4

omgevingsvergunning nodig voor geothermische warmtepomp?

KoenVN
KoenVN
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

Dag, 

Ik ben een bouwer en ik vroeg me af of er voor het plaatsen van een geothermische warmtepomp (dus een warmtepomp met een verticale boring) een omgevingsvergunning nodig is. 

Rubriek 55.1.1. van VLAREM II geeft aan dat 'boringen in het kader van thermische energieopslag waarvan de diepte blijft tot het max. dieptecriterium', een uitzondering zijn op deze rubriek. Vallen boringen voor geothermische warmtepompen onder de rubriek 55.1.1. of vallen ze onder de uitzondering? 

Het dieptecriterium op de plaats waar we gaan bouwen is 150m, en onze boring is <150m. 

Voor de rubriek 16.3.2.a. is de drijfkracht van onze warmtepomp te laag(<5kW), dus deze rubriek moeten we alvast niet aanvragen. 

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden
0
KoenVN
KoenVN
0 7 Bouwer
3 jaren geleden

Bedankt Patrico, deze website had ik al bezocht om het dieptecriterium op onze bouwplaats te bepalen. Onder dat dieptecriterium blijven we wel onder. De link is voor andere forumgebruikers alleszins een goede toevoeging!
Ik vroeg me vooral af of boringen voor geothermische warmtepompen onder de rubriek 55.1.1. vallen of vallen ze onder de uitzondering en zijn ze 'boringen in het kader van thermische energieopslag'?

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Let maar erg goed op dat je de diepte  weet van de gaten, want sommige boorders lappen de laars eraan.

Je moet daar geen vergunning voor aanvragen  de boringen zijn in het kader van energie opslag.

De techniek is wel duurder omdat er diepe gaten  mee gemoeit zijn. Putboringen  worden meestal met glycol gevuld.

0
KoenVN
KoenVN
0 7 Bouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor je antwoord!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Warmtepomp op propaan: 8 modellen om uit te kiezen

Warmtepomp op propaan: 8 modellen om uit te kiezen

Ontdek de voordelen van warmtepompen op propaan en kies de beste optie voor jouw duurzame verwarming. We selecteerden acht modellen!

Lees meer

Is een airco in je slaapkamer een slim idee? Ontdek de aandachtspunten en prijs

Is een airco in je slaapkamer een slim idee? Ontdek de aandachtspunten en prijs

Kan je een airco in je slaapkamer zonder risico gebruiken? We overlopen de voordelen en aandachtspunten van een airco en zoomen in op de prijs.

Lees meer

Verwarmen op gas, elektriciteit, stookolie, hout of pellets: wat is het goedkoopst?

Verwarmen op gas, elektriciteit, stookolie, hout of pellets: wat is het goedkoopst?

Ontdek hoe je goedkoop kan verwarmen. Vergelijk hout, pellets, gas, stookolie en elektriciteit. Welke energiebron is het meest voordelig voor jouw woning?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag