syndicus Syncura.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag