45

Capaciteitstarief "en detail"

Kurt.be
Kurt.be
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden

Ik heb de indruk dat er nog geen specifiek topic is gemaakt over het Capaciteitstarief en hoe dat nu precies zal verlopen en berekend worden.

En toch heb ik daar nog best wat vragen bij. Ik vertrek van de 2,5kW drempel met de hoop daar onder te blijven.

Dat houdt in dat op geen enkel kwartier meer dan 625kWh zou mogen verbruiken (info van De Rode Ridder in dit forum). Indien wél dan wordt dat kwartier als hoogste van de maand genomen en zit men alvast boven de 2.5kW aan capaciteit. 

Dat lijkt mij volslagen onhaalbaar. 

Bij Engie staat o.m letterlijk te lezen: "Hoe meer verbruikspieken je in een maand veroorzaakt en hoe meer je verbruikt op piekmomenten ('s ochtens tussen 6 en 8 uur en 's avonds tusen 19 en 20 uur), hoe hoger de distributiekosten die je moet betalen."

Hoeveel verbruikspieken je per maand veroorzaakt is duidelijk: 1 om het kwartier. Maar er is maar 1 die daarvan zal weerhoduden worden, nl. de hoogste. Alle andere vervallen dan toch en tellen niet meer mee? en toch beweert Engie: hoe meer verbruikspieken per maand, hooe meer kosten... Ik snap dat niet.

Daarnaast geeft het de indruk dat men het capaciteitstarief zou meten tussen 6 en 8  en tussen 18 en 20 uur. Callmepower.be gaat daar zelfs volledig van uit. 

Zou dat dan betekenen dat we enkel moeten "opletten" tijdens die uren?

Verder leidt ik het volgende af: Het gaat enkel over distributiekosten, die nu veel minder % van het totaal van de factuur uitmaken door de hogere elektriciteitskost, én het gaat slechts over 80% van die distributiekosten.

Wie weet hoe het nu precies in elkaar zit en wie kan mij vertellen wat ik nog niet weet?

Dank bij voorbaat.

Kurt

Alle reacties

0
LDI006
LDI006
1 48 Andere particulier
3 jaren geleden

Hi Kurt,

De taal:  Wel die is echt simpel.  Over een periode van 24 uur wordt dus het hoogste klokkwartier gebruikt.  Aan het einde vd maand wordt dan het hoogste gemeten voor de hele maand genoteerd.  Doe dat 12 maanden, neem het gemiddelde van die 12, en dat is een deel voor de berekening van het energietransport.  Er is echt geen onderscheid over de periode in een dag. Dat verhaal over tussen dit en dat uur is echt niet waar.  Maak jij je grootste piek tussen 00:00 en 00:15 of tussen 12:00 en 12:15 maakt niets uit.  Ik heb ook nooit gezegd dat er een verband is met capaciteitstarief en" Dal, Piek of Exclusief Nacht" tarief.

Onder de 2,5kWhpiek blijven:  is enkel van toepassing op het deel wat uit het net wordt gevraagd.  Nooit op wat geinjecteerd wordt.  Eigenlijk zou je slechter af zijn als de 2 samen worden gebruikt.  Stel je neemt 5kW uit en tegelijkertijd injecteerd je 2kW, dit maakt een piek van 7kW op het net!!  Wat na de teller gebeurt is niet van belang voor de berekening.  De voorkant vd teller is dus de kabels die van de straat af komen en daar is het te doen.  Dus wat je gelijktijdig uit je batterij verbruikt is niet van toepassing want dat is achter de teller.  Je moet dan wel de batterij niet laden met netstroom.  Maar dat is dan geregeld dat het niet kan door de installatie van de zonnepanelen.

Stecoctech: Ja dat is nu een van de delen die de verkopers, promoblaadjes, ministers, allemaal niet zeggen want dat zijn de minpunten.  Ik zeg weerom, elektriciteit als transporteerbare energie is super super magnifiek, maar als je het maakt moet je het direct verbruiken.  Het in een doosje steken (of een tank zoals gas, mazout, een eklder of hok voor  kolen, hout,...) is niet echt super omdat er (nog?)geen "goed" doosje bestaat.  Althans niet voor de vermogens die we nodig hebben.  Eigenlijk om "off the grid" te gaan moeten we meerdere technieken gelijktijdig hebben, als er geen zon is dan wind, als er geen wind is dan zon, als er geen van beiden zijn (heu groooooooooote batterij???) dan ... ja wat dan?  Een eigen generator op gas, diesel, kolen,... Terug naar het begin he.  Ne velo met dynamo en zelf trappen zou ook kunnen, maar niet iedereen is even fit daarvoor.

Mirakels doen neemt veel meer tijd in beslag.

Het capacteitstarief is weldegelijk volledig omschreven door het VREG.  Het is enkel nog niet van toepassing voor de gebruiker.

Het innen is in princiepe jaarlijks, maar laat je niet vangen als je overstapt binnen die 12 maanden naar een andere leverancier.  Maak zelf maar eens de berekening.

Mensen, dat capaciteitstarief is echt wel te verwachten hoor.  Niet voor de Euro's op inkomsten, maar voor de kosten van de aanpassingen die nodig worden als alles geëlektrificeerd wordt.  De huidige infrastructuur van het elektriciteitsnet heeft nood aan een aanpassing of ... de gebruikers, wij dus, moeten het anders gaan gebruiken.  Niet Fluvius, Elia, of wie dan ook gaat dat betalen, maar WIJ zullen daar voor opdraaien.

Digitale teller:  Ik ben beroepshalve meer dan 10 jaar geleden even kort over digitatle tellers geinformeerd geweest.  Ik was toen bij een distributeur in Belgie die  reeds met testen en kleine pilootprojecten bezig was (nog vóór de samensmelting tot Fluvius) en toen werd het gestopt.  Niet omdat het niet goed werkte, maar omdat het te "duur" was.  Nu dat het Fluvius is en dat de ministers, VREG, CREG, de hele bende hebben gezegd dat het mag doorgerekend worden aan de gebruiker, awel nu kan het plots wel.

0
koekske13
koekske13
0 10 Andere particulier
3 jaren geleden

Ik denk dat we grondig misleid worden.Ik lees overal dat de piek van afname onze elektriciteitsprijs bepaald.Ik heb sinds 28 feb 22 een digitale meter , ik heb heel de maand maart ervoor gezorgd dat mijn verbruik van mijn electriciteit gespreid verliep en ik dus geen pieken zou hebben die hoger zouden komen dan 2.5kw. Nu kijk ik naar mijn fluviusmeter van maart en wat zie ik? Ik heb een piek van 4.229kw. Nergens heb ik in maart een afname van meer dan 1 kw .Zal dus al mijn energie dankzij de (goedkope) energie die ik aan het net lever ,verrekend worden aan een duurdere energieprijs omdat ik een leverings piek van 4.2kw heb ? Of heb ik het verkeerd voor ?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Nu kijk ik naar mijn fluviusmeter van maart en wat zie ik? Ik heb een piek van 4.229kw. Nergens heb ik in maart een afname van meer dan 1 kw .

Hoe heb je dat afgelezen of berekend? 

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden

@Koekske, dit systeem is nog niet in voege dus nog gene paniek:-)

Uwe piek van 4,229kW lijkt mij nog niet zo extreem hoog te zijn ... zeker dat je dat specifiek kwartier geen meerverbruik had?

0
koekske13
koekske13
0 10 Andere particulier
3 jaren geleden

@makken thx voor de info. Maar als ik het prentje goed lees gaat het hier precies niet om 1 specifiek kwartiertje maar om bijna de hele maand.Of lees ik het weer verkeerd? thx alvast.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75287/piekvermogen-maart-22.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=dfe11d35eca5f4874d54030e86a35402
0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
3 jaren geleden

Het hoogste piekkwartier wordt je maandpied.  Helaas maar waar.

0
Janaxis
Janaxis
8 68 Bouwer
3 jaren geleden

@makken thx voor de info. Maar als ik het prentje goed lees gaat het hier precies niet om 1 specifiek kwartiertje maar om bijna de hele maand.Of lees ik het weer verkeerd? thx alvast.

Je moet op mijn.fluvius.be je kwartierverbruikregistratie activeren, dan kan je je verbruik per kwartier opvolgen.

Vorige maand was mijn hoogste kwartierverbruik zichtbaar 1,252 kwh en het piekvermogen 5,004 kW (= +/- 1,252 x 4). Je kan dus perfect zien wanneer je hoogste piek was. Hier thuis een warmtepomp en jacuzzi (en veel andere verbruikers), ondersteund door 32 panelen en 15kwh batterij, dus ik kan met dergelijke waardes leven. Helaas zit ik in de winter tussen 7-10kW, in de zomer tussen 3-5 kW. Ik bekijk op termijn wel wat ik kan doen om die kwartierverbruiken omlaag te krijgen.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden

Nog een paar losse commentaren:

@janaxis, volgens mij is dit de beste benadering .... als je al een digitale teller hebt kan je de maximum pieken detecteren, begrijpen wat er op dat moment gebeurde en bekijken of je deze waarde kunt naar beneden brengen.

De verbruikspieken beperken vraagt een serieuse inspanning en discipline van het hele gezin. Batterijen kunnen hierbij helpen. Zelfs als batterijen economisch niet verantwoord zijn zal de vraag naar luxe de rest invullen.

Gezien de lokale produktie meestal gebeurt met zonnepanelen zou het beter zijn grotere afnames(pieken) toe te laten tijdens de middaguren. Op deze manier zouden batterijen de middagpieken kunnen absorberen ... maar dit is waarschijnlijk voor later. 

0
LDI006
LDI006
1 48 Andere particulier
3 jaren geleden

Ter info een voorbeeld hoe dit bij Fluvius er kan uitzien na het "inschakelen" van de functie via het klantenportaal op:

https://mijn.fluvius.be

Heb ook een documentje met de codes en betekenis die op het scherm vd digitale teller kunnen opgevraagd worden bijgevoegd.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je hoeft toch nu nog niet voor dat kwartier kiezen zeker. Want de elektriet producenten rekenen nog altijd per jaar.

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Zonnepanelen en hitte: brengen warme dagen meer of minder rendement? Ontdek wat echt waar is over zonnepanelen in de zomer.

Lees meer

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Ontdek waarom bijna 50% van de Belgen vastloopt bij het energiezuiniger maken van hun huis.

Lees meer

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat beïnvloedt de prijs van een warmtepomp? Op welke premie heb je recht en welke besparing kan je realiseren? Livios maakt je wegwijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag