3

Elektrisch verwarmen in de winter met zonnepanelen

Rikkel
Rikkel
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden

Ik overweeg elektrisch te gaan verwarmen ipv gas. Maar heeft dat wel zin? Ik heb zonnepanelen en kan er nog bijplaatsen, maar in de winter is de opbrengst minimaal. En ik heb warmte nodig eind van de middag/avond als het zo goed als donker is en dus geen opbrengst vd zonnepanelen. Blijft mijn energiekost op die manier toch niet vrij hoog terwijl ik die juist naar beneden wil krijgen? Of zie ik dat verkeerd?

Alle reacties

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dan heb ik slecht nieuws , tijdens de winter staat de zon zo ver dat zonnepanelen bitter weining geven. Tijdens de zomer hangt het nog af  of we een kwakkel zomer krijgen maar als de zon erdoor komt dan wekken zonnepanelen veel stroom.

Met PV panelen eclectrisch verwarmen moet je met argus ogen benaderen.

Wat kan helpen is een serieuze batterij  opstelling maar die moet ook netgekoppeld zijn  en ook wxeer door weinig winst in de winter   moet je wel ac stroom leveren  vanaf het AC net.

Voor je een batterij kiest  moet je weten hoeveel vermogen die elektrische  panelen vragen en dan pas batterij opslag bepalen maar electrisch verwarmen staat in een verdomd hoekje en dus naar verwarming toe anno 2022 zeker gen al te beste keus door het riante vermogen.

0
Kris M
Kris M
594 3486 Andere particulier
3 jaren geleden

Lach lach lach ....   de energie die je niet nodig hebt in de zomer kan je in de winter niet gebruiken.  

0
mbbs1024
mbbs1024
14 177 Andere particulier
3 jaren geleden

Als je elektrisch wil gaan verwarmen, doe je dat best met een warmtepomp, die verbruikt 3 tot 4 maal minder dan directe elektrische verwarming.

Directe elektrische verwarming is enorm duur, niet aan te raden dus.

De beste methode om te besparen op de energierekening is isolatie, wat je niet verbruikt, moet je ook niet betalen.
Ook je thermostaat een graadje lager zetten en een trui aantrekken is een zeer goede maatregel, daarmee zal je al direct ongeveer 6% besparen.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Heb jij nog genoeg zonnepanelen? Zo bereid je je voor op de toekomst

Heb jij nog genoeg zonnepanelen? Zo bereid je je voor op de toekomst

Volstaat jouw zonnepanelen-installatie nog? Ontdek of uitbreiden of vernieuwen slim is bij stijgend verbruik en elektrificatie.

Lees meer

Zonnepanelen huren: hoe werkt het? En wat zijn de voor- en nadelen?

Zonnepanelen huren: hoe werkt het? En wat zijn de voor- en nadelen?

Niet voldoende budget voor zonnepanelen? Dan kan je er huren. Maar is zonnepanelen huren wel interessant? Ontdek de voor- en nadelen en de kostprijs.

Lees meer

Is een warmtepomp een goede keuze bij renovatie?

Is een warmtepomp een goede keuze bij renovatie?

Ga je renoveren? Dan moet je beslissen op welke manier je je woning zal verwarmen. Is een warmtepomp het overwegen waard?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag